Znate, ono što je stvarno važno jeste da su ljudi oko Vas sretni i zdravi.
Sve je ostalo poput kapi kiše na pijesku...
PAUL WALKER (1973.-2013.)

Odnosi s javnošću u zdravstvu

srpnja 21, 2018



Odnosi s javnošću u zdravstvu
Potreba za odnosima s javnošću u zdravstvu ili bolje reći potreba za profesionalnom komunikacijom u zdravstvu je conditio sine qua non. Zdravstveni djelatnici nemaju posebno akademsko obrazovanje s područja odnosa s javnošću. Takve kolegije nisu imali u svojim nastavnim programima. S druge strane to je profesija koja je poprilično nova u Hrvatskoj i logično je nerazumijevanje. Uzimajući u obzir njezino društveno i profesionalno značenje vrijedno je osvrnuti se na specifičnost i ulogu u zdravstvu.
Posao u nesigurnoj budućnosti
Zdravstvo predstavlja prioritet na globalnoj razini. Svjetska zdravstvena organizacija (WHO) postavila je u sklopu svoje politike HEALTH21 zahtjevne ciljeve u zdravstvu. S druge strane zdravstvo i zdravstveni troškovi imaju veliki udio u nacionalnim proračunima i stoga igraju vrlo važnu ulogu u svakom društvu. Gotovo da nema predizborne kampanje u kojoj zdravlje i zdravstvene usluge nisu top tema. Većina zemalja prolazi kroz zdravstvene reforme. Često takve reforme izazivaju brojne polemike na političkoj i društvenoj sceni.
Zdravstvo je često opisano kao složen posao u nesigurnoj budućnosti. Praksa odnosa s javnošću u zdravstvu promijenila se zajedno s dramatičnim promjenama samog zdravstva. U određenom smislu odnosi s javnošću u zdravstvu nisu posebno različiti od odnosa s javnošću u bilo kojoj drugoj industriji s obzirom na to da je opći cilj sveukupnih odnosa s javnošću još uvijek „uskladiti dugoročne odnose” i „upravljati ugledom”.
Što su odnosi s javnošću u zdravstvu?
Pokušavajući definirati odnose s javnošću u kontekstu priznatih i poznatih definicija vidjet ćemo da ih ima mnogo. Neki teoretičari su ih nabrojali više od tisuću. Ali kao i u svim drugim disciplinama analiza tih definicija dovest će nas do razumljive i prihvatljive logike odnosa s javnošću. „Odnosi“ su komunikacija. S kim se komunicira? U zdravstvenim ustanovama komunicira se s ravnateljstvom, osobljem, sindikatima, liječnicima, pacijentima… Komunicira se s medijima, vladinim institucijama, nevladinim, školama, sveučilištima, ministarstvima, komorama, agencijama, gradovima itd, itd. Sve nabrojane javnosti možemo definirati kao „unutarnje“ i „vanjske“. Kakva je komunikacija između tih javnosti? Poželjno bi bilo da je uvijek dvosmjerna. Zašto komuniciramo? Da bi odradili zadaće, posao, zadovoljili postavljene ciljeve, interese i potrebe. Dakle što bi onda bili odnosi s javnošću u zdravstvu? Dvosmjerna komunikacija zdravstvenih djelatnika, npr. ravnateljstva s njenom unutarnjom i vanjskom javnošću u svrhu ostvarivanja ciljeva i potreba zdravstvene javnosti.
Što nas uči definicija odnosa s javnošću u zdravstvu?
Odnosi s javnošću su komunikacije. Da bi institucija, odjel, klinika ili pak pojedinac mogao primijeniti profesionalne odnose s javnošću sa svojom javnošću mora imati komunikacijsku kompetenciju.  Nužno je savladati komunikacijske vještine. Ukoliko se nisu stekle u procesu školovanja brojni su programi edukacije. Valja ih proći i komunikacijski se naoružati. Profesionalna PR komunikacija je uvijek dvosmjerna. Stručnjaci s ovog područja bi rekli dvosmjerna simetrična. Komunicirati dvosmjerno zahtjeva poznavanje verbalne i neverbalne komunikacije, imati vještinu slušanja, komunikacijsku empatiju i uvijek težiti  win-win situaciji.
Dalje, važno je segmentirati javnosti. Prvo unutarnje, one koji su nam u zdravstvenoj ustanovi, pa zatim i one vanjske. Kada to definira jedna zdravstvena institucija, nužno je utvrditi najvažnije komunikacijske kanale kojima se dolazi do tih javnosti. Kanali kao i poruke se uvijek prilagođavaju onima s kim komuniciramo.
Za profesionalnu komunikaciju zdravstvene ustanove s njenom javnošću nije dovoljno samo uspostaviti komunikaciju. Nužno je održavati tu komunikaciju i težiti povratnim (feedback) informacijama. Povratne informacije su uvijek temelj za strateško planiranje i donošenje odluka koje moraju biti u interesu i institucije i njenih javnosti.
Kada se sagleda samo osnovni okvir uloge i zadaća odnosa s javnošću u zdravstvenim ustanovama jasno se postavlja pitanje tko će to raditi? Radit će osoba koja će biti zadužena za odnose s javnošću u zdravstvu. To je visoko profesionalan komunikacijski posao. On nije trošak za instituciju. Odnosi s javnošću je investicija. Istaknula sam cilj sveukupnih odnosa s javnošću još uvijek „uskladiti dugoročne odnose” i „upravljati ugledom”.
Lit.
L. Traynowicz-Hetherington, D. Ekachai, M. Parkinson: Public Relations in the Health Care Industry, in: Handbook of Public Relations, R. L. Heath (ur.), Sage Pub., Inc., Thousand Oaks, 2001.

Pokreće Blogger.