Komunikacija u medicini: Odnos liječnika i pacijenta/bolesnika 6. – Slušanje u komunikaciji
Komunikacija u medicini: Odnos
liječnika i pacijenta/bolesnika 6. – Slušanje u komunikaciji
O
vrijednosti komunikcijske vještine slušanja već sam pisala. Sada ćemo ovu
vještinu staviti u uži kontekst odnosa liječnika i pacijenta.
Slušanje
Koliko
god je važan razgovor, kojim liječnik i pacijent izmjenjuju poruke, skoro iste
važnosti je slušanje: pažljivo, usredotočeno primanje informacija tijekom
razgovora. Liječnik mora voditi računa
da je koncentriran , da sluša i
prati pacijenta tijekom razgovora. U protivnom , ako pacijent primjeti i osjeti da je
liječnik odsutan , da ga ne sluša, stvara se nepovjerenje. Činjenica je da su bolnički liječnici
preopterećeni, da često u ambulantu odlaze nakon 24 satnog dežurstva, da
liječnici u ambulantama opće prakse
imaju do stotinu pacijenata kroz smjenu.... ali sve to ih ne opravdava da ne saslušaju
pacijenta. Ako pacijent stekne utisak da ga liječnik ne sluša, on
zaključuje da liječnik nije zainteresiran za njegovo liječenje, i ima osjećaj
da ga se liječnik želi što prije „rješiti“.
Ne-slušanje
Ispravno
slušati se može samo na jedan način
(aktivno slušanje), ali ne-slušati se
može čak na sedam načina (pseudo-slušanje – liječnik (ali i pacijent!) hini da sluša, ali „vozi po svomu“, jednoslojno slušanje - primanje djela poruke
npr. verbalni, dok se neverbalni potpuno zanemaruje, selektivno slušanje - sluša samo ono što ga zanima, selektivno
odbacivanje – fiksiranost na teme koje se ne žele čuti, kad se pojavi ta
tema, slušatelj je odbacuje, otimanje riječi – slušatelj vreba priliku samo za
svoj govor, obrambeno slušanje – svaka, pa i najnedužnije izjave se
doživljavanja kao napad, slušanje u
zasjedi - slušati samo da bi se napalo
sugovornika).
Aktivno
slušanje
Aktivno
slušanje podrazumijeva zorno prihvaćanje
i razumijevanje pacijentove poruke, temelj je uspješnog komunikacijskog
procesa. Temeljna osobina aktivnog slušanja je
nastojanje slušatelja da sebi (a i sugovorniku) pomogne u razjašnjavanju
primljenih poruka. Suština aktivnog slušanja je u potpitanjima, a posebno u
neizravnim pitanjima. Izravna pitanja o osjetljivim i osobnim temama mogu
izazvati nelagodu, negativne ili obrambene reakcije, nepovjerenje i potpuno
povlačenje sugovornika i prekida komunikacije. Stoga se u složenim i
osjetljivim situacijama, kada nije jasno šta pacijent osjeća ili želi, koriste neizravna pitanja,
odnosno parafraziranje ili rezimiranje.
Parafraziranje
ili rezimiranje
Parafraziranje
ili rezimiranje, refleksija - u suštini predstavlja „ vraćanje“ dijela
izrečenoga od pacijenta. Tako se
liječniku pruža mogućnost da potvrdi ili
ispravi ono što je kao slušatelj čuo i
razumio: u tom se slučaju obraća pacijentu sa: „ da rezimiramo...“, ili
"dakle, vi kažete…..". Osim prikupljanja činjenica, bitno je uživiti se u njegove poruke, pokazati interes i emocije. Konačno, aktivno
slušajući bolesnika šaljete mu poruku: „ Čujem tvoj problem, osjećam što ti
osjećaš. Pomoći ću ti ozdraviš,
pobijediš bolest...“. Dobivajući takve
poruke osoba postaje samopouzdanija,
odgovornija, neovisnija, te efikasnija u rješavanju svojih zdravstveni
problema.
Empatičko
slušanje
Važno
je omogućiti bolesniku da izrazi svoje
tegobe i osjećaje, tj. saslušati uzroke
Ponekad je potrebno pomoći otvorenim pitanjima da bolesnik spontano
iznalazi svoje ideje za rješenje osobne situacije. Liječnik pritom ideje ne
kritizira i ne rangira, podupire ih, ako su svrsishodne i korisne.
Ako
liječnik procijeni da je pacijentova ideja svrsishodna i vodi ka rješavanju
njegove problematike (npr. pretila bolesnica
sa metaboličkim sindromom, uviđa da je predebela, samokritična je, sama
predlaže dijetu i tjelovježbu)
ohrabruje pacijenta(cu) da ideju koji je sam(a) odabrao(la) i
ostvari. Dakle afirmativno: Naravno, učinite to, Vi to možete! Izvedite to jer
ste svjesni da je za Vas to najbolje!).
Sa
gledišta pacijenta, čini se da je
kritična karika u relaciji pacijent - liječnik za dobivanje povjerenja u
liječnika , sa stanovišta liječnika
suradljivost, otvorenost, prihvaćanje od
strane pacijenta.
Zaključno,
samo ciljani, dobro vođeni razgovor i aktivno slušanje, rezultiraju
uspostavljanju obostranog razumijevanja liječnika i pacijenta, garancija su čvrste relacije
liječnik-pacijent.
U
takvom, suradno-partnerskom odnosu, uz međusobno poštivanje i uvažavanje, liječniku nije teško
uspostaviti dijagnozu, započeti liječenje pacijenta koji mu vjeruje i koji ga
poštuje i cijeni.
Lit.:
Veljko Đorđević, Marijana Braš:
Komunikacija u medicini-čovjek je čovjeku lijek, Medicinska naklada, Zagreb
2011.