PRIOPĆAVANJE LOŠIH VIJESTI 4. PROTOKOL SPIKES
PRIOPĆAVANJE
LOŠIH VIJESTI 4. PROTOKOL SPIKES
Kao što smo vidjeli u prethodnoj
kolumni, akronim SPIKES, označava Setting
up/Pripremanje, Perception/Percepcija,
Invitation/Poziv; Knowledge/ Znanje; Emotions with Empathy/Emocije
s empatijom, Strategy or Summary/Strategija ili Sažetak. Sada
ćemo ga detaljnije izložiti.
Pripremanje
Prvi korak u SPIKES protokolu je
pripremanje intervjua. Važno je pripremiti se za optimalnu komunikaciju. Odabrati
što reći prije razgovora je ključ za uspješnu komunikaciju. Pregledati i
uskladiti informacije koje će se prenjeti pacijentu i njegovoj obitelji.
Informacije moraju biti usklađene i rezultata odluke multidisciplinarnog tima.
Usklađenost informacija preduvijet je za izgradnju povjerenja i suradljivost
pacijenta sa zdravstvenim profesionalcima. Ovaj korak je posebno važan za medicinske sestre početnice koji rade s
liječnikom i nisu sigurne što liječnik može preporučiti u određenim situacijama.
Bitna je snažna, jedinstvena i
konzistentna poruka među svim
članovima zdravstvenog tima.
Pripremanje uključuje pozornost na fizički prostor i način na koji će se
vijesti dijeliti. Pogrešna fizička priprema za uručivanje negativnih vijesti
može dovesti do neuspješne rasprave. Pravila preferiranog govora tijela za optimalnu komunikaciju, uključujući sjedenje dok
govorimo, održavanje otvorenog držanja tijela i održavanje kontakta s očima
primjenjuju se kao okruženje za razgovore. Treba učiniti sve da se osigura
odvojen, miran prostor tijekom komunikacije između zdravstvenih profesionalaca,
pacijenta i obitelji. Traženje od pacijenta da utiša mobitel ili druga sredstva komunikacije prije razgovora
također može smanjiti distrakciju. To isto trebaju učiniti liječnici i
medicinske sestre.
Priopčavanje loše vijesti nije ugodno
i kod pojedinih zdravstvenih djelatnika izaziva nervozu i anksioznost. Smanjenje
ili eliminiranje signala tijela koji pokazuju nervozu vrlo je važno u
uspostavljanju odnosa s pacijentom. Jednostavno stavljanje stopala na pod s
gležnjevima u vodoravan položaj i stavljanje ruku, s dlanova prema dolje na
krilu je uspješna neutralna pozicija. Održavanje
kontakta s očima sa vašim pacijentom će pomoći osigurati vašu pozornost.
Percepcija
Pacijentova percepcija vijesti koja
će se dijeliti odredit će kako će se vijest prenijeti pacijentu. Medicinska
sestra mora imati dobru procjenu onoga što pacijent i obitelj znaju o
rezultatima testa, što će im ta vijest značiti u kontekstu bolesti, a možda i
najvažnije ono što žele znati. Ako medicinska sestra ima odnos s pacijentom i
obitelji i prati pacijenta kroz dijagnostičku obradu ili upravljanje kroničnom
bolešću, relativno je lako procijeniti razumijevanje pacijentove percepcije
vijesti koju treba dijeliti. To postaje teže kada je riječ o relativno novom
pacijentu ili kada medicinska sestra nije bila uključena kao član tima za
njegu.
Empatijske komunikacijske vještine će
pomoći medicinskoj sestri da istraži percepciju pacijenta i obitelji o bolesti
i novonastaloj situaciji. Pacijentov odgovor na pitanja medicinske sestre putokaz
je u odabiru načina i detalja kojima će
se prenijeti pojedinosti.
Pacijentovo ponašanje, negiranje
često su važne strategije upravljanja za pacijenta i obitelj u suočavanju s
golemim gubitkom. Priopćavanje loših vijesti ne bi smjelo uništiti ove važne
mehanizme suočavanja. Izazov za cjelokupno kliničko osoblje je poštivanje razine željenih informacija,
ali pod uvjetom da pacijent i obitelj
dovoljno znaju tako da su u stanju pružiti informirani pristanak za daljnje
testiranje i liječenje.
Poziv
Dozvolu za dijeljenje informacija
daje pacijent ili obitelj. Kada se jednom napravi upit o opsegu razumijevanja i
kontekstu u kojem se informacije uklapaju, medicinska sestra može zatražiti
dopuštenje da podijeli trenutne vijesti. Koristeći ono što je pacijent
podijelio o njihovom razumijevanju bolesti i kontekstu u kojem je testiranje
obavljeno, medicinska sestra traži dopuštenje za dijeljenje trenutnih
informacija.8–10
Znanje
Prvi korak u stvarnom uručivanju
vijesti je "Ispaliti hitac upozorenja" i upozoriti pacijenta i
obitelj da vijesti koje slijede nisu dobre. Početak rasprave s frazama kao što
su: "Nažalost, imam neke loše vijesti da vam kažem'' ili “Žao mi je što
vam moram reći” ili “Stvari ne idu u smjeru u kojemu smo se nadali”, omogućuju
pacijentu i obitelji da se emocionalno pripreme za informacije koje će
uslijediti. Ove izjave upozorenja također afirmiraju medicinsku sestru kao
pacijentovog advokata. Ipak neka istraživanja upućuju na to da prvi korak može
biti i razgovor o bolesti, na općoj i informativnoj razini pa tek nakon toga
prelazak (bridge) na težinu bolesti pacijenta. Tijekom prvog dijela razgovora
medicinska sestra se situacijski, trenutno približava pacijenu kako bi stekao
situacijsko prihvaćanje.
Dijeljenje loših vijesti mora biti
predstavljeno na temelju procijenjene razine pacijentovog razumijevanja,
udovoljavanja i želja za otkrivanjem. Stvarno
priopćavanje loših vijesti trebalo bi se raditi polako kako bi pacijent i
obitelj razumjeli problem. Pozorno odabiranje riječi osobito je važno ako
vijesti ukazuju na vrlo lošu prognozu. Ovi razgovori i izbor riječi od strane
kliničkog osoblja mogu biti od vitalnog značaja budući da će se pacijent i
obitelj baviti vijestima u nadolazećim danima i tjednima. Povećana emocija u tim razgovorima naglašava
potrebu za mentalnom i emocionalnom pripremom prije interakcije s pacijentom.
U situacijama koje uključuju rak, pacijenti navode da je najvažnija
komponenta procesa priopćavanja loših vijesti sam sadržaj, posebno
stručnost/ekspertiza i specifični detalji koji se pružaju tijekom razgovora.
To zahtijeva da medicinska sestra bude dobro pripremljena za informativne
potrebe pacijenta i obitelji.
Empatija
Pacijenti će imati širok spektar
emocionalnih odgovora dok reagiraju na loše vijesti koje su im uručene. Emocionalni odgovor može biti u rasponu
od tišine do dramatičnog plača i jecanja. To stvara potencijalno nespretnu
situaciju za medicinsku sestru, ali taj osjećaj nespretnosti može se umanjiti
uključivanjem u empatičnoj komunikaciji. Iako cjelokupni razgovor i vrijeme
provedeno u interakciji s pacijentom uključuju empatičnu komunikaciju, prikladan i ljubazan odgovor na emociju
pokazanu kada pacijent čuje lošu vijest od kritične je važnosti. Medicinska
sestra treba pokazati razumijevanje pacijentove emocije i pokazati empatiju i
poštovanje uzevši u obzir tešku situaciju.
Razvijanje
strategije za budućnost
Posljednji korak u SPIKES protokolu je
utvrđivanje je li pacijenti imaju jasan plan za budućnost. Pripremna informacija je važna da bi se
smanjio stres, bez obzira na stadij bolesti. Jedan od najboljih načina za
pripremu pacijenta za sudjelovanje u odlukama o liječenju je osigurati dali on
ili ona razumiju informaciju koja je pružena. Prije rasprave o planu liječenja,
važno je pitati vašeg pacijenta jesu li spremni za takvu raspravu. Česta
pojašnjenja tijekom rasprave o planu liječenja pomoći će medicinskoj sestri da
utvrdi razumijevanje i sklonost pacijenta da slijedi plan.
Po završetku razgovora i medicinska
sestra i pacijent bi trebali otići s jasnim planom koraka koje treba poduzeti i
ulogama koji će svaki od njih igrati u poduzimanju tih koraka. Ako su potrebna
daljnja ispitivanja, testovi se moraju organizirati i pacijent treba imati
jasno razumijevanje o tome kako će ti rezultati biti priopćeni.
Izvor:
Margaret Quinn Rosenzweig, doc.
dr.sc. FNP-BC, AOCNP
T. L. Thompsopn, J. P. Caughlin: Interpersonal Communication and Health Care,
in: M. L. Knapp, J. A. Daly (eds.): Handbook of Interpersonal Communication,
Sage Pub., Thousand Oaks, 2002.
K.
K. Reardon: Interpersonal
Communication - Where Minds Meet, Wadshworth Pub. Company, 1987.