PRIOPĆAVANJE LOŠIH VIJESTI 3. VODIČ ZA EFIKASNU I SUOSJEĆAJNU KOMUNIKACIJU
PRIOPĆAVANJE
LOŠIH VIJESTI 3. VODIČ ZA EFIKASNU I SUOSJEĆAJNU KOMUNIKACIJU
Dobro razvijene komunikacijske
vještine su esencijalne za pružanje optimalne skrbi pacijentu. Komunikacijske vještine za
medicinske sestre vrijedne su evaluacije i razvoja kao važnih komponenti u
pružanju skrbi. Bez izvrsnih,
empatičkih komunikacijskih vještina, medicinska sestra nije u mogućnosti pružiti
kvalitetnu zdravstvenu njegu pacijentima i njihovim obiteljima.
Komunikacija
usmjerena na pacijenta
Komunikacija usmjerena na pacijenta doprinosi
visokoj kvaliteti skrbi o pacijentima. Većina medicinskih fakulteta u
Sjedinjenim Američkim Državama nudi neke oblike edukacije iz komunikacijskih
vještina u zdravstvu ili imaju sadržaj komunikacije integriran u nastavni plan
i program. Dobivanje lječničke licence između ostalog zahtijeva demonstraciju
komunikacijskih vještin. U školama za medicinske sestre, tehnike komunikacije
usmjerene na pacijenta poučavaju se didaktički, ali kao i mnoge nove vještine,
medicinske sestre imaju težak zadatak integriranja ovog sadržaja u kliničku
praksu.
Nacionalna organizacija fakulteta
medicinskih sestara (NONPF), u njihovim nedavno revidiranim (2011.) ključnim
kompetencijama medicinskih sestara, navodi da ''pruža skrb usmjerenu na
pacijenta prepoznajući kulturnu raznolikost i pacijenta ili imenovane osobe kao
punopravnog partnera u donošenju odluka“ kao jednu od kompetencija navedenih u
kompetencijama neovisne prakse.
Budući da se obrazovanje za
medicinsku sestru proširuje uz razvoj doktorskih programa usmjerenih na praksu,
Američka asocijacija koledža medicinskih sestara objavila je 2006. godine Osnove doktorske edukacije za visoko
obrazovane medicinske sestre. Uključen
je i uvjet da medicinske sestre s doktoratom (DNP) ''razvijaju i održavaju
terapijske odnose i partnerstva sa pacijentima (pojedinac, obitelj ili skupina)
i drugim stručnjacima kako bi se olakšala optimalna skrb i ishodi za pacijente.
Priopćavanje
negativnih vijesti
Jedna od najvažnijih komponenti u
repertoaru komunikacijskih vještina medicinske sestre je sposobnost da
''priopći lošu vijest“ pacijentima i obiteljima. Mnoge medicinske sestre gledaju
na priopćenje loše vijesti kao vještinu komuniciranja koja je važna za kliničko
osoblje koje radi na palijativnom odjelu, gdje vijest može biti da su
iscrpljene sve mogućnosti liječenja ostavljajući malo opcija za kontrolu
bolesti ili da je smrt neizbježna.
Međutim, svi pružatelji zdravstvene
skrbi priopćuju lošu vijest na različitim razinama.
Loše
vijesti mogu se shvatiti kao bilo kakve informacije koje na negativan način mijenjaju pogled na
budućnost neke osobe. Praksa
medicinske sestre ne uključuje redovito dijagnozu smrtne bolesti, ali često
uključuje priopćavanje vijesti da je prisutna nova kronična dijagnoza, da se
kronična bolest pogoršala, ili da pokušaji liječenja lijekovima ili ne-farmakološkim
intervencijama nisu bili učinkoviti i da je potreban novi način liječenja.
Priopćavanje loše vijesti je
višestruki zadatak kojim se može uspješno upravljati ako se radi ispravno.
Mnogi aspekti interakcije mogu se predvidjeti, osobito ako je pacijent već u
skrbi primarne prakse ili specijalističke prakse medicinskih sestara. Mentalna
strategija ne samo za prenošenje informacija,
nego također i za bavljenje s emocijom, obitelji i planom za daljnju skrb i
podrškom može se lakše planirati kada se prethodno uspostavi odnos s
pacijentom. Ovom procesu treba pristupiti s brigom za pacijenta i obitelj koji
primaju ovu vijest. Korištenje predloška ili komunikacijskog protokola prilikom
prenošenja loših vijesti pomoći će u usađivanju i osiguravanju kvalitete i
empatije u ovom teškom komunikacijskom procesu.
Protokol
SPIKES
Priopćavanje loše vijesti zahtijevaju
veliku profesionalnost, strpljenje i energiju. Ova komunikacija zahtijeva
dvostruko složen proces pronalaženja prikladnih riječi i razumljive
terminologije, te sekundarni zadatak procjene reakcije pacijenta i obitelji,
stupnja uznemirenosti koje izaziva razgovor i naknadnog prilagođavanja
informacije u skladu s dobivenim odgovorom na novonastalu situaciju. Posljednji
segment ove komunikacije je pomak pacijenta i obitelji od loših vijesti u
buduće planove s realizmom i nadom.
Postoji nekoliko prihvaćenih načina
za priopćavanje loših vijesti. Ove metode uključuju korištenje uobičajenih
formata strukturiranog slušanja onoga što pacijent zna i želi znati, davanje
informacija u razumljivim količinama, reagiranje na vijesti i provjeru
razumijevanja. SPIKES Protokol
je
uobičajeni predložak za priopćavanje loše vijesti koji medicinske sestre mogu
koristiti kao polazište ako nisu sigurne kako postupiti. Osim toga, ovo je
zadatak koji se često mora dovršiti u kontekstu zauzetog kliničkog scenarija, s
manje optimalnim vremenom i uvjetima. Iako sva komunikacija koja uključuje
priopćavanje loših vijesti ne može slijediti točan protokol, razmatranja SPIKES
protokola mogu biti korisna.11
Mnoge medicinske sestre smatraju da je ovaj standardizirani pristup koristan
vodič za pokretanje ovih teških razgovora.
Akronim SPIKES, označava Setting up/Pripremanje, Perception/Percepcija, Invitation/Poziv; Knowledge/ Znanje; Emotions
with Empathy/Emocije s empatijom, Strategy or Summary/Strategija ili sažetak.
Ovaj ptotokol je osmislio Walter
Baile i njegovi kolege sa Sveučilišta Texas, Anderson Cancer Centre u Houstonu
TX, a osmišljen je kako bi pomogao stručnjacima zdravstvene skrbi da postignu sljedeće dok priopćavaju loše vijesti:
1. Uspostavite
odgovarajući okvir.
2. Provjerite
pacijentovu percepciju situacije, potaknuvši vijesti koje se tiču bolesti
ili rezultata testa.
3. Odredite
količinu poznate informacije ili koliko je informacija poželjno.
4. Upoznajte
se sa medicinskim činjenicama i njihovim implikacijama prije pokretanja
razgovora.
5. Istražite
emocije koje su probuđene tijekom razgovora.
6. Odgovorite
sa empatijom.
7. Uspostaviti
strategiju za podršku/support…
Izvor:
Margaret Quinn Rosenzweig, doc. dr. sc.
FNP-BC, AOCNP
T. L. Thompsopn, J. P. Caughlin: Interpersonal Communication and Health Care,
in: M. L. Knapp, J. A. Daly (eds.): Handbook of Interpersonal Communication,
Sage Pub., Thousand Oaks, 2002.
K.
K. Reardon: Interpersonal
Communication - Where Minds Meet, Wadshworth Pub. Company, 1987.