Serijal: Komunikacija, vikanje i asertivnsot: 6. Izazovi u komunikaciji: od kaosa do strukturiranog prijenosa informacija uz SBAR
U složenim i visokorizičnim okruženjima, poput vojske
ili hitnih službi, jasnoća i preciznost u komunikaciji često mogu odlučiti o
ishodu situacije. Nesporazumi, neorganizirani prijenos informacija ili, pak,
agresivan i neasertivan način izražavanja, mogu imati ozbiljne posljedice.
Upravo iz ovakvih izazova nastali su prvi modeli strukturirane komunikacije,
među kojima je posebno zanimljiv SBAR – prvotno razvijen u vojnim i
industrijskim kontekstima kako bi omogućio brzu i preciznu razmjenu ključnih informacija.
Ovaj model, premda rođen iz potreba vojnih sustava, pokazao je iznimnu
primjenjivost i u zdravstvenoj skrbi, gdje su brzina, točnost i suradnja
ključni za sigurnost pacijenata.
U sljedećem dijelu rada detaljnije ću predstaviti kako
je SBAR metoda preuzeta, prilagođena i implementirana u zdravstveni sustav te
koje su prednosti njezine primjene u kliničkoj praksi. Treći dio bit će osobna
refleksija, u kojoj ću analizirati vlastita iskustva i dojmove u kontekstu
učenja i primjene SBAR metode.
Adaptacija SBAR metode (Situation,
Background, Assessment, Recommendation) za zdravstveni kontekst
Adaptacija SBAR metode za zdravstveni kontekst
započela je početkom 2000-ih godina u Sjedinjenim Američkim Državama. Prema dostupnim
izvorima, ključnu ulogu u formalizaciji i ranoj implementaciji SBAR-a imao je
zdravstveni sustav Kaiser Permanente (Colorado, SAD) (1,2). Autori koji se
najčešće navode kao nositelji ovog procesa su Michael Leonard, Doug Bonacum
i Suzanne Graham, koji su SBAR prepoznali kao učinkovit alat za
strukturiranje komunikacije u klinički složenim i visokorizičnim okruženjima
(1–3).
Formalna dokumentacija i širenje SBAR metode odvijali
su se pod okriljem Institute for Healthcare Improvement (IHI), koji SBAR
definira kao standardizirani komunikacijski alat namijenjen jasnom, sažetom i
predvidljivom prijenosu informacija, osobito u kritičnim kliničkim situacijama
(3,4). IHI je imao središnju ulogu u popularizaciji SBAR-a kroz edukacijske
materijale, vodiče za implementaciju i programe unaprjeđenja kvalitete
zdravstvene skrbi (3,4).
Među prvim sustavnim primjenama SBAR-a u zdravstvu
navode se implementacije u sklopu timova za hitne intervencije (rapid response
teams) unutar sustava Kaiser Permanente, oko 2002./2003. godine (5). U tim je
programima SBAR korišten kako bi se omogućila jasna i učinkovita komunikacija
između članova tima različitih profesionalnih profila i hijerarhijskih razina u
situacijama naglog pogoršanja stanja pacijenata (5,6).
Od tada se SBAR metoda proširila i postala široko
prihvaćena u brojnim kliničkim specijalnostima i okruženjima, uključujući
anesteziologiju, intenzivnu njegu, hitnu medicinu, postoperativnu skrb,
pedijatriju, neonatologiju te primarnu zdravstvenu zaštitu (6,7). Njegova jednostavna
struktura i mogućnost prilagodbe različitim kliničkim kontekstima omogućile su
globalnu primjenu u različitim zdravstvenim sustavima (6).
Razlozi za usvajanje SBAR metode u
zdravstvu
Prijenos SBAR metode iz vojnih i drugih visokorizičnih
sustava u zdravstvenu praksu temeljio se na nekoliko ključnih prednosti koje su
izravno povezane sa sigurnošću pacijenata i kvalitetom skrbi (8).
Prije svega, SBAR omogućuje standardizaciju
komunikacije. Uvođenjem zajedničkog i prepoznatljivog komunikacijskog okvira
zdravstveni djelatnici mogu prenositi ključne informacije jasno i
strukturirano, čime se smanjuje rizik od pogrešaka uzrokovanih nejasnim,
nepotpunim ili neorganiziranim prijenosom informacija (9,10).
Drugi važan razlog za usvajanje SBAR-a odnosi se na
sigurnost pacijenata. Strukturirani prijenos informacija osobito je važan u
hitnim i klinički nestabilnim situacijama, u kojima kašnjenje ili pogrešno
razumijevanje informacija može dovesti do ozbiljnih neželjenih događaja.
Studije pokazuju da primjena SBAR-a omogućuje brže prepoznavanje problema,
jasnije definiranje prioriteta i učinkovitiju koordinaciju kliničkih
intervencija (6,10).
SBAR također doprinosi povezivanju različitih razina
profesionalne odgovornosti unutar zdravstvenog tima. Omogućuje da i zdravstveni
djelatnici niže na hijerarhijskoj ljestvici, osobito medicinske sestre, jasno i
stručno iznesu procjenu stanja pacijenta te preporuku daljnjih postupaka
liječnicima ili drugim članovima tima (9). Time se smanjuje komunikacijski jaz
uzrokovan hijerarhijskim odnosima i potiče se interprofesionalna suradnja (11).
Konačno, značajna prednost SBAR metode jest njezina
prilagodljivost. Iako je izvorno razvijena za hitne i krizne situacije, SBAR se
pokazao učinkovitim i u rutinskim kliničkim procesima, uključujući primopredaje
smjena, prijenose pacijenata između odjela ili zdravstvenih ustanova te
svakodnevnu komunikaciju unutar zdravstvenih timova (6–7).
Naposljetku, brojni autori naglašavaju da SBAR ne može
i ne smije zamijeniti temeljne interpersonalne i komunikacijske vještine. Ton
komunikacije, međusobno poštovanje, jasnoća izražavanja i empatija ostaju
ključni elementi profesionalnog odnosa, osobito u emocionalno zahtjevnim i
složenim situacijama (11). SBAR treba promatrati kao alat koji strukturira
komunikaciju, ali ne isključuje potrebu za dodatnim postupcima, uključujući
pisanu dokumentaciju, verbalno pojašnjenje i ponovne provjere, osobito u
kompleksnim kliničkim slučajevima (10,11).
Zaključak
Upravo zbog ovih izazova, stručnjaci u zdravstvu
prepoznali su potrebu za jednostavnim, ali učinkovitim alatom koji omogućuje
strukturiranu i predvidljivu komunikaciju među članovima tima. SBAR se pokazao
kao rješenje koje ne samo da standardizira prijenos informacija, već i potiče
asertivnost, smanjuje nesigurnost u komunikaciji te olakšava suradnju među
različitim profesionalnim profilima. Ovaj model, premda rođen iz potreba vojnih
i visokorizičnih sustava, našao je svoje mjesto u kliničkoj praksi, gdje
precizna i jasna komunikacija izravno utječe na sigurnost pacijenata.
Sljedeće poglavlje posvetit ću detaljnoj analizi SBAR
metode, njezinoj ulozi u timskom radu i značaju za hijerarhijsku komunikaciju u
zdravstvenom sustavu.
Reference
- Leonard
M, Graham S, Bonacum D. The human factor: the critical importance of
effective teamwork and communication in providing safe care. Qual Saf
Health Care. 2004;13(Suppl 1):i85–i90.
- Leonard
M. SBAR communication model: origins and development. Kaiser Permanente
Internal Reports. 2002.
- Institute
for Healthcare Improvement. SBAR Tool:
Situation–Background–Assessment–Recommendation. IHI; 2017.
- Institute
for Healthcare Improvement. Improving handoff communications. IHI
Innovation Series. 2019.
- Bonacum
D, Leonard M. Use of SBAR in rapid response teams. Jt Comm J Qual Patient
Saf. 2003;29(11):609–616.
- Yun J,
et al. Effectiveness of SBAR-based simulation programs for nursing
students: a systematic review. BMC Med Educ. 2023. Springer.
- Alizadeh-Risani
A, et al. Comparison of the SBAR method and modified handover model on
handover quality and nurse perception in the emergency department. BMC
Nurs. 2024. Springer.
- McCarthy
S, et al. Use of structured handoff protocols for within-hospital unit
transfers. Qual Saf Health Care. 2025.
- Pinto
F, et al. Using Situation-Background-Assessment-Recommendation guide:
effects on handover quality and medication errors. J Clin Nurs. 2025.
Wiley Online Library.
- Lo L,
et al. Can SBAR be implemented with high fidelity and does it deliver
improvements? BMJ Open. 2021;11:e045915.
- Ghonem
NMES, et al. SBAR Shift Report Training Program and its effect on the
quality of nursing handover. J Nurs Pract. 2023. SAGE Journals.
.png)

