Znate, ono što je stvarno važno jeste da su ljudi oko Vas sretni i zdravi.
Sve je ostalo poput kapi kiše na pijesku...
PAUL WALKER (1973.-2013.)

Komunikacija u medicini: Odnos liječnik i umirućeg pacijenta/bolesnika 7.

listopada 08, 2018

Komunikacija u medicini: Odnos liječnik i umirućeg pacijenta/bolesnika 7.
Smrt je biološki neizbježiv završetak ljudskog života. Taj završetak i subjektivno i objektivno može biti vrlo težak i bolan. Postavlja se pitanje tko treba u takvim slučajevima pružiti pomoć i u čemu se ona sastoji. Postali smo svjesni poteškoća vezanih za umiranje jer je nestala i obiteljska potpora, zbog raslojavanja proširene obitelji i zaposlenosti svih preostalih članova obitelji. Dva su ključna pristupa problemima smrti i umiranja: sociološki pristup bavi se društvenim odnosom prema smrti i ljudima koji umiru i psihološki pristup koji se bavi individualnim psihološkim stanjima umirućih. Kako je ova tema najveći izazov za sve zdravstvene i ne zdravstvene profesionalce govori i podatak da je na međunarodnoj konferenciji Komunikacija u zdravstvu održanoj u Portu ove godine (International Conference on Communication in Healthcare 2018 – EACH) upravo ona izazvala najveći interes. Nadalje imala sam čast biti pozvani predavač studentima pete godine Socijalnog rada u Mostaru na temu Komunikacija u zdravstvu. Studente je zanimalo upravo kako pristupiti umirućem bolesniku.
Složenost odnosa
Odnos između liječnika i umirućeg bolesnika je poseban. Kada se nakon detaljne kliničke obrade, definitivno potvrdi diseminirana maligna bolest bolesniku ostaje vrlo kratak period života. Prema sadašnjim propisima liječnik je dužan upoznati bolesnika sa njegovim stvarnim stanjem, dakle,  liječnik je u dilemi između zakonske obveze o informiranju i  činjenice da bolesniku treba priopćiti dijagnozu diseminirane maligne bolesti sa infaustnom prognozom za koju nema lijeka. U praksi je to, ponekad, teško izvesti budući da liječnik ne zna kako će pacijent prihvatiti smrtonosnu dijagnozu (opasnost od suicida?). Npr. predodžba o kacinomu se nije ni danas značajno izmjenila u narodu, (iako je rak kože 100% izlječiv, veliki uspjesi u liječenju brojnih tumora ...) ponekad je logika bolesnika: „bolujem od neizlječive bolesti, ne želim biti nikome na teretu, radije ću sebi skratiti muke... „. Većina pacijenata vrlo teško prihvaća dijagnoze teških i neizlječivih bolesti, ne mogu se pomiriti da za neke bolesti današnja medicina nema lijeka. Konačno, nije zaludu ona narodna “nada umire posljednja“. Liječnik je tada u moralnoj dilemi, između priopćavanja istine (koja je pogubna po pacijenta!) , koja mu ubija zadnju nadu za spas života, i zakonske obveze o informiranju pacijenta. U većini slučajeva liječnik odabire kompromisno rješenje, pacijentu se eufemistički priopći dijagnoza tako da mu se ostavi nada za (iz)liječenjem, a rodbini kaže pravo stanje.
Uloga najbliže rodbine
U isto vrijeme  najbliža rodbina se, u tančine, upoznaje sa stvarnim, najčešće,  infaustnim,  zdravstvenim  stanjem bolesnika. Kod duševnih bolesnika koji nisu u stanju shvatiti liječnika, kod maloljetnika također, medicinska informacija o bolesti se priopćava roditeljima ili skrbnicima. Druga krajnost u odnosu liječnik - pacijent je kada liječnik objektivno teškim i neizlječivom bolesniku podgrijava lažne nade u ozdravljenje, o razlozima treba previše razglabati ,makar su očito komercijalne  prirode.
Nada u oporavak
Bez obzira u kakvom je stanju umirući bolesnik, liječnik koji ga obilazi treba mu pružiti svu pažnju, obvezatno ga pregledati, iako  mu je stanje poznato, sve s ciljem da se bolesnik ne osjeti napuštenim. Bolesnik žudi za toplom riječi utjehe, potpore, a posjet i pregled liječnika uz prigodne riječi bude mu nadu u oporavak. Stoga, pri obilasku umirućeg bolesnika, liječnik treba zadržati isti odnos kao i prema ostalim bolesnicima, izvršiti standardni pregled, razgovarati sa njim, ni u kom slučaju šutke proći pored njegova kreveta. Jer, znakovita šutnja pri obilasku umirućeg bolesnika više govori od tisuću riječi. S druge strane, ponekad rodbina ne želi sakriti smrtonosnu dijagnozu od bolesnika, smatrajući da mu treba kazati istinu, tada liječnik nema izbora i priopćava pacijentu tu vijest. U praksi je to doista traumatično i za liječnika, jer je njegov iskaz praktički objava smrtne presude bolesniku, nikome nije drago biti vijesnik loših vijesti. Pogotovo što liječnik i ne zna kako će pacijent reagirati na takvu vijest. U praksi postoji čitava skala reakcija bolesnika, koja počinje šokom i, nevjericom, neprihvatanjem činjeničnog stanja. Bolesnik jednostavno od šoka zanijemi, ne može mu doprijeti da se radi o njemu, ne prihvaća istinu, želi da je sam, izolira se od svih, duboko je razočaran zbog svoje bolesti. Iza toga slijedi preispitivanja, otpor-agresija: (zašto sam baš JA dobio tu bolest!?), ljut je i ozlojeđen na druge. Ta faza agresije zna biti veoma neugodna za okolinu.
Zadnja faza života
Iza te faze slijedi faza tzv. cjenkanja sa životom, umirući bolesnik nastoji regulirati svoje odnose sa obitelji, podijeliti imovinu, ili ispuniti svoje, ponekad i bizarne, želje. Konačno, na kraju, dolazi faza rezignacije, opraštanje sa životom, prihvaćanje dolazeće smrti, sumiranje pro et contra svog života. Dakako, da je ovo vrlo uprošćen scenario, dobiven iskustveno, praćenjem umirućih bolesnika, reakcije mogu varirati od jednog do drugog u raznim omjerima. Smrt je biološki rečeno, prestanak života, i kod pacijenata sa sela je prihvaćena kao neminovnost, bolesnik i rodbina imaju racionalan odnos prema smrti.
Etička pitanja
Obvezatno  pitaju liječnika ima li mu spasa, ima li svrhe ostanak u bolnici. Ako je odgovor niječan, rodbina ga vodi na selo, za njega se odvoji soba, uz njega „ dežuraju „ članovi obitelji sve do njegove smrti. Sasvim je drugačija situacija u gradu, gdje rodbina najčešće nerado prihvaća umirućeg bolesnika, zbog čega ga (makar to okrutno zvučalo!) ostavlja da umre u bolnici. Najčešće je izlika, „što mu mi možemo pomoći, mi nismo doktori“, makar je razvidno da tim bolesnicima ne treba liječnička skrb, nego obiteljska njega. To, dakako, poteže brojna pitanja, prvo je zauzeće bolničkih kreveta bolesnicima kojima se objektivno ne može pomoći, na uštrb onih kojima se može pomoći. Drugo je etičko pitanje, odnosa rodbine prema njima, koja ne prihvaća takve bolesnika na kućni boravak, najčešće iz konformističkih razloga, prebacujući svoj dio odgovornosti na medicinsko osoblje. Ovo veoma važno pitanje odnosa prema takvim bolesnicima nije riješeno u RH.
Razgovor o smrti  nije jednostavan. Ne postoje upute za smrt. Takav razgovor zahtjeva i hrabrost i puno uloženog truda, te predstavlja značajno emocionalno opterećenje za sve uključene. Šutnja o neizbježnoj smrti može stvarati nepotrebnu tenziju, čak i između jako bliskih osoba jer jača osjećaje straha, tjeskobe, tuge i usamljenosti. No, većina obitelji i prijatelja izvještava o značajnom olakšanju nakon što su razgovarali o smrti otvoreno, direktno i iskreno. Na neki način, razgovori o smrti i umiranju dodatno zbližavaju uključene, omogućujući im da dijele svoje strahove i nadanja.
Kako razgovarati o smrti?
Sama srž komunikacijskih vještina koja se spominje u gotovo svakoj knjizi o palijativnoj skrbi jest da budete vođeni od strane bolesnika. Dakle, ako bolesnik ne želi razgovarati, nemojte ga forsirati. Sama Vaša prisutnost je važna u tom trenutku.

Normalno je osjećati se neugodno i tjeskobno kada razgovarate s umirućim, pogotovo ako se radi o osobi do koje vam je stalo. Neki bolesnici nisu u mogućnosti izravno reći da su uplašeni ili da su spremni razgovarati o smrti i umiranju. Pokušajte prepoznati znakove kojima Vas se poziva za razgovor. U rečenicama poput: „Evo polako se sve bliži kraju.„, „Došlo je i moje vrijeme.“, „Ja sigurno neću biti na idućem rođendanu.“ , „Umoran sam od ove bolesti.“ i sl. možemo prepoznati navedeno. Nama s druge strane može biti vrlo izazovno ugasiti tu „neugodnu vatru“ rečenicama poput: „Sve će biti uredu.“, „Nemoj to govoriti.“, „Sve će se srediti.“. No zapravo, na taj se način umanjuje i bolest i situacija u kojoj se zajedno nalazite. Poželjno je da bolesniku date do znanja da ste tu za njega, spremni razgovarati i slušati, bez obzira na sve. Rečenice poput: „Nisam baš siguran što si time htio reći.“, „Želiš li o tome više razgovarati?“, „O čemu razmišljaš?“, „Čega se pribojavaš?“, omogućuju nam da pažljivo slušamo i bolje razumijemo bolesnika te ostavljaju prostora za nove korisne informacije o bolesniku. Koristite ohrabrenja poput: „Znam da su ovakvi razgovori teški, ali mislim da će nam biti lakše …“. Dopustite bolesniku, dajte mu vremena da govori. Ne mijenjate temu, čak i ako netko od vas počne plakati. Plakanje je normalna i uobičajena reakcija koja otpušta brojne naše emocije. Slušajte i pratite bolesnika pažljivo, i onda kada govori istu stvar iznova, što je uobičajeno za njegovo emocionalno stanje. Ne prekidajte šutnju bolesnika pod svaku cijenu jer mu ona može pružiti da se dotakne nečega njemu posebno važnog. Neki bolesnici, koji znaju da umiru, izbjegavaju razgovarati o smrti do zadnjeg trenutka. Važno je prepoznati da je kod nekih bolesnika ta odluka vlastiti izbor i to valja poštovati. S druge strane, umirući koji osjećaju adekvatnu socijalnu i psihološku podršku više su skloni govoriti otvoreno i iskreno o svojim simptomima. Češće postavljaju pitanja o smrti. Ne izbjegavajte dati odgovor na navedene zabrinutosti. Korisna pitanja i rečenice poput: „Reci mi više o ovome što osjećaš.“ , „Što ti misliš što se događa?“, „O ovome bismo mogli razgovarati s liječnikom. Pomoći ću ti sastaviti pitanja.“, mogu biti korisne. Suočeni s razgovorom o smrti često ostajemo bez riječi, ne znamo što reći, ne znamo kada što reći, ne znamo kako to reći. Neka Vas to ne obeshrabri. Rečenica poput: „Čini mi se da ti je sada jako teško, no možda bi pomoglo da ja znam kako se osjećaš?“ ili  „Što očekuješ od …?“ može biti početak. Objasnite bolesniku da ste i Vi isto zabrinuti i zbunjeni. Ohrabrite ga da razgovora o vlastitim osjećajima. Npr. „Kako se osjećaš?“, „ Što te najviše brine?“,  „Postoji li nešto o čemu želiš razgovarati?“. Ne nudite bolesniku savjete. Imajte na umu da neke stvari koje su bile korisne Vama ne moraju biti korisne drugima. Izbjegavate rečenice poput: „Znam kako se osjećaš.“
Budite spremni da bolesnici reagiraju na razgovor o smrti na različite načine koji se ne mogu u potpunosti predvidjeti. Načini reagiranja ovise o brojim faktorima poput bolesnikove ličnosti, dobi, socijalnih vještina, duhovnih i religioznih uvjerenja te kulturalnog miljea iz kojeg dolazi. U nekim situacijama bolesnicima nije prihvatljivo razgovarati o smrti. Tada razgovarajte o voljenima, uspomenama, uspjesima, padovima, … Mnogi ljudi ne osjećaju se ugodno razgovarajući o tako osobnoj stvari s najbližima, dok drugi mogu o smrti razgovarati samo s bližnjima.
Kada Vaše riječi nisu više potrebne ili moguće, možete razgovarati dodirom. Stavljajući Vašu ruku na ruku, rame ili glavu bolesnika nježan je način da mu kažete: „Ja sam tu. Nisi sam.“ Nastavite razgovarati s bolesnikom čak i kad on nije više sposoban odgovarati Vam. On će osjećati vašu prisutnost i čuti vaš glas.
Lit.:
I. Hozo: Internistička propedeutika s vještinama komuniciranja u kliničkoj medicini, Hrvatsko gastroenterološko društvo, Split, 2013.
K. K. Reardon: Interpersonal Communication – Where Minds Mett, Belmont, Calif., Wadsworth, 1987.
S. Tubbs: Human Communication-Principles and Contexts, Mc Graw Hill, New York, 2010.
V. Đorđević, M. Braš: Komunikacija u medicini-čovjek je čovjeku lijek, Medicinska naklada, Zagreb 2011.
https://www.psychologytoday.com/blog/fighting-fear/201309/the-dying-patient
http://www.cancerresearchuk.org/about-cancer/coping-with-cancer/dying/talking-about-dying

Pokreće Blogger.