KLJUČNI POJMOVI I VJEŠTINE KOMUNIKACIJE U ZDRAVSTVU 3.
KLJUČNI POJMOVI I VJEŠTINE KOMUNIKACIJE U ZDRAVSTVU 3.
Treći
dio ključnih pojmova i vještina započet ćemo komunikacijskim vođenjem kao jednom
od iznimno važnih vještina komuniciranja.
21.
Komunikacijsko vođenje (kormilarenje)
Komunikacijsko
kormilarenje je vođenje, upravljanje komunikacijom. Mogućnost upravljanja
komunikacijom u pravcima koji vode prema svojim ciljevima. Za medicinsko osoblje
važna je ova vještina ne samo u komunikaciji s pacijentom ili bolesnikom nego i
u unutarnjoj pa i vanjskoj komunikaciji.
22.
Kontakt očima
Kontakt
očima s osobom s kojom komunicirate idealno bi trebao biti uspostavljen za pet
sekundi. To je prirodan i važan izraz vašeg interesa. Ako komunicirate sa
skupinom ljudi, uspostavite kontakt očima s „prijateljski raspoloženim vođama”,
ljudima koji su pozitivni prema vama i brzi u izgradnji pozitivnog odnosa s
vama. Održavanje dobrog kontakta očima, ne samo na početku i na kraju vaše
komunikacije, nego čitavo vrijeme dok govorite i slušate, učinit će vas
uspješnim govornikom gdje god da se nalazite, kakva god prilika je i tko god je
druga osoba. Ova vještina i komunikacijski napor je jako važna za svaku osobu, a
posebno osobe koje se liječe i čije je samopoštovanje po logici stvari niže.
23.
Pogled
Pogled
je iznimno važna za komunikaciju. Posebno je to važno u međunarodnoj i
međukulturalnoj komunikaciji gdje vrste pogleda jako utječu na svrhu i učinak
komunikacije. Kada je riječ o vrstama pogleda, oni se dijele na: Društveni,
poslovni i intimni pogled. U komunikaciji s kolegama unutar zdravstvene
ustanove poslovni pogled je profesionalan pristup i okvira za profesionalan
rad. To znači da se pogled usmjerava u trokut od čela do brade.
24.
Rukovanje
Pružanje
ruke i dodir s drugom osobom. Rukovanje je i rijetka prigoda da dodirnemo drugu
osobu. Rukovanje je mnogo više od pukog pozdravljanja. Ono je, između ostalog,
poruka o vašoj osobnosti i razini pouzdanosti, u odnosu na druge. U poslu,
rukovanje je veoma važno, ponekad čak i presudno, kada nastojite da ostavite
što bolji prvi dojam. U zavisnosti od mnogobrojnih različitih kultura i
običaja, ’pravila’ rukovanja variraju. U
svakodnevnoj komunikaciji prepoznaje se više vrsta rukovanja, a za poslovnu i
organizacijsku komunikaciju najvažnije je društveno rukovanje: stisak ruke 2-3
sekunde, i pogled u oči. Stisak ruke je umjeren. Kod rukovanja treba jako
voditi računa o interkulturalnim razlikama.
25.
Odnosna strana poruke u komunikaciji
Odnos/na
strana poruke ili što mislim o nekoj osobi i kako se međusobno odnosimo. Iz
poruke proizlazi kako se osoba odnosi prema drugoj osobi i što o njoj misli. To
se često pokazuje u: izboru formulacije,
boji glasa i drugim nejezičnim popratnim signalima - govoru tijela. Za tu stranu
poruke druga osoba ima naročito osjetljivo „uho”, jer tu se, kao osoba, na
posve određen način osjeća prihvaćenim ili odbačenim. Odnosna strana sadrži i
poruku o tome kako osoba, zdravstveni djelatnik gleda na odnos između sebe i
npr. bolesnika.
26.
Aktivno slušanje
Sposobnost
slušanja je stjecanje, obrada i zadržavanje informacija u verbalnoj
komunikaciji s drugim osobama. Slušanje je sposobnost, tj. vještina. Moć
slušanja ključna je vještina u svakoj komunikaciji i interakciji. Aktivno
slušanje čini: fokusiranje na komuniciranu poruku; dobivanje punih, točnih
uvida u komunikaciju druge osobe; kritičko procjenjivanje onoga što drugi
govore; praćenje neverbalnih znakova; prenošenje zanimanja, brige i pozornosti prema
drugoj strani; poticanje punog, iskrenog i poštenog izražavanja informacija;
postizanje međusobnog razumijevanja itd. Slušanje je iznimno važna vještina
komuniciranja u zdravstvenim ustanovama i u odnosu na bolesnike i drugu
javnost.
27.
Načelo ne izravnog pristupa
Ovo
načelo govori o tome da će vam u odnosu s drugim osobama biti bolje i lakše ako
im pristupite neizravno, a ne izravno. Ne izravan način da impresionirate drugu
osobu jest da vi budete impresionirani njime. Ako želite da se netko zainteresira
za vas, izravan način bi bio da joj pričate sve o sebi. Ali ne izravan način je
efektniji, a on se sastoji u tome da vi postanete zainteresirani za nju. Što se
više zanimate za drugu osobu, to je izglednije da će se i ona zanimati za vas.
28.
Pozornost/Pažnja
Jedan
od načina kojim možete ljude učiniti važnijim i zadovoljnijim jest da im
posvetite pozornost. U odnosima s drugim ljudima, količina pozornosti koju
obraćate na njih jest glavni pokazatelj toga koliko su vam važni. Kada obraćate
pozornost na neku osobu, vi kažete: „Ja te cijenim i smatram te važnom“.
Slušanje je najbolji način da pokažete pozornost prema osobama. Slušanje je
stoga pravo mjerilo pozornosti. To je način da pokažete koliko cijenite druge
osobe. Postoje tri koristi od toga da postanete pozoran slušatelj: slušanje
ulijeva povjerenje, slušanje izgrađuje samopoštovanje, slušanje stvara
samodisciplinu. U komunikaciji u zdravstvu naša javnost, posebno unutarnja, ima
jako osjetljivo „oko“ za ovu vještinu.
29.
Načelo „neslaganje treće strane“
Nije
najvažnije uvijek biti u pravu ili pobijediti argumentima. Najbolji način
neslaganja s mišljenjima drugih je prešućivanje. Ali ako iz nekog razloga to
stvara toliko značenje da ne možete prešutjeti, primijenite komunikacijsko
načelo „neslaganje treće strane“. Pomoću ovog načela vi svoje argumente
stavljate u usta neke imaginarne ili treće osobe. Iznimno važna vještina za
uspjeh u svakodnevnoj, zdravstvenoj ili drugoj komunikaciji.
30.
Dvosmjerna komunikacija
Čine
je razmjena informacija između jedne osobe i primatelja, druge osobe u
interpersonalnoj komunikaciji. Svaka je komunikacija dvosmjerna jer svaka
poruka od pošiljatelja podrazumijeva
postojanje odgovora od strane primatelja, druge osobe. Dvosmjerni simetrični
model temelji se na dijaloškoj komunikaciji u kojoj je komunikacija u
potpunosti uzajamna, a snaga odnosa ujednačena. Ovaj model temelj je uspješne
komunikacije u zdravstvu i u odnosu sa unutarnjom i vanjskom javnosti. Posebno
u odnosu prema pacijentu.