Šumovi u komunikaciji
Šumovi u komunikaciji
U svakodnevnom životu kako u društvu tako i na poslu
dolazi do zaprjeka ili šumova u komunikaciji. Oni značajno umanjuju učinak
komunikacije i često su uzrok iskrivljenih poruka. Svjedok sam takvih zaprjeka
u svom poslu medicinske sestre. Uvjerena sam da svi mi da bi poboljšali svoju
komunikaciji trebamo biti svjesni tih šumova i učiniti sve da ih otklonimo,
posebno u interpersonalnim odnosima.
Šumovi mogu omesti
informacijski tijek do te mjere da poslana informacija uopće ne stigne do željene osobe
ili osoba. Čitajući teorijski okvir ovog problema evidentno je kako je šum
čimbenik komunikacijskog procesa koji ometa otvoren i nesmetan protok
informacija od izvora do primatelja. Može se pojaviti u obliku psiholoških,
semantičkih ili mehaničkih smetnji.
Pojedini teoretičari pišu
o zaprjekama u komunikaciji, s tim da je zaprjeka u njihovu poimanju sinonim za
šum. Dakle zaprjeka je sve što sprječava primanje i shvaćenje poruke.
Smatra se da zaprjeke uglavnom
imaju ljudsko podrijetlo, a ne tehničko. Prema tomu ljudske zaprjeke su podvrsta šuma. Mogu
biti: sociokulturalne, psihološke i organizacijske.
Sociokulturalne
zapreke
U komunikaciji
uvijek sudjeluje više ljudi. Kultura je grupni ili društveni fenomen i vrlo je
moćna. Ključni sociokulturni elementi koji mogu postati zaprjeke:
Skupno mišljenje. Skupno mišljenje je
društveni fenomen koji se javlja kada skupno ponašanje dominira i guši proces
odlučivanja.
Sukob vrijednosti i uvjerenja. Kultura se temelji na zajedničkim uvjerenjima i
vrijednostima. Kada se komunikacija odvija preko kulturoloških granica, da bi
se izbjegli sukobi, potrebno je voditi računa o kulturološkim vrijednostima i
uvjerenjima.
Stereotipi i etnocentrizam. Stereotip je pokušaj predviđanja čovjekova ponašanja na osnovi njegove
pripadnosti određenoj skupini. Obično se vežu za površno ponašanje i netočne
informacije. Predstavljaju zaprjeku u komunikaciji. Etnocentrizam je povezan sa
stereotipima. Etnocentrični ljudi na svoju kulturu gledaju kao na jedinu
valjanu.
Jezik i žargoni. Jezik
može postati zaprjeka u komunikaciji. Jezik je specifičan način kodiranja
značenja poruke. Status i klasne razlike mogu utjecati na različito korištenje
jezika. Mnoge profesije imaju vlastiti žargon koji određuje granicu između
stručnjaka i njihovih klijenata.
Psihološke
zapreke
Psihološke se
zaprjeke odnose na pojedinca i njegovo mentalno i emotivno stanje. Ključne
psihološke zaprjeke su:
Filtriranje. Ljudi često čuju
samo ono što žele čuti i vide samo ono što žele vidjeti. Često su filteri
rezultat osobnih vrijednosti ili podrijetla. Mogu se izbjeći pozornim slušanjem
i čitanjem.
Percepcija. Proces je primanja i selekcije informacija iz okolnog svijeta preko
čovjekovih osjetila, vida, sluha, dodira, njuha, okusa. Svi mi imamo
svoje percepcije ili način na koji promatramo svijet. Posjedujemo percepcije
stvarnosti kojima vjerujemo i ponašamo se prema uvjerenjima koja istovremeno
utječu na naše ponašanje. Stoga naše percepcije mogu postati zaprjeke u
komunikaciji.
Manjkava memorija. Pamćenje ima važnu
ulogu u uspješnoj komunikaciji. Treba se usredotočiti na informaciju koja se
želi zapamtiti, zatim je treba izdvojiti i spremiti, tj. prebaciti iz
kratkoročnog u dugoročno pamćenje. Ključni elementi za bolje pamćenje su:
razumijevanje, širina znanja, aktivno prisjećanje i asocijacije.
Loše slušanje. Loše pamćenje može biti
posljedica lošeg slušanja. Loše slušanje može biti uzrokovano vanjskim
smetnjama ili nedostatkom zanimanja. Ponekad izgleda da vas sugovornik sluša,
no osjeća se da to nije tako. Nekoliko je tipova slušatelja: lažni slušatelji,
ograničeni slušatelji, pozitivni ili aktivni slušatelji.
Emotivno upletanje.
U komunikacijskom procesu emocije mogu predstavljati zaprjeke u slanju i
primanju poruka. Kada ste ljuti, možete reći stvari koje zapravo ne mislite ili
odbiti razgovarati o stvarima koje je potrebno izbjeći. Pozitivni osjećaji mogu
predstavljati zaprjeku. Zbog previše humora vaša se poruka neće doimati toliko važnom
i ozbiljnom. Najbolje rezultate dat će staložen pristup.
Organizacijske zaprjeke
U organizacijama
postoje neki specifični komunikacijski problemi. Organizacijske zaprjeke prije
svega odnose se na organizacijsku strukturu, kulturu, model rada i komunikacijske
tokove. Najčešće organizacijske zapreke:
Preopterećenost informacijama. U ovom informacijskom društvu ljudi su
često preopterećeni informacijama. Nove komunikacijske tehnologije nisu
zamijenile stare, nego su ih samo nadopunile. Uspješni komunikatori danas se
moraju daleko više truditi da bi javnost čula njihovu poruku.
Konkurencija poruka. Preopterećenost
informacijama vodi do natjecanja poruka. Količina informacija s kojima se
svakodnevno suočavamo tjera nas da biramo između onog što nam je važno i onog
manje važnog.
Iskrivljavanje informacija. U višim
organizacijskim strukturama informacija mora proći više odjela i ljudi prije
nego što stigne na odredište. U takvim okolnostima i zbog pogrešnog shvaćanja
može doći do iskrivljavanja informacija. Ponekad iskrivljavanje može biti
štetno pa i opasno.
Filtriranje poruka. Menadžeri
filtriranjem ili pregledavanjem biraju komunikacije na koje će obratiti
pozornost. Kada se prosljeđuje informacija, menadžeri je još jednom filtriraju
ili je reproduciraju u skraćenom obliku. Filtriranje poruka znači da se
komunikacija često može iskriviti ili smanjiti. Svaki filter i razmjena
informacija može udvostručiti šum i prepoloviti poruku.
Kontradiktornost poruka. Proturječna,
oprečna poruka. Menadžeri trebaju biti sigurni da su njihove poruke dosljedne,
a ne jedan dan jednog, a drugi dan drugog sadržaja. Kontradiktorne poruke mogu
potkopati komunikaciju i vjerodostojnost.
Komunikacijska klima. Dobra komunikacija
u mnogočemu ovisi o stilu menadžmenta ili organizacijskoj klimi koja je
relativno slobodna i otvorena za komunikaciju. Organizacija treba otvoriti
vertikalne i horizontalne komunikacijske kanale, kanale prema gore i kanale prema
dolje.
Razlike u statusu. Razlike u statusu
postoje u većini organizacija, a mogu postati zaprjeke kada menadžeri slušaju
podređene bez pozornosti. Podređeni porukama nadređenih često pridaje veću
važnost nego je to možda potrebno. Stoga se događa da poruke koje dolaze s vrha
postaju vrjednije no što to jesu, a ne slušaju se poruke s dna. Tako status
može biti zaprjeka u komunikaciji.
Strukturalni problemi. Proces
strukturiranja organizacije na specijalizirane odjele može stvoriti
koordinacijske probleme zbog sukoba svojstvenih različitim funkcionalnim
ulogama unutar organizacije. U kontekstu zemljopisne metafore, što je veća
udaljenost (fizička, društvena ili kulturna) između dvije točke, informaciji će
duže trebati da stigne od jedne do druge točke.
Treba istaknuti
da u procesu brižljivog slanja i dekodiranja
prisutni su dakle šumovi, vanjski čimbenici koji odvlače pozornost ili
izvrću smisao poslane poruke, kao što su drugi oglasi, slab prijam, bljesak
svjetlosti, zvono na vratima, sirena ambulantnih kola itd.
Lit.:
S. P. Robbins: Essentials of Organizational Behavior,
Pearson Prentice Hall, 2005. New Jersey.
M. J. Rouse, S Rouse: Business Communication, Thomson
Learning, London, 2002.