Znate, ono što je stvarno važno jeste da su ljudi oko Vas sretni i zdravi.
Sve je ostalo poput kapi kiše na pijesku...
PAUL WALKER (1973.-2013.)

Komunikacija u medicinu: Medicinska sestra-liječnik 8.

listopada 11, 2018


Komunikacija u medicinu: Medicinska sestra-liječnik 8.
Posljednjih 40 godina, medicinska sestra polako prestaje biti podređena liječniku i njena uloga u zdravstvenoj skrbi nadilazi samo izvršavanje naredbi ordiniranih od strane liječnika. Postaje član interdisciplinarnog tima unutar svojih kompetencija. Brojni su razlozi doveli do toga, u prvom redu obrazovanje medicinskih sestara, a ono najvažnije mijenja se zdravstvena slika stanovništva. Vodeći javnozdravstveni problemi postaju kronične bolesti koje zahtijevaju drugačiji pristup u zdravstvenoj skrbi pojedinaca. Prema WHO kronične bolesti predstavljaju izazov 21 stoljeća i pokreče dva nova modela: Model kronične njege i Okvir inovativne skrbi u kroničnim stanjima. Oba modela u fokus stavljaju informirane, motivirane pacijente, obitelj i zajednicu kojima podršku pružaju informirani i motivirani timovi u praksi.
Analizirajući modele komuniciranja između liječnika i medicinskih sestara dominantna je dvosmjerna komunikacija. Najčešći model je dvosmjerna simetrična. No u izuzetnim okolnostima, posebno žurnog djelovanja i donošenja brzih odluka ta komunikacija može biti i dvosmjerna asimetrična, a ponekad i jednosmjerna. Kod razina, komunikacija liječnik – medicinsko osoblje je najčešće interpersonalna, face to face. Zbog timskog pristupa rješavanju zadaća vrlo je zastupljena  skupna komunikacija. Ona je svakodnevna. Kako liječnici ali i medicinske sestre promišljaju o najboljem odnosu s pacijentima ali i kolegicama i kolegama važan je intrapersonalni proces, proces promišljanja i donošenja svojih vlastitih odluka. U izuzetnim oklonostima i liječnici i odjeli komuniciraju s vanjskom, eksternom javnošću putem medija pa tako ulaze i masovno komuniciranje. Sva tri oblika komunikacije primjenjuju se svakodnevno. Verbalna i neverbalna su dominantan oblik komuniciranja liječnik-medicinska sestra ali značajno je zastupljena i pisana komunikacija, posebno putem e-mail komunikacije.
Medicinska sestra – pacijent 
Sposobnost komuniciranja je vrlo važna vještina i vitalni dio pružanja zdravstvene zaštite.  Tako postajemo bolji u svom poslu, harmoniziramo odnose s drugim osobama i smanjujemo vlastiti stres i nezadovoljstvo. Medicinske sestre komuniciraju s pacijentima vrlo intenzivno i svakodnevno, imajući u vidu da su pacijenti različiti po obrazovanju, kulturološkom, vjerskom, društvenom statusu, prijašnjim iskustvima itd.  Ta činjenica upućuje na potrebu da se komunikacija mora voditi na učinkovit, brižan i profesionalan način.
Kada je riječ o pružanju informacija i edukaciji pacijenata, izgradnje odnosa s pacijentom i zajednicom, pružanju kontinuirane skrbi i korištenja tehnologija u cilju unapređenja pružanja skrbi medicinske sestre pioniri su prakse u zdravstvu. Literature s područja zdravstvene njege i iskustva brojnih praktičara, u cilju poboljšanja skrbi za kronične bolesnike, pokazuju kako sestre predstavljaju ključ u implementaciji modela kronične njege u zdravstvenom timu koji pruža skrb i fokusiran je na pacijenta.
Više komunikacije više povjerenja
Mnogi pozitivni ishodi viđeni u pružanju skrbi planirane od sestara rezultat su bolje komunikacije s pacijentima. Čini se da su sestre posebno osposobljene kao timski radnik i u mogućnosti su uspostaviti interakciju s pacijentima bolju od liječnika.
Pacijent postaje aktivni sudionik u procesu liječenja, donosi odluku o predloženom dijagnostičkom i terapijskom postupku na temelju dobivenih informacija od strane zdravstvenog tima koji se skrbi o njemu. Medicinske sestre su  24 sata uz pacijenta i prve su s kojima će pacijent podijeliti svoje strahove, tražiti odgovore na brojna pitanja. Potrebno je prilagoditi veliku količinu informacija pacijentu kako bi bile razumljive. S druge strane obitelj i prijatelji žele biti dio tog procesa i zahtijevaju posebnu pozornost i vrijeme. Ovakav pristup predstavlja izazov za medicinske sestre jer osim medicinskog znanja mora poznavati osnovne komunikacijske zadatke u radu.
Tri su osnovna zadatka
1. Uspostavljanje kontakta. To obuhvaća predstavljanje i oslovljavajte bolesnika s gdin. ili gđa. (ime ili prezime). Važno je u interpersonalnoj komunikaciji osobu gledati izravno u oči i biti pozitivan. Također je važna neverbalna komunikacija. Komunikacija treba biti otvorena i dvosmjerna. Potrebno je dati kratko pojašnjenje onoga što radite za bolesnika i zašto. Govoriti jasno i razgovjetno.
2. Emocionalna reakcija može biti višestruka. Očekujte da osoba ne zna na što mislite, ne razumije medicinske termine, ne poznaje bolnicu i dr. Bolesnik smije biti jednostavan, neobrazovan, neupućen, dezorijentiran. No i takav je odgovornost medicinskog osoblja. Važno je razviti osobnu i komunikacijsku empatiju. Vi ste profesionalac i morate imati više osjećaja za i  od bolesnika.
3. Način komuniciranja je još jedan izazov za medicinske sestre. Komunikacija se ne izvodi iz pozicije roditelja. Medicinsko osoblje tj. medicinske sestre moraju  paziti na neverbalne i paraverbalne znakove,  govoriti afirmativno – slušam bolesnika, i iskazati spremnost za pomoć.
Vremenom medicinsko osoblje bolje upoznaje svog sugovornika tj. pacijenta. Taj odnos može dovesti do novog povjerenja, prihvaćanje savjeta kao i sudjelovanja u provedbi terapije. Krajnji cilj tih odnosa je bolje zdravlje i zadovoljstvo kako pacijenta tako i medicinskog osoblja.
Kad medicinska sestra i pacijent uspostave dobar međusobni odnos, to oboma predstavlja priliku za rast i razvoj. Interpersonalni odnos između medicinske sestre i pacijenta razvija se u četiri faze:
1) faza orijentacije počinje kada pacijent izražava potrebu za profesionalnom pomoći,
2) faza identifikacije počinje kada pacijent postane svjestan svoje bolesti i onoga što se s njim događa,
3) interakcijska faza u kojoj je pacijent već formirao sliku o svojoj bolesti i
4) faza rješavanja u kojoj se pacijent sprema na odlazak kući.
Analiza modela komuniciranja između medicinskih sestara i pacijenta ukazuje na dominantnu dvosmjernu komunikaciju. S obzirom na odnos i činjenicu da medicinska sestra ne zamjenjuje liječnika kad je u pitanju proces liječenja, tj. ne preuzima ulogu liječnika taj dvosmjerni odnos često je asimetričan ponekad i jednosmjeran. Sestre ispunjavaju dužnosti dodijeljene od liječnika. Medicinske sestre razvijaju i dvosmjerni simetrični odnos ali samo kad je u pitanju odnos, komunikacija i nadležnosti medicinskih sestara. Dominantna razina komuniciranja je interpersonalna, a oblik usmena, verbalna i neverbalna komunikacija.

Lit.:

Pokreće Blogger.