Komunikacija u medicini: Odnos liječnika i pacijenta/bolesnika 2.
Komunikacija u medicini: Odnos liječnika i
pacijenta/bolesnika 2.
Odnos liječnika i bolesnika, kao što smo vidjeli u prethodnoj
analizi, mijenjao se kroz vrijeme. Danas treba analizirati novi društveni
kontekst zdravstvene skrbi u sekundarnom, pluralističkom i demokratskom
društvu, gdje je individualna autonomija sve važnija i gdje je sve veća tenzija
između osobne autonomije i povećanih troškova. To upućuje i na zaključak da se
stara Hipokratova trijada liječnika, pacijenta i bolesti promijenila. Tako je suvremena
medicina suočena s puno izazova koje bitno utječu na odnos liječnika i
bolesnika
Suradničko-partnerski odnos
Komunikacija bolesnika i liječnika mora biti temeljena na
zajedničkom razumijevanju, brižnom i dinamičnom odnosu koji mora uključivati obitelj.
Taj odnos treba biti i suradnički i partnerski. Takav pristup definirao je
model ponašanja suradničko-patnerski.
Suradničko-partnerski odnos je suvremeni oblik odnosa liječnik -
pacijent koja svojim nazivom najbolje ocrtava njihov
karakter. Liječnik ima aktivnu ulogu edukatora, od prvog susreta sa
pacijentom, koji sada nije pasivni objekt liječenja nego aktivni sudionik. Liječnik sada pred sobom ima pacijenta
„naoružana“ podacima o njegovoj bolesti, makar pacijenti , zbog nedostatka bazične
medicinske izobrazbe, nisu u stanju pravilno procijeniti svoje tegobe, običćno
se vezuju za one koji upućuju na najtežu bolesti. Dakako, u liječenju bolesnika podrazumijeva se uključenje obitelji u svim
fazama liječenja. Novi koncept odnosa od
početka liječenja traži maksimalan angažman liječnika: liječnik mora pacijentu
objasniti sve o prirodi njegove bolesti, puteve dijagnoze,
diferencijalno-dijagnostičke mogućnosti i zamke, dijagnostičko-terapijske
mogućnosti (prednosti i moguća štetnost
pojedinih dijagnostičkih metoda), konačno, od svakog se pacijenta traži informirani pristanak (inform conset) za svaku potencijalno
opasnu dijagnostičku metodu.
Informativni pristanak
Pismeni informirani pristanak je nužnost u odnosu liječnika i
pacijenta, jedna vrsta ugovora o
razumijevanju i sigurnosti koji pomaže
obojici (i pacijentu i liječniku!): pacijenta upozorava na dobre i moguće
štetne strane liječenja, s druge strane štiti i osigurava autonomnost liječnika
koji će opušteno, bez straha raditi zahtjevne i potencijalno opasne pretrage
kod kojih je, ukalkulirana i mogućnost komplikacije
liječenja.
Kod nas je informirani pristanak došao relativno kasno, na Zapadu
je nezamisliva bilo koja pretraga bez potpisa liječnika, danas je i kod nas
općeprihvaćen. Dakako, pristanak može dati samo pacijent koji je sposoban
rasuđivati i svjestan svojih postupaka, dok za bolesnika koji nije svjestan
svojih postupaka, a životno je ugrožen , pristanak za nužni zahvat daje njegov
skrbnik ili najbliža rodbina.
U načelu,
liječnik ne smije uskratiti niti jednu informaciju pacijentu, dužan ga je
informirati o svemu vezano za njegovu zdravstvenu situaciju. To znači, od prvog
susreta sa liječnikom pa do završetka liječenja (ako je bolest izlječiva)
pacijent je upoznat od strane liječnika o svim fazama liječenja, ali sada u
novom međuodnosu on nije objekt
liječenja nego aktivni subjekt, a
liječnik mu je na raspolaganju za sve dodatne informacije.
Zakonom o zaštiti prava pacijenata
Naša zakonska
regulativa Zakonom o zaštiti prava pacijenata detaljno
i precizno regulira sva prava pacijenata. Radi važnosti ovog Zakona, svaki bi student tijekom studija trebao biti upoznat sa
ovim zakonom, a svaki liječnik bi trebao na svom radnom stolu posjedovati
primjerak ovog Zakona. Upravo radi te činjenice, cijeli Zakon, u integralnom
obliku, je inkorporiran u ovu knjigu, tako da je dostupan svakom studentu
medicine.
Lit.:
Veljko Đorđević, Marijana Braš: Komunikacija u
medicini-čovjek je čovjeku lijek, Medicinska naklada, Zagreb 2011.
Izet Hozo: Internistička propedeutika s vještinama
komuniciranja u kliničkoj medicini, Hrvatsko gastroenterološko društvo, Split,
2013.