Znate, ono što je stvarno važno jeste da su ljudi oko Vas sretni i zdravi.
Sve je ostalo poput kapi kiše na pijesku...
PAUL WALKER (1973.-2013.)

PRIOPĆAVANJE LOŠE VIJESTI 2. ABCDE pristup

veljače 03, 2019


PRIOPĆAVANJE LOŠE VIJESTI 2. ABCDE pristup
Kao sto sam istaknula u prethodnoj kolumni, priopćavanje loših zaptavo teških informacija pacijentu vrlo je teško kako s pozicije zdravstvenih profesionalaca tako gledano i sa strane pacijenta i obitelji. Edukacijski programi i istraživanja kod nas su neadekvatni, ako uopće i postoje. Pregledavajući svjetsku literaturu može se primijetiti da postoje brojna istraživanja i pristupi ovom problemu. Jedan od njih je i ABCDE model ili pristup.
Kako bi pružili nadu pacijentima koji primaju loše vijesti, liječnici mogu praviti konstrukciju na sljedećem jednostavnom mnemoničkom ABCDE: Advance Preparation/Pripremanje unaprijed - organizirati odgovarajuće vrijeme i privatnost, potvrditi medicinske činjenice, pregledati relevantne kliničke podatke i emocionalno se pripremiti za susret. Building a therapeutic relationship/Izgradnja terapijskog odnosa - identificirati pacijentove preferencije u pogledu otkrivanja loših vijesti. Communicating well/Dobro komuniciranje - odrediti pacijentovo znanje i razumijevanje situacije, nastaviti tempom pacijenta, izbjegavati medicinski žargon ili eufemizme, dopustite tišinu i suze, te odgovoriti na pitanja. Dealing with patient and family reactions/Suočavanje sa reakcijama pacijenta i obitelji - procijeniti i odgovoriti na emocionalne reakcije i pokazati suosjećanje s pacijentom. Encouraging/validating emotions/Poticanje /potvrđivanje emocija - ponuditi realnu nadu na temelju ciljeva pacijenta i baviti se svojim vlastitim potrebama.
A – PRIPREMANJE UNAPRIJED
Ø  Upoznajte se sa relevantnim kliničkim informacijama. Idealno, imajte pri ruci pacijentove podatke sa grafikona ili odgovarajuće laboratorijske podatke tijekom razgovora. Budite spremni   pružiti barem osnovnu informaciju o prognozama i mogućnostima liječenja.
Ø  Planirajte odgovarajuće vrijeme na privatnom, udobnom mjestu. Obavijestite suradnike kako bi izbjegli prekide. Vaš mobitel podesite na tihi način rada ili ga ostavite kod kolege.
Ø  Vježbajte u sebi kako ćete uručiti vijest. Možda ćete željeti vježbati naglas, pošto ćete se pripremati za javni nastup. Napišite određene riječi i fraze koje ćete koristiti ili izbjegavati. Ukoliko imate ograničeno iskustvo s priopćavanjem loših vijesti, razmislite promatrajući iskusnijeg kolegu ili improvizirajte sa ulogom raznovrsnih scenarija sa kolegama prije nego što se zapravo suočite sa situacijom.
Ø  Pripremite se emocionalno.
B – IZGRADITE TERAPIJSKO OKRUŽENJE / ODNOS
Ø  Odredite pacijentove preferencije za ono što i koliko oni žele znati.
Ø  Kada je moguće, imajte nazočne članove obitelji ili druge osobe koje pružaju potporu. To bi trebalo biti po nahođenju pacijenta. Ako se predviđaju loše vijesti, pitajte unaprijed koga bi oni htjeli da ih predstavi i kako bi oni željeli da drugi budu uključeni.
Ø  Predstavite se svima prisutnima i pitajte za imena i odnose s pacijentom.
Ø  Nagovijestite loše vijesti.
Ø  Koristite dodir gdje je to prikladno. Neki pacijenti ili članovi obitelji će više voljeti da ne budu dirnuti. Budite osjetljivi na kulturne razlike i osobne preferencije. Izbjegavajte neprikladan humor ili neozbiljne komentare; ovisno o vašem odnosu s pacijentom, može biti prikladan neki diskretan humor.
Ø  Uvjeravajte pacijenta da ćete biti na raspolaganju. Zakažite nove naknadne sastanke i napravite odgovarajuće dogovore se sa svojim timom. Savjetujte  osoblje i kolege o situaciji.
C - KOMUNICIRAJTE KVALITETNO
Ø  Pitajte što pacijent ili obitelj već zna i razumije. Jedan izvor savjetuje: 'Prije nego što kažete, pitajte…. Otkrijte pacijentova očekivanja prije nego što date informaciju.
Ø  Govorite otvoreno, ali suosjećajno. Izbjegavajte eufemizme i medicinski žargon. Koristite riječi rak ili smrt.
Ø  Dopustite tišinu i suze, i izbjegavajte revnost za razgovorom kako biste prevladali svoju vlastitu nelagodu. Nastavite prema tempu pacijenta.
Ø  Neka vam bolesnik kaže kako razumije ono što ste rekli. Potičite pitanja. Prilikom sljedećih posjeta/vizita, pitajte pacijenta da li on ili ona razumiju, i ako bude potrebno koristite ponavljanja i ispravke.
Ø  Budite svjesni da pacijent neće zadržati mnogo onoga što je rečeno nakon početnih loših vijesti. Zapišite stvari, koristite skice ili dijagrame i ponovite ključne informacije.
Ø  Po završetku svake posjete, napravite sažetak i izradite daljnje planove.
D-SUOČITE SE SA REAKCIJAMA PACIJENTA I OBITELJI
Ø  Procijenite i odgovorite na emocionalne reakcije. Budite svjesni kognitivnih strategija suočavanja (npr. poricanja, krivnje, intelektualizacije, nevjerice, prihvaćanja). Prilagodite se govoru tijela. U naknadnim vizitama, pratite pacijentov emocionalni status, procjenjujući utučenost ili suicidalne ideje.
Ø  Budite suosjećajni; prikladno je reći "Žao mi je" ili "Ne znam". Plakanje može biti prikladno, ali i biti refleksivno - jesu li vaše suze iz empatije prema pacijentu ili jesu li one odraz vaših vlastitih osobnih problema?
Ø  Nemojte se prepirati sa ili kritizirati kolege; izbjegavajte defenzivnost u pogledu vaše ili medicinske skrbi kolege.
E – POTAKNITE I POTVRDITE EMOCIJE
Ø  Pružite realnu nadu. Čak i ako lijek nije realan, pružite nadu i ohrabrenje o tome koje su opcije dostupne. Porazgovarajte o mogućnostima liječenja na početku i organizirajte naknadne sastanke radi donošenja odluka.
Ø  Istražite što vijest znači za pacijenta. Raspitajte se o pacijentovim emocionalnim i duhovnim potrebama i koje operativne sisteme supporta oni imaju. Ponudite uputnice po potrebi.
Ø  Koristite interdisciplinarne usluge da poboljšate skrb za pacijente (npr. hospicij), ali izbjegavajte ih koristiti kao način razdvajanja od odnosa.
Ø  Pripazite na svoje vlastite potrebe tijekom i nakon uručivanja loših vijesti. Mogu se pojaviti problemi protu-prijenosa, pokrećući slabo shvaćene, ali moćne osjećaje. Formalna ili neformalna sjednica upoznavanja sa situacijom koja uključuje kućno osoblje, uredsko ili bolničko osoblje može biti prikladna za preispitivanje medicinskog menadžmenta i njihovih osjećaja.

Izvor:
Gregg k. Vandekieft: Breaking bad news, https://www.aafp.org
T. L. Thompsopn, J. P. Caughlin: Interpersonal Communication and Health Care, in: M. L. Knapp, J. A. Daly (eds.): Handbook of Interpersonal Communication, Sage Pub., Thousand Oaks, 2002.

Pokreće Blogger.