KLJUČNI POJMOVI I VJEŠTINE KOMUNIKACIJE U ZDRAVSTVU 1.
KLJUČNI POJMOVI I VJEŠTINE
KOMUNIKACIJE U ZDRAVSTVU 1.
Uspjeh
u komunikaciji u zdravstvenim organizacijama kao i svim drugim institucijama
ovisi i od poznavanja ključnih pojmova i savladavanja ključnih vještina
komuniciranja. Analizom brojnih knjiga i radova, predavanja i teza sa seminara,
kao i vlastitim spoznajama izolirala sam ključne pojmove i sistematizirala ih u
okvir od nekoliko desetaka pojmova i vještina. Dala sam osnovna značenja za
razumijevanje i okvir za razmišljanje o njima. Svaki od pojmova i vještina
zahtijeva dublju analizu u recentnoj literaturi i radovima. Namjera ovog
pristupa i sinteze bila je omogućiti uvid u interdisciplinarnost znanstvenih
područja biomedicine i društvenih znanosti kao i dizajniranje okvira za
samostalan pristup edukaciji i učenju svih zdravstvenih djelatnika po vertikali
i horizontali u organizaciji. Sistematizirajući i stavarjući okvir pojmova i
vještina shvatila sam koliko je važno ovaj okvir proširiti stručnim
edukacijskim seminarima.
1.
Komunikacija
Pojam
komunikacija potječe od latinskog pojma communicatio što znači priopćiti.
Komunikacija je stoga u društvenim znanostima pojam koji općenito označava
sveukupnost različitih oblika veza i dodira između pripadnika društva, a
posebno prenošenje poruka od jedne osobe ili skupine drugim osobama ili
skupinama. Zbog toga je komunikacija društveno vrlo važna. Omogućava povezano
djelovanje ljudi koje leži u osnovi svih društvenih pojava. Komunikacija
pripada društvenim znanostima. Primjenom komunikacije u zdravstvu i bio
medicini kao biomedicinskim znanostima ulazi se u znanstvenu interdisciplinarnost.
2.
Interpersonalna komunikacija
Interakcija
je ili međusobno djelovanje dviju ili više osoba licem u lice, uz mogućnost
trenutačnog (za razliku od odgođenog) dobivanja povratnih informacija. U
zdravstvenim institucijama i medicini interpersonalna komunikacija jedan je od
oblika komunikacije koji je nužan za uspješno organizacijsko djelovanje ali i
liječenje.
3.
Intrapersonalna komunikacija
Vrsta
je komunikacije koju osoba čini sama sa sobom. Dakle, osoba intrapersonalno
komunicira kada o nečemu razmišlja, rješava (u glavi) neki problem, pravi plan
aktivnosti itd. Kod takve vrste komunikacije osoba/subjekt je istovremeno i
pošiljatelj i primatelj/recipijent informacije/poruke. Najčešće intrapersonalna
komunikacija prethodi interosobnoj, skupnoj ili masovnoj komunikaciji, ali i ne
mora.
4.
Poruka
Poruka
je informacija ili više informacija, činjenica ili mišljenje. Poruka je riječ,
slovo, pokret, govor tijela, pogled ili bilo koji drugi signal čiji se smisao
može protumačiti. Poruka može biti verbalna i neverbalna. Kada govorimo, govor
je poruka. Kada pišemo, pisanje je poruke. Kada gestikuliramo, kretanje naših
ruku i izrazi na našim licima također su poruka. U komunikaciji u zdravstvu
vrlo je važno shvatiti suštinu i širinu poruke jer se komuniakcija odvija sa
brojnim skupinama. Posebno je važno svatiti i znati značenje poruke u
komunikaciji s bolesnicima.
5.
Komunikacijski kanal
Komuniciranje
je proces posredovanja značenja između živih bića. Nositelj poruke je medij
koji je uvjet bilo kojeg komunikacijskog procesa. Kanal je materijalan nositelj
poruka preko kojeg je moguć prijenos informacija. Bira ga izvor koji treba
odrediti hoće li koristiti formalni ili neformalni kanal. Izbor kanala za
prijenos informacija ovisi o sadržaju, prirodi i svrsi poruke, primatelju,
brzini, udaljenosti pošiljatelja i primatelja, vremenu, osobnom stilu
komunikacije itd. Postoje dvije vrste komunikacijskih kanala: 1) osobni, i 2)
posredni. Osobni komunikacijski kanali uključuju dvije ili više osoba koje
međusobno izravno komuniciraju. Posredni kanali komuniciranja prenose poruke
bez osobnog kontakta ili interakcije. Od izbora najadekavatnijeg
komunikacijskog kanala u medicinskim i zdravstvenim institucijama ovisi
kvaliteta komunikacije, s jedne strane ali i uspjeh liječenja s druge
komunikacije. Izbor komunikacijskih kanala prevažan je i za eksternu ali i
internu komunikaciju. Dobar i optimalan izvor nudi organizacijsku učinkovitost.
6.
Povratne informacije – feedback
Povratna
informacija reakcija je primatelja. Pošiljatelj preko prihvaćenog medija
komunikacije šalje poruku primatelju koji je dekodira. O utjecaju ili
odsutnosti utjecaja poruke na recipijenta pošiljatelj dobiva povratnu
(feedback) informaciju. Dakle povratni tijek ili feedback nas informira o tome koji
je utjecaj imala komunikacija na vanjski svijet, a također upozorava na
deformacije informacija na putu od izvora prema cilju. Uz povratnu informaciju
proces postaje razgovor ili dvosmjerna komunikacija. U zdravstvenim ustanovama,
ali i svim drugima, istraživanja pokazuju, često je problem povratne
informacije. Razlozi su primjena modela komuniciranja. Ukoliko se teži
dvosmjernoj nasuprot jednosmjernoj komunikaciji neće izostati feedback.
Zdravstveno osoblje mora biti svjesno ovog važnog elementa u procesu
komunikacije.
7.
Šumovi u komunikacijskom kanalu
Šumova
u komunikaciji mogu omesti informacijski tijek do te mjere da poslana
informacija uopće ne stigne na željeno odredište. Šum je čimbenik
komunikacijskog procesa koji ometa otvoren i nesmetan protok informacija od
izvora do primatelja. Može se pojaviti u obliku psiholoških, semantičkih ili
mehaničkih smetnji. Za uspješnu organizacijsku komunikaciju nužno je šumove
svesti na najmanju moguću mjeru. One postoje u zdravstvenim organizacijama kao
i drugim.
8.
Neverbalna komunikacija
Primarna
i dominantan komunikacijski model. Neverbalna komunikacija odnosi se na sva
namjerna i nenamjerna značenja koja nemaju oblik napisane ili izgovorene
riječi. Neverbalna komunikacija obuhvaća elemente kao što su izraz lica,
pogled, geste, odjeća i vanjski izgled, razdaljina među sugovornicima i ton
glasa. Neverbalna komunikacija iznimno je snažna i prevažna u komunikaciji u
zdravstvenim organizacijama. Pripada joj 90% važnosti u prenošenju poruke.
Svaki uspješni komunikator u zdravstvu ili drugdje treba se educirati i
osposobiti da uskladi neverbalno i verbalno, a da neverbalno bude dosljedan
nositelj ključne poruke. Neverbalna komunikacija se uči i vježba.
9.
Govor tijela
Podsvjesna
je reakcija tijela na poruku. Tijelo reagira spontano, a osobito izravno
izražava osjećaje. Čak ako pojedinac i svjesno vlada govorom tijela, preostaju
signali kojima se ne može upravljati i na koje se ne može utjecati. Signali
tijela stoga su za primatelja poruke bitan izvor informacija jer mu olakšavaju
uživljavanje u ulogu pošiljatelja poruke. Važno je za zdravstvene djelatnike
naučiti kako se koristiti govorom tijela kod seba ali i čitati govor tijela
sugovornika.
10.
Verbalna komunikacija
Komunikacija utemeljena na govoru i uporabi jezika. Usmeni govor čini
razgovor, koji je i osnovni oblik verbalne komunikacije. Kod prenošenja
verbalne poruke vrlo je važna jasnoća, ton kao i sadržaj. Za uspješno
prenošenje verbalne poruke kao i savladavanja strukture govora nužna je dodatna
edukacija. Svi oki koji teež višoj razini komunikacijskih kompetencija
pristupit će najmanje jednom seminaru iz govorništva.