Komunikacija u medicinu: medicinska sestra-medicinska sestra 9.
Komunikacija u medicinu: medicinska
sestra-medicinska sestra 9.
Odnos
između medicinskih sestara unutar odjela je hijerarhijski posložen. Svaki dan
radi se plan zdravstvene njege koji izrađuje voditelj tima i odgovoran je za
njegovu provedbu. Izvršene aktivnosti moraju se dokumentirati. Voditelji timova
odgovorni su glavnoj sestri. Čimbenici koji utječu na primopredaju službe mogu
biti: komunikacijski stil medicinske sestre, iskustvo i stečeno znanje,
kontinuitet zdravstvene njege, uključenost pacijenta u skrb jesu li medicinske
sestre stalni član tima ili su na zamjeni, priroda bolesti pacijenta.
Problematična
područja kod primopredaje službe mogu biti: propuštanje informacija, loša
komunikacija medicinskih sestra, šumovi u komunikaciji-buka, prekidanje i
nepažnja osoblja nemogućnost povjerljivosti prilikom primopredaje službe,
izostanak primopredaje službe i dr. Važne su smjernice za primopredaju
sestrinske službe: prenositi relevantne podatke, provjeriti je li sve jasno,
koristiti dokumentaciju i bilješke, važnost elektronske dokumentacija,
kontinuitet skrbi, uključiti bolesnika u primopredaju, sigurnosni sastanak
-sigurnosni brifing (informiranje), nadzor primopredaje sestrinske službe i dr.
Model
komuniciranja medicinska sestra-medicinska sestra je dvosmjerni. Hijerarhija
sugerira da ima primjene i jednosmjerne komunikacije. Dominira interpersonalna
razina i verbalno-neverbalni oblik komuniciranja.
Medicinska
sestra – rodbina pacijenta
Medicinske
sestre često su u komunikaciji s rodbinom pacijenata. Ta komunikacija izazovna
je samo na razini potrebnih informacija koje treba razmijeniti. Odnos je
profesionalan. Medicinske sestre žele imati roditelje i rodbinu uključene u
proces liječenja na način da pacijent prihvaća pristup liječenja i odluke koje
zajednički donose s liječnikom i medicinskim timom. Dakle, suradničko-partnerski
odnos liječnik-pacijent prenesen je i na odnos medicinska
sestra-pacijent-roditelji ili rodbina. Važna je dosljednost informacija. To
znači da se roditeljima ne može reći drugačija informacija nego pacijentu.
Dominantan model komuniciranja je dvosmjerna komunikacija. Kod razina
najistaknutija je interpersonalna, osobna komunikacija. Verbalno, usmeno i
neverbalno komuniciranja kao oblik je najzastupljenije.
Medicinska
sestra i drugi dionici
Komunikacija
između medicinskih sestara i ostalih dionika godinama je predmet proučavanja
brojnih autora. Istraživane su prepreke za učinkovitu komunikaciju u
zdravstvenoj njezi i utjecaj učinkovite komunikacije na zdravlje pacijenata.
Nastoje se utvrditi moguća sredstva za poboljšanje učinkovitosti komunikacije.
Rezultati su pokazali kako su glavni inhibirajući faktori učinkovite
komunikacije u prvom redu osobne karakteristike kao što je strah, nisko
samopouzdanje, anksioznost, razina pismenosti, prijašnja iskustva i s druge
strane nedostatak komunikacijskih vještina, empatije, ne mogućnost postavljanja
granice, vještine slušanja, okruženje. Učinkovita komunikacija ima pozitivan
učinak na zdravstveno stanje pacijenta i njihov oporavak, a loša komunikacija
ima negativan utjecaj na zdravstveno stanje. Rezultati, također pokazuju kako upotreba učinkovite
komunikacije nema samo pozitivan utjecaj na pacijente već i na zdravstvene
profesionalce čineći ih zadovoljnijim na poslu, manje izložene stresu što ima
jak utjecaj na zdravlje.
Lit.:
Karabatić
S, Zovko T, Basara L. Modeli, razine i oblici komuniciranja medicinskog osoblja
i pacijenta. Zdravstveni glasnik, Mostar
2018;1:72-78