Komunikacija u medicini: Odnos liječnika i pacijenta/bolesnika 1.
Komunikacija u medicini: Odnos liječnika i
pacijenta/bolesnika 1.
Komunikacijski
aspekt u medicini i zdravstvu vrlo je širok a često i kompleksan. Za dublje
razumijevanje važno se upoznati s ključnim pojmovima. Tako komunikaciju razumijemo
kao proces razmjene informacija putem dogovorenog sustava znakova. S druge
strane, komunikacija u medicini smatra se fundamentalnom i najčešće
primjenjivom kliničkom vještinom liječnika na putu do uspješne dijagnoze i
liječenja te uspostave odnosa s bolesnikom.
Komunikacija u
medicini je izrazito široko područje koje obuhvaća odnos zdravstvenog
profesionalca, bolesnika i njegove obitelji, ali i komunikacija među članovima
medicinskog tima te između zdravstvenih profesionalaca, volontera, organizacija
civilnog društva, vladinih i međuvladinih institucija, profitnog sektora i
javnosti u cjelini.
Od Hipokrata do danas
Od Hipokratova
doba do danas odnos liječnika i
pacijenta se mijenjao kroz stoljeća. Tradicionalno, u svim društvima liječnik
je bio među prvima na ljestvici ugleda upravo zbog svoje funkcije u društvu.
Primjera radi, plemenski vrači u primitivnim društvima su bile osobe od najveće
važnosti, radi njihove brige o zdravlju plemena, tako da su po hijerarhiji bili
u razini sa poglavicama plemena i ništa se nije moglo činiti bez njihova
odobrenja. Nomen est omen, u
slavenskim jezicima vrač (liječnik),
lat doktor (doctus – učen), u
percepciji naroda to su bili učeni ljudi koji su se skrbili za zdravlje društva
što ih je uzdizalo na pijedestal božanstva. Zato je, tradicijski, liječnik bio
taj koji je davao savjete, imao je „očinski“ odnos prema pacijentima tzv. paternalizam
u medicini.
Takav odnos se
najduže zadržao u medicini (makar kod nas i danas postoje u nekim sredinama
natruhe ovakvog odnosa!) gdje je pacijent samo slušao liječnika, pridržavao se njegovih savjeta liječenja, uz
rijetka, bojažljiva, pitanja koje bi pacijent upućivao liječniku. To je bilo
vrijeme silna raskoraka između znanja pacijenta u odnosu na liječnika, tako da
je prva i posljednja instanca u liječenju bio liječnik, nije bilo posrednika.
Pacijent je u ovom odnosu bio u podređenom položaju, jer je o svemu odlučivao
liječnik.
Takav tradicionalni pogled na odnos liječnika-pacijenta/bolesnika
sadržan je u Platonovu opisu liječnika, u kojem liječnik pregledava bolesnika,
a nakon toga pokazuje nalaze i daje preporuke bolesniku i obitelji.
Poštovanje osobina ličnosti
Odnos između liječnika i pacijenta/bolesnika predstavljao je i
predstavljat će važan oblik međuljudske komunikacije koji se odvija na suptilnim
emocionalnim i intelektualnim relacijama i u kojoj je jako važno poštovanje
osobina ličnosti i profesionalaca i bolesnika. Odnosi između bolesnika i
liječnika mijenjali su se tijekom povijesti jer su uloge bolesnika i liječnika
bile različite. One su ovisile o epohi i sociokulturi, ali i o mogućnostima i
tehnološkom razvoju medicine u pojedinom razdoblju.
Kao što se vidi, kroz povijest je vertikalni odnos liječnika i
pacijenta uključivao apsolutni autoritet liječnika o životu i smrti bolesnika,
pa je na neki način liječnik bio „bog u bijelom“ a bolesnik objekt od kojeg se
očekivalo pasivno slušanje uputa.
Sredinom prošlog
stoljeća, naglim razvojem znanosti, medicine i informatizacijom društva
situacija se stubokom promijenila.
Model socijalnih uloga
Model koji je
najšire prihvaćen između liječnika i pacijenta postavio je Parsons 1951.
godine. On razvija model socijalnih uloga te u skladu sa svojom koncepcijom
socijalnog poimanja zdravlja i bolesti daje definiciju zdravlja: „Zdravlje je
stanje optimalne sposobnosti pojedinca
za djelotvorno izvršavanje uloga i zadataka za koje je socijaliziran“.
Parsons opisuje i stanje bolesti kao devijaciju pojedinca od njegove normalne
socijalne uloge, tj. Kao ostupanje od norme. Po tom modelu, liječnik je
vršitelj društvene kontrole koji se brine o smanjenju odstupanja pojedinaca od
uobičajenih normi ponašanja prihvaćenih u određenom društvu, jer bolest dovodi
do poremećaja u osnovnim socijalnim institucijama kao što su obitelj,
proizvodnja i sl. a o kojima ovisi opstanak i blagostanje društva.
Četiri osnovna obilježja liječnik – pacijent
Znanstvenici koji
proučavaju odnose liječnika i pacijenta (Parsons) ukazuju na četiri osnovna
obilježja tih odnosa. To su: 1) potpora, 2) tolerancija, 3) manipulacija nagradama
i 4) odbijanje reciprociteta. Potpora se očituje u liječnikovoj spremnosti da
pomogne bolesniku i bolesnikovoj spremnosti da se liječi, uz uzajamno shvaćanje
da je takav odnos privremenog karaktera. Tolerancija se očituje u dopuštanju
bolesniku da pokaže svoje osjećaje i želje, što mu ne bi bilo dopušteno u
neterapijskom odnosu. Manipulacijom nagradama, tj. Pohvalama za „dobro
zdravstveno ponašanje“, liječnik bolesnika usmjerava prema oblicima
zdravstvenog ponašanja koji pogoduju izlječenju. Odbijanjem reciprociteta
liječnik stvara asimetričan odnos između sebe i pacijenta/bolesnika,
izbjegavajući da sam proživljava sve bolesnikove osjećaje i održavajući
distancu kako bi mogao zaključivati o njegovim emocijama.
Forme odnosa
Pristupi liječnika
pacijentu/bolesniku kroz vrijeme se razvijaju i dobivaju različite teorijske i
praktične okvire. Pojedini znanstvenici vide ulogu liječnika kao lijeka te
ukazuju na edukativnu ulogu liječnika kroz apostolsku funkciju. Poznat je i
model Emanuela i Emanuela koji na odnos gledaju kao na konflikt između
autonomije pacijenta i zdravlja te
između vrijednosnog sustava i liječnika.
Prema njima četiri su forme odnosa:
paternistički, informativni, interpretativni i odgovorni.
Lit.:
Veljko Đorđević, Marijana Braš: Komunikacija u medicini-čovjek je čovjeku lijek, Medicinska
naklada, Zagreb 2011.
Izet Hozo: Internistička
propedeutika s vještinama komuniciranja u kliničkoj medicini, Hrvatsko
gastroenterološko društvo, Split, 2013.