Znate, ono što je stvarno važno jeste da su ljudi oko Vas sretni i zdravi.
Sve je ostalo poput kapi kiše na pijesku...
PAUL WALKER (1973.-2013.)

KLJUČNI POJMOVI I VJEŠTINE KOMUNIKACIJE U ZDRAVSTVU 2.

listopada 16, 2018
KLJUČNI POJMOVI I VJEŠTINE KOMUNIKACIJE U ZDRAVSTVU 2.
U vjeri kako smo usvojili temeljene pojmove i vještine nužne za unaprijeđenjem komunikacijskih kompetencija nastavljam s novim pojmovima koji čine cjelinu pogleda na važnost ključnih pojmova i vještina.
11. DA komunikacija
Prvo pozitivno pa zatim negativno! Dobar komunikator komunicira s DA komunikacijom. DA komunikacija je komunikacija koja u prvi plan ističe pozitivnu stranu komunikacije. DA komunikator svome sugovorniku daje na važnosti. Smatra ga subjektom komunikacije a ne objektom komunikacije. Ovu vještinu komuniciranja smatram najvažnijom i presudnom za uspjeh u komuniakciji. S DA pristupom gradimo samopoštovanje sugovornika, npr. Pacijentab ili kolege u zdravstvenoj ustabovi. Bez obzira na sve razlike i argumente važno je uvijek prvo reći DA jer tako gradimo odnos uvažavanja i poštovanja. Nakon da uvijek je lakše i bolje iznijeti druge pa i kontra argumente.
12. Jasnoća poruke
Jasnoća znači da poruka mora biti izražena jednostavno. Riječi moraju imati isto značenje za pošiljatelja i primatelja, odnosno slušatelja. Složena se pitanja moraju sažeti u jednostavne i jasne teme, slogane i stereotipe. Što dalje poruka treba putovati, to jednostavnija mora biti. Najuvjerljivije poruke su izravne, jednostavno izražene i sadrže samo jednu osnovnu ideju. Jasnoća popruke se vježba, provjerava i tek kada ste sigurni što je vaša poruka dalje širi.
13. Žargoni u komunikaciji
Jedan od razloga blokade u komunikaciji jest tehnički i žargon. Kada se takva poruka prenese općoj javnosti, sociolozi je nazivaju semantičkom bukom. Žargon ometa poruku i umanjuje sposobnost primatelja da je shvati. Žargon je govor uže skupine ili profesije, manje razumljiv drugima, odnosno skup specifičnih, specijaliziranih termina koje uporabljuju različite društvene podgrupe u svojoj komunikaciji. Zbog toga zdravstveni djelatnici moraju paziti na žargon jer su mu često skloni. Ponekad se smatra i kao primitivni tip jezika s jednostavnom gramatikom i ograničenim rječnikom koji se formira iz potrebe izravne komunikacije između ljudi različitih jezika bez formalnog jezičnog obrazovanja.
14. Eufemizmi u komunikaciji
Eufemizam je ublažavanje, uporaba riječi s dobrim značenjem. To je neuvredljiva riječ ili izraz koji je manje izravan i manje neukusan od one koja predstavlja realnost, npr. zaobilaziti istinu=lagati. Profesionalci u zdravstvenim ustanovama trebaju koristiti pozitivne, odgovarajuće riječi za prijenos poruke, ali imaju i moralnu odgovornost da ne koriste riječi koje skrivaju informacije ili obmanjuju javnost. Opasniji su eufemizmi koji mijenjaju značenje ili djelovanje riječi ili pojmova. Uporaba eufemizama radi prikrivanja ili manipuliranja u suprotnosti je s profesionalnim standardima u odnosima s javnošću i s javnim interesom.
15. Diskriminirajući govor u komunikaciji
U današnjem svijetu uspješna komunikacija podrazumijeva nediskriminirajuću komunikaciju. Djelatnici u zdravstvu trebali bi provjeriti svaku poruku kako bi eliminirali neželjene posljedice s aspekta spola, rase, bolesti i dr.
16. Vjerodostojnost poruke
Ključni čimbenik u procesu komunikacije je kredibilitet poruke. Kredibilitet izvora (engl. credibility of sources) vjerodostojnost je izvora informacija. Ljudi i javnsot bolje prihvaća poruku ukoliko vjeruje izvoru informacija. Biti vjerodostojan znači govoriti istinu i držati se etičkih načela. Kredibilitet je posebno veliki izazov zdravstvenih djelatnika i osoba koje rade u zdravstvu i s pacijentima.
17. Disonancija poruke
Ljudi neće povjerovati poruci koja je u suprotnosti s njihovim stavovima, sve dok zdravstveni djaltnik ne prezentira informacije kojima će dovesti u pitanje njihova uvjerenja. Disonancija je neugodna motivirajuća napetost koju ljudi ili pacijenti osjećaju kada se ponašaju ili djeluju neusklađeno s vlastitim mišljenjima. Dakle neugodno stanje koje se javlja kada naše ponašanje nije sukladno našim stavovima.
18. Samopoštovanje
Vrijednosna i emocionalna komponenta pojma o sebi. Osobe s izgrađenim samopouzdanjem uvjerene su kako su sposobne razmišljati, učiti, birati, donositi odluke, svladati izazove i promjene. Ljudi s visokim samopoštovanjem i osjećajem sigurnosti unutar samih sebe. Samopoštovanje nam daje moć, energiju i motivaciju. Potiče nas na aktivnost, dopušta da budemo ponosni na ono što smo učinili, da uživamo u uspjehu i budemo zadovoljni”. Osobe s niskim samopoštovanjem nemaju dovoljno povjerenja u sebe. Smatraju se nesposobnim za izvršavanje određenih zadaća. Značenje visokog i niskog samopoštovanja za izgradnju osobnog identiteta ili projiciranje osobne slike vrlo je važno. Samopoštovanje utječe na svakodnevnu komunikaciju i život. Jako je važno podizati samopoštovanje sugovornika u medicini i zdravstvu. A posebno je važno u liječenju bolesnika.
19. Empatija
Empatija je osjetljivost na mišljenje i osjećaje drugih. Ona je razumijevanje tuđih emocija i osjećaja, emocija usmjerena na druge. Empatija izaziva opažanje drugog pojedinca u nevolji i preuzimanje perspektive tog pojedinca. Empatični imidž može biti izrazita prednost u komunikaciji s pacijentima, kao i unutar zdravstvene organizacije.
20. Prvi dojam
Trenutna procjenu drugih. Prvi se dojam stvara unutar prvih deset sekundi u komunikaciji. O nama pri prvom susretu može biti napravljeno mnogo podsvjesnih procjena. Istraživači su otkrili oko trideset (30) različitih prosudbi o nama koje se mogu dogoditi u prvih nekoliko trenutaka, kao npr. autoritet, odlučnost, osobnost, inteligencija, obrazovanje, životni stil, društveni status, urednost, karijera i dr. Stoga i prvi susret s pacijentom ili bolesnikom, njihovom rodbinom i prijateljima je jako važan za nastavak i uspjeh u komunikaciji.


Pokreće Blogger.