Komunikacija u medicini: Odnos liječnika i studenta
Komunikacija u medicini: Odnos
liječnika i studenta
Medicini
je uvijek bio imanentan pojam umjetnosti, (ars medicinae). Liječenje bolesnika
jeste umjetnost, ne podrazumijeva samo
rutinski pregled i liječenje, nego je
to, naprotiv složen proces
pristupa i razgovora sa bolesnikom (
koji, također, ima terapijski učinak!), uz obvezatni pregled bolesnika. Makar je
predmet izlaganja ove knjige propedeutika, nužno je osvrnuti se na neke
značajke prve karike u liječenju bolesnika, na liječnika i studenta medicine.
Budući liječnici, studenti medicine su u klasičnoj medicini bili objekt, bili
su učenici na koje je iskusni
liječnik-mentor, prenosio svoje znanje ex katedra.
Liječnik
- student
Danas
se situacija stubokom promijenila, ravnajući se eksplozivnim rastom
informacija, dostupnosti društvenih mreža, specijaliziranih tražilica i sl.
tako da studenti lako usvajaju pojmove koje su prije mogli čuti jedino na
predavanjima ili u knjigama. Izuzetno je bitan odnos mentora i studenta, način
na koji će prenijeti informacije iskustva, njegov pristup, jer od njega dobrim dijelom ovisi kakav će
biti budući liječnik. Dakako, međuodnos
je dvosmjeran, jer i studenti
trebaju biti aktivni primatelji informacija, kako je navedeno u
početku poglavlja , i u svim fazama edukacija imati aktivan pristup: moraju
prethodni dobro pročitati i naučiti teoretski štivo o kojem se govori na
vježbama.
Medicina
je poziv kojem se prilazi s ljubavlju,
samo motivirane osobe mogu završiti studij medicine. I to, ne zbog težine
studija, nego više zbog činjenice da je sintagma „pomoć bolesnom čovjeku“ geslo i
lajtmotiv tijekom studija
medicine. Da bi mentor - liječnik mogao i znao prenijeti svoje znanje i
iskustvo mora, osim knjiškog i iskustvenog
znanja, imati i sposobnost i talent za
transfer (prijenos) svoga znanja i iskustva. Moderan pristup liječnik-
student u odnosu na klasični ne
dozvoljava voluntarizam.
Pedagoško-didaktički
pristup
Današnji
liječnici-mentori u svom kurikulumu moraju imati završen tečaj o osposobljenosti za prijenos znanja i iskustva
na studente. Ono što se ne može nadoknaditi nikakvim tečajevima niti dopunskom
izobrazbom je ljubav prema pozivu mentora (klasičnog učitelja) što uključuje sve njegove značajke: od pristupa
mladom kolegi - studentu, razvijanje prijateljskog okružja u kojem se student
osjeća kao subjekt , a ne kao objekt, njegov način transfera iskustva i znanja.
Taj način može biti autoritativan, pa student osjeća strahopoštovanje i
prikrivenu bojazan od mentora, što otežava komunikaciju ili opušten,
prijateljski, pa student rado stupa u komunikaciju sa mentorom.
Razvidno
je da je pravi pristup negdje na sredini
između dva pobrojana: kod autoritativnog pristupa zbog straha student neće moći ostvariti pravilan
odnos jer ga sputava pretjerana
autoritativnost mentora, a
kod previše prijateljskog odnosa, mentor riskira da izgubi autoritet kod studenta. Tijekom studija
medicine studente će po(d)učavati čitava plejada mentora (nastavnika) čiji će
se talenti za transfer znanja i iskustva značajno razlikovati. Neki će biti
vrsni znastvenici, visoko rangirani u akademskim zvanjima,međutim sa vrlo lošom sposobnošću komunikacije.
Kompleksna
uloga mentora
Naprotiv,
bit će i onih koji nisu „okićeni“
brojnim titulama, ali će ih studenti voljeti jer znaju
prenijeti svoje znanje i iskustvo, i od njih najviše naučiti. Uloga mentora u
medicini je kompleksna budući da im
je, uz redoviti posao na klinici,
dodatni rad sa studentima ponekad teško breme. Razlog je jednostavan: nakon rutinskog posla ne ostaje vremena za edukaciju studenata.. Mentor mora kalkulirati svoje
vrijeme, odgoditi svoje redovite obveze i prenijeti ih na druge kolege koji nisu u nastavi da bi se mogao potpuno
posvetiti vrlo odgovornom poslu edukacije budućeg liječnika.
Dakako,
vezano za osobu mentora, u svemu ima dosta subjektivizma. Ljestvica
prihvatljivosti od strane studenata je vrlo široka , tako da se studenti vrlo rado sjećaju nekih svojih mentora sa studija,
dok bi druge najradije zaboravili. Čini se da su istina i mjera negdje u
sredini, jer niti je dobar mentor od kojeg student osjeća strah a još manje onaj kojeg zbog njegovog „nemarnog“
pristupa ne poštuju. Dobrog mentora u
njegovom radu sa studentima mora uvijek pratiti lajtmotiv: to su budući liječnici
koji će mene liječiti.
Želja
za radom
Doticaj
sa leševima, obduciranje, također su ponekad razlog odustajanja studenata koji
se ne mogu naći u toj ulozi. Međutim, želja za radom s bolesnicima se potvrđuje
prelaskom na kliničke predmete, koji opet, za studenta može bit vrlo stresan.
Poneki studenti ne mogu prihvatiti krv, vrlo stresne prizore umirućih bolesnika, što opet može biti razlog
odustajanja. U takvim situacijama nužna je pomoć mentora, koji će znalačkim
pristupom, bez nervoze, uz razgovor otkloniti strahove i tremu kod budućeg
mladog liječnika.
Lit.:
Izet
Hozo: Internistička propedeutika s vještinama komuniciranja u kliničkoj
medicini, Hrvatsko gastroenterološko društvo, Split, 2013.
Veljko
Đorđević, Marijana Braš: Komunikacija u medicini-čovjek je čovjeku lijek,
Medicinska naklada, Zagreb 2011.