Modeli, razine i oblici komuniciranja u zdravstvu
MODELI,
RAZINE I OBLICI KOMUNICIRANJA U ZDRAVSTVU
U medicinskoj praksi a napose u
komunikaciji s pacijentima, ali jednako važno i u komunikaciji s kolegicama i
kolegama po vertikalnoj ili horizontalnoj razini, vrlo je važno razumijevanje
modela komuniciranja. Posebno je značajno za uspjeh u komunikaciji razvijati
sklonosti i vještine dvosmjernog simetričnog komuniciranja. S druge strane
važno je razumijevati i razine komunikacije jer medicinsko osoblje je
svakodnevno suočeno i s intraperosnalnim, dominantno interpersonalnim i skupnim
komuniciranjem. Komuniciramo jednim od oblika komuniciranja i izbor tih oblika
je jako važan za uspjeh u komunikaciji medicinskog osoblja.
Modeli
komuniciranja
Povijesno gledano, komunikacija pa i grana
komunikacije odnosi s javnošću razvijaju se kroz četiri modela koja se mogu
promatrati i kao povijesni razvitak propagande i javnog informiranja. Ta klasifikacija
potječe od američkih znanstvenika. Prema njima postoje četiri povijesna, ali i
danas aktualna i u praksi primijenjena modela komuniciranja između različitih
subjekata u komunikaciji. To su:
1. model tiskovne agenture i publiciteta,
2. model javnog informiranja,
3. dvosmjerni asimetrični model, i
4. dvosmjerni simetrični model.
S medicinsko-komunikacijskog aspekta
promatrat ćemo navedene modele u ta dva pristupa komunikacije, ali prije toga
dat ćemo osnovno značenje modela.
Model
tiskovne agenture i publiciteta
Tehnike tiskovne agenture i publiciteta
počele su poprimati važnost i u brojnim kampanjama, posebno u posljednjem
desetljeću devetnaestog stoljeća. Stvaranje publiciteta u medijima putem press
agenata (komunikacijskih stručnjaka) i danas je model komuniciranja u društvu
ali i zdravstvu.
Model
javnog informiranja
Model informiranja razvija se kao svijest o
otvaranju komunikacije organizacije prema novinarima i medijima. Jednosmjerni
model javnog komuniciranja organizacije prema javnosti, prema istraživanjima,
još uvijek je vrlo primjenjiv u praksi svih institucija pa i onih zdravstvenih.
Dvosmjerni
asimetrični model
Američki profesor Edward Bernays bio je
vodeći protagonist dvosmjernog asimetričnog modela komuniciranja, kao i jedan
od onih koji je pomagao da se razvije dvosmjerni simetrični model. Ovaj
teoretičar i praktičar komunikacija smatrao je da je i manipulacija dopuštena u
uvjeravanju javnosti. Smatra se da je u praksi najviše korišten i da ga
primjenjuju sve institucije.
Dvosmjerni
simetrični model
Razvojem dvosmjernog simetričnog modela
komuniciranja javljaju se i suvremeni odnosi organizacije i njene javnosti. To
je vrijeme širenja globalne informacije koje započinje sredinom 1960-tih
godina. Od tada odnosi (komunikacija) postaju sve složeniji i značajniji. U
dvosmjernom simetričnom, u odnosu na treći asimetrični model još jače su
naglašene povratne (feedback) veze. Razmatrajući povijesni razvoj odnosa
liječnik ili medicinsko osoblje-pacijent nedvojbeno je da paternistički odnos
liječnika ili medicinskog osoblja i pacijenta ukazuje na model jednosmjerne
komunikacije, više model informiranja. Brojni su primjeri stjecanja publiciteta
zdravstvenih ustanova što, također implicira primjenu jednosmjernog pristupa i
modela publiciteta. S druge strane suradničko-partnerski odnos ukazuje na jedan
drugačiji pristup komunikaciji tj. Asimetrični ili simetrični model.
Istraživanjem modela unutar ove komunikacije jasno će otkriti koji pristup je
dominantniji, asimetričan ili simetričan.
Razine
komunikacije
Pojmu razina komuniciranja autori
pristupaju na različite načine. Neki koriste termin vrste, razine, drugi treći
tipovi, načini, oblici komuniciranja itd. No, bez obzira na različit
terminološki pristup, ti termini s obzirom na kvantitetu komunikacijskog
procesa, vrijeme i način potreban za povratnu informaciju (feedback) sugeriraju
četiri razine:
1. intrapersonalna komunikacija,
2. interpersonalna komunikacija,
3. skupna komunikacija,
4. masovna komunikacija.
Intrapersonalna
komunikacija
Vrsta je komunikacije koju osoba čini sama
sa sobom. Dakle, osoba intrapersonalno komunicira kada o nečemu razmišlja,
rješava (u glavi) neki problem, pravi plan aktivnosti itd.
Interpersonalna
komunikacija
Osnovna jedinica komunikacije. Interakcija
je ili međusobno djelovanje dviju ili više osoba licem u lice, uz mogućnost
trenutačnog (za razliku od odgođenog) dobivanja povratnih informacija.
Interpersonalna komunikacija može biti verbalna i neverbalna.
Skupna
komunikacija
Odvija u okviru jedne, dvije ili više
skupina. S obzirom na tipove skupina možemo ih podijeliti na običajne,
institucionalne i društvene. Osnovna odlika običajnih skupina njihova je
ukorijenjenost u strukturu društva, jer se njima pripada samim rođenjem, a ne
uključivanjem. Takve su skupine obitelj, pleme, kasta, etnička skupina i dr.
Masovna
komunikacija
Pod ovim pojmom razumiju se izjave koje se
javno, tehničkim distribucijskim sredstvima, izravno i jednostrano prenose
širokoj publici. Dakle, masovne komunikacije uključuju masovne medije koje se
definiraju kao “metode i organizacije pomoću kojih specijalističke društvene
skupine prenose poruke širokoj, socijalno mješovitoj i raspršenoj publici”.
Oblici
komuniciranja
U komunikacijskoj znanosti ovoj podijeli,
također se pristupa na različite teorijske načine. No sublimirajući suštinu i
karakter komunikacije, oblici komunikacije mogu biti:
1.
usmena,
2.
pisana i
3.
neverbalna komunikacija.
Usmena
komunikacija
Karakterizira je razgovor u kojima je
izgovorena riječ glavni kod komunikacije.
Pisana komunikacija
Komunikacije u kojima su sredstvo
prenošenja poruke napisane riječi, nazivamo pisanim komunikacijama. Pisane
komunikacije odvijaju se između osoba, unutar poduzeća ili između poduzeća i
okoline, a mogu se izvoditi u papirnatom ili elektroničkom obliku. Pisano
komuniciranje, za razliku od usmenog, ostavlja pisani trag u poslovnim
aktivnostima. Bitna prednost pisanog komuniciranja je u tome što ostavlja
dokument koji se može čuvati i koji služi kao dokaz u ostvarivanju prava, ili u
međusobnom odnosu (poslovnih) partnera.
Neverbalna komunikacija
Neverbalna komunikacija odnosi se na sva
namjerna i nenamjerna značenja koja nemaju oblik napisane ili izgovorene
riječi. Neverbalna komunikacija obuhvaća elemente kao što su izraz lica,
pogled, geste, odjeća i vanjski izgled, razdaljina među sugovornicima i ton
glasa.
Lit.:
S. Tubbs: Human Communication-Principles and Contexts, Mc Graw Hill, New
York, 2010.
M. Braš, V. Đorđević, D. Miličić: Odnos liječnika i bolesnika, u: V.
Đorđević, M. Braš: Komunikacija u medicini-Čovjek je čovjeku lijek, Medicinska
naklada, Zagreb, 2001.
Z. Tomić: Odnosi s javnošću-teorija i praksa, Synopsis, Zagreb-Sarajevo,
2016.