Komunikacija u medicini: Odnos liječnik i pacijent/bolesnik 4. Neverbalna komunikacija
Komunikacija u medicini: Odnos liječnik i
pacijent/bolesnik 4. Neverbalna komunikacija
Iako
teoretičari priznaju da je verbalni asopekt komunikacije samo 7% posto
vrijednosti poruke u odnosima liječnik pacijent riječi i govor imaju velik
utjecaj. S druge strane u komunikacijskom kontekstu važnija je neverbalna
komunikacija, ako se može govoriti o važnosti i suodnosu verbalno-nevrebalno.
Istina je mnogi komunikatori ne obraćaju dovoljno pozornosti o svom govoru
tijela. Ta nepožnja može dovesti do šuma u komunikaciji i stvoriti nepoželjan
odnos liječnik ili medicinsko osblje pacijent.
Neverbalna
komunikacija
Verbalna
komunikacija je osnov diskursa liječnik - pacijent, jer liječnik razgovorom upoznaje bolesnikove
tegobe. Međutim, nije samo riječ sredstvo komunikacije u odnosu liječnika i
bolesnika (uostalom, kao i u svim ostalim komunikacijama), nego su pokreti tijela (body language) stav, pogled, dodir, mimika
također vrlo značajni u komunikaciji.
Prema istraživanju Alberta Mehrabiana općenito se o kontaktu može
govoriti na tri razine poruke: vizualni
utisak (vanjski izgled, odjeća i sl.) glasovni (način govora, zvuk i boja
glasa), verbalna poruka (sadržaj iskazanog, poruka).
Ako se
pogleda obrazac komunikacije u općoj
populaciji, postotak važnosti pojedinih kategorija je (iznenađujuće!) sljedeći:
na vizualni dio („govor tijela“) otpada 55%, na glasovni (način kako je rečeno)
38%, a tek 7% na verbalni dio (ono što je rečeno)! Ako gore navedenu situaciju prebacimo na odnos liječnika i pacijenta, zbog specifičnosti tog odnosa (okružje:
razgovor u bolnici, ili ambulanti, bijeli mantil, bolesnik ...) ti su postotci drugačiji, ali je razvidno da
je neverbalna komunikacija bitna
sastavnica komunikacije liječnik-bolesnik.
Tzv. „halo
efekt“
Dakle,
prvi utisak u psihologiji tzv. „halo efekt“: izgled liječnika, njegova
urednost, pristup, otvorenost (osmijeh, raširene ruke, srdačan stav ) ili
zatvorenost (ozbiljno lice, stisnute, prekrižene ruke, rezerviran stav) odmah
određuju stav pacijenta prema liječniku. Dakako, urednost (glatko izbrijano
lice kod liječnika, uredna frizura kod liječnice) čisti mantil, njegovane ruke,
miris i sl. također utječu na stav
pacijenta prema liječniku. Vrlo
bitan u neverbalnom odnosu
liječnik-pacijent je kontakt očima, pogled, koji bi tijekom razgovora trebao
biti zastupljen skoro u ¾ vremena
kontakta. Poznato je da
izbjegavanje pogleda (ni u oči me
ne gleda!) pacijent procjenjuje kao znak
nezainteresiranosti i neiskrenosti.
Vrste
pogleda
Prema
nekim istraživanjima u općoj populaciji, postoje tri vrste pogleda: poslovni,
službeni (usredotočen na trokut između
očiju i usta), društveni, neusiljeni
(oči do sredine prsnog koša) i intimni („lutajući pogled“) po cijelom
tijelu. Ovaj potonji može biti protumačen kod istospolnih sugovornika kao
nezainteresiranost ili želja za prekidom razgovora, obrnuto kod raznospolnih
kao neskriven seksualni interes. Ako
sada ove situacije iz života prenesemo u relaciju pacijent – liječnik, svakako
je da će pogled biti bitno sredstvo
komunikacije, posebno u svjetlu činjenice da pacijent najbolje osjeti
liječnikovu empatiju preko njegova pogleda.
Naravno
da je uporan kontakt očima zamoran:
liječnik bi povremeno trebao skretati
pogled, nikako u formi „lutajućeg“ pogleda da bolesnik ne bi to shvatio kao
liječnikovu nezainteresiranost. O ostalim zamkama intimnog pogleda je bilo
riječi ranije, pacijentica nikada ne smije osjetiti takav pogled. Što se tiče
mimike, u relaciji liječnik - pacijent,
najvažniji izraz lica je zacijelo osmijeh.
Osmijeh
Uz
pogled, osmijeh je snažan oblik
neverbalnog komuniciranja. Većina ljudi smatra da profesija liječnika podrazumijeva
ozbiljan izgled i ponašanje. U praksi, liječnik ne smije biti pretjerano ozbiljan, krut, dapače, odgovoran liječnik je „naoružan“ osmijehom zorno
pokazujući da je prijateljski
raspoložen, pristupačan i ugodan kao osoba.
No,
osmijeh ne smije biti stalan, niti smije
predugo trajati, jer pacijenta može navesti na pomisao da je liječnik nervozan
ili neiskren, sa namještenim osmjehom. Liječnik svojim osmijehom pokazuje da želi dobro pacijentu, pacijent
vjeruje u njegove dobre namjere. U običnom životu, osmijeh je najčešće spontan
i rijetko se koristi namjerno, ali u liječničkoj praksi bi svakako to trebali činiti. Kao i
svugdje, u medicini i osmijeh ima svoja
ograničenja: kada je situacija ozbiljna,
kada se radi o ugrozi života ili teškom stanju bolesnika, osmijeh tu nema mjesta,
nužan je ozbiljan, ali empatičan izraz lica.
Lit.:
Izet
Hozo: Internistička propedeutika s vještinama komuniciranja u kliničkoj
medicini, Hrvatsko gastroenterološko društvo, Split, 2013.
Veljko
Đorđević, Marijana Braš: Komunikacija u medicini-čovjek je čovjeku lijek,
Medicinska naklada, Zagreb 2011.