Umijeće komuniciranja s drugim osobama 2. - Ne kritizirajte
Umijeće
komuniciranja s drugim osobama 2. - Ne kritizirajte
Hrvatska
javnost prije deset dana (14. travnja 2018.) mogla je pročitati vijest
sljedećeg naslova: „Pacijentica napala doktoricu i medicinsku sestru u Zagrebu,
derala se i bacala stvari na njih“. Ovakvih incidenata bilo je i ranije i nadam
se u budućnosti sve manje. Ne ulazeću u genezu problema iz navedenog teksta,
smatram da je vrlo važno pa čak i presudno naglašavati važnost komunikacije i
umijeće komuniciranja s drugim osobama. Iz tih i stotine drugih razloga
nastavljam javno pridonositi teorijskom okviru za uspješno međuljudsko
komuniciranja. Ako će ova svjetska iskustva i teorijski aksiomi, koja
sistematiziram u ovoj i sličnoj kolumni/blogu pomoći samo jednoj osobi smatrat
ću ih uspješnim i korisnim.
Učinimo druge važnim
U
komunikaciji s drugim osobama jako je važno podizati im samopoštovanje. Da bi u
tome uspjeli vrlo je važno da se druge osobe osjete važnim u vašoj
komunikaciji. Sve ono što radimo i izgovaramo što čini druge osobe da se osjećaju važnim
pojačat će njihovo samopoštovanje, a istovremeno pojačat će i naše
samopouzdanje u podjednakoj mjeri. Takvo samopouzdanje utjecat će na naše zdravlje, sreću i dati će
nam više zadovoljstva u životu. Smanjit će nam i stres i povećat će energiju.
Izgrađujmo samopoštovanje kod drugih
osoba
Polazna
točka u podizanju stupnja samopoštovanja kod drugih je prestati ga narušavati.
Taj savjet bi upućivao na činjenicu da odmah, sada, momentalno prestanemo
raditi ili govoriti bilo što što smanjuje samopoštovanje drugih osoba. Ako vam
nedostaje takve mentalne energije i snage, onda nastojte šutiti ili ne govoriti
ništa. Znamo da je često šutnja zlato. Baš po onoj poznatoj „da si šutio
filozof bi ostao“.
Kritika
Destruktivna
kritika bilo koje vrste brže uništava
ili umanjuje samopoštovanje nego bilo koji drugi postupak. Destruktivna kritika
je narušila ili uništila više veza i
osoba nego svi ostali negativni utjecaji zajedno. Destruktivna kritika napada
jezgro čovjekove osobnosti, potiče osjećaj krivnje, inferiornosti i puno toga
drugog. Kada netko kritizira osobu, pa makar to bila i tzv. „konstruktivna
kritika“ ona se odmah razljuti, počinje se braniti i želi se povući ili
uzvratiti udarac. Prema načelu reciprociteta, kada god uradite ili kažete nešto
čime uvrijedite druge ljude, posebno ako to napada njihovo samopoštovanje, u
njima se budi želja, pa čak i potreba, da uzvrate napad, da vrate „milo za
drago“.
Nikada ne kritizirajte
Jedan
od najvažnijih savjeta vrhunskih komunikatora, kada je riječ o snazi
destrukcije putem kritike, je PRESTATI KRITIZIRATI DRUGE LJUDE. Odstranite
destruktivnu kritiku bilo koje vrste iz svog rječnika i iz svojih konverzacija
i razgovora. Gradite se kao jaka i pizitivna osoba na taj način što ćete
ljudima govoriti samo one stvari koje im pomažu da se uzdignu, a ne ono što ih
ponižava.
Zakon sjetve i žetve
Poziv
za kritiziranje izvire iz želje ljudi da osude i krive druge, i da se na neki
način postave u nadređen položaj. Međutim osuđivanje drugih aktivira Zakon
sjetve i žetve. To uzrokuje da i drugi vama sude oštrije. To povlači za sobom
da iste negativne posljedice osjetite i sami na svojoj koži. Kritiziranje drugih uzrokuje da i drugi
kritiziraju vas. A poznato je da se gotovo sve negativne na kritiku emocije
bude u atmosferi osuđivanja i okrivljavanja.
Izbjegavanje
i odbijanje kritiziranja ljudi omogućuje osobi da se distancirate i ne uvučete
u negativan tijek emocija. Istraživanja pokazuju da se lako „navući“ na
kritiziranje ljudi. No isto tako istraživanja pokazuju da je važno odbaciti
kritiku kao naviku, ako se zaista želite razviti u uspješnu osobu.
Savjet velikih komunikatora
Moramo
prestati narušavati samopoštovanje drugih osoba. Moramo prestati o drugim
osobama pričati negativno. Bez obzira na to što je neka osoba uradila ili
rekla, ma koliko mi to smatramo pogrešnim, zadržimo svoje mišljenje za sebe.
Odlučimo se zaustaviti sve kritike, osuđivanja i tužakanja. Kako pjesma kaže.
„Ako već nemaš reći nešto lijepo, onda šuti….“ Time ćete biti zadovoljni sami
sobom, kao i svi drugi ljudi kojima ste okruženi.
Lit.:
Brian Tracy: Maximum
Achievement: Strategies and Skills That Will Unlock Your Hidden Powers to
Succeed, 1995.
S.
Tubbs: Human Communication-Principles and
Contexts, Mc Graw Hill, New York, 2010.