KLJUČNI POJMOVI I VJEŠTINE KOMUNIKACIJE U ZDRAVSTVU 4.
KLJUČNI POJMOVI I VJEŠTINE
KOMUNIKACIJE U ZDRAVSTVU 4.
31.
Izbor trenutka komunikacije
Trenutak
stupanja u komunikaciju jako je važan za učinke komunikacije. Svaki komunikator
treba promišljati o izboru trenutka za svoje važne razgovore. Morate biti
svjesni hoće li razgovor biti u loš i nepogodan trenutak za vašeg sugovornika.
Treba biti svjestan nepromišljenog trenutka i mogućeg utjecaja na sadržaj i
formu razgovora. U narodu postoji misao kako se treba paziti ponedjeljka i
petka. Prvi je jako dinamičan za sve poslovne ljude a petkom nitko ne želi teške
razgovore. Izbor trenutka vrlo je važna komunikacijska vještina.
32.
Utjecaj kulture i statusa u komunikaciji
Vrlo
važno je znati kakav je utjecaj kulture i statusa u komunikaciji između dvije
osobe. Zauzima li jedna osoba viši položaj od druge u nekoj organizaciji. Ovaj
činitelj može utjecati na slobodu da se iskreno izraze različita mišljenja ili
da se razvija prijateljstvo. Važno je imati u vidu i kulturu iz koje dolazi
sugovornik. Svaka organizacija i zajednica predstavlja jednu kulturu s nepisanim
pravilima. Poštovanje kulturnih raznolikosti vrlo je važan aspekt uspješne
komunikacije i izgradnje odnosa.
33.
Raznolikost u spolu
Jedan
od činitelja koji nikad ne bi smjeli činiti i ignorirati u komunikaciji je
spol. Iako ljude ne treba promatrati kroz stereotipe, dobro je obratiti
pozornost na moguće spolne predrasude kod naših sugovornika. Načelo
ravnopravnosti i načelo uvažavanja jako su bitni u komunikaciji.
34.
Mjesto komunikacije
Vrlo
važan aspekt komunikacije je mjesto. Jedno od prva tri pitanja u gotovo svakoj
komunikaciji (tko, kada i gdje) je odabir lokacije i mjesta. Odvija li se
komunikacija na „domaćem“, „neutralnom“ ili „gostujućem“ terenu nije nevažno.
Izbor mjesta često će utjecati na vašu sigurnost i opuštenost. Ljudi više vole
primiti nekoga u svom uredu nego otići u „tuđi“ ured. Bolje se osjećamo u svom
uredu nego u TV studiju kada komuniciramo s novinarima. Postoje i neutralne
lokacije koje ne daju nikome prednost u komunikaciji.
35.
Komunikacijska fleksibilnost
Fleksibilnost
je karakterna osobina ljudi s izuzetnim komunikacijskim vještinama. Biti
fleksibilan znači da se možete prilagoditi različitim ljudima i prilikama, što
nam pruža veći izbor iskustava i uspjeha u komunikaciji. Fleksibilnost nije
slabost nego vrlo poželjna komunikacijska vještina.
36.
Taktičnost u komunikaciji
Komunikacijska
vještina taktičnost nužna je u uspjehu komunikacije. Stručnjaci nude nekoliko
savjeta kako postati taktičan: Razmislite prije nego progovorite; ispričajte se
brzo kada pogriješite; razgovarajte, a ne nadmećite se; odaberite pravi
trenutak za komentare; koncentrirajte se na ponašanje, ne na osobu; slušajte pa
i kritika bila. Zapamtite komunikacija je ravnoteža.
37.
Prvo i posljednje u komunikaciji
Najvažniji
trenutak u komunikacije je početak komunikacije. Vaš prvi komentar može biti
vrlo glup ako niste pripremljeni. Vidjeli smo važnost prvog dojma. Tim više je
važan način kako otvaramo komunikaciju. Ne zaboravite kraj komunikacije. On
treba biti dojmljiv i pamtljiv. Ne kaže se uzalud „Konac djelo krasi“ (finis opus coronat) i to znaju svi veliki
govornici i komunikatori.
38.
Subvokali
Subvokali
su moćno tajno oružje kojim pokazujete da ste pažljiv i brižan slušatelj. Kako
bi ste pokazali da slušate, možete upotrijebiti kratke fraze ili reći kao što
su „oh“, „stvarno“, „zanimljivo“ i dr. Važno ih je koristiti umjereno.
Subvokali su znaci koje proizvodimo kako bismo sugovorniku dali do znanja da
pazimo i da smo angažirani a ne prekidamo sugovornika kao kod postavljanja
pitanja i komentara.
39.
Navođenje imena sugovornika
Najdraža
riječ koju netko može čuti je njegovo vlastito ime. Ako ste sa sugovornikom na
„ti“ vrlo korisna komunikacijska vještina je izgovor imena sugovornika. Njega
to mobilizira, daje mu na važnosti i samopouzdanju. U razgovoru dobro je
jedanput, dva do najviše tri puta izgovoriti me sugovornika. Tim
komunikacijskim pristupom steći ćete simpatije i naklonst vašeg sugovornika.
40.
Parafrazirajte, citirajte i ponavljajte
Vještina
parafraziranja, ponavljanja ili citiranja je vrlo važna tehnika koja vašem
sugovorniku pokazuje da ga uvažavate, cijenite ono što govori i da ga slušate.
Ljudi vole čuti druge kako ponavljaju njihove riječi i komentare. Jako im laska
kada znaju da ste s toliko pozornosti slušali i da uvažavate njihova stajališta,
misli i ideje.