Znate, ono što je stvarno važno jeste da su ljudi oko Vas sretni i zdravi.
Sve je ostalo poput kapi kiše na pijesku...
PAUL WALKER (1973.-2013.)

Umijeće komuniciranja s drugim osobama 2. - Ne kritizirajte

travnja 22, 2018

Umijeće komuniciranja s drugim osobama 2. - Ne kritizirajte
Hrvatska javnost prije deset dana (14. travnja 2018.) mogla je pročitati vijest sljedećeg naslova: „Pacijentica napala doktoricu i medicinsku sestru u Zagrebu, derala se i bacala stvari na njih“. Ovakvih incidenata bilo je i ranije i nadam se u budućnosti sve manje. Ne ulazeću u genezu problema iz navedenog teksta, smatram da je vrlo važno pa čak i presudno naglašavati važnost komunikacije i umijeće komuniciranja s drugim osobama. Iz tih i stotine drugih razloga nastavljam javno pridonositi teorijskom okviru za uspješno međuljudsko komuniciranja. Ako će ova svjetska iskustva i teorijski aksiomi, koja sistematiziram u ovoj i sličnoj kolumni/blogu pomoći samo jednoj osobi smatrat ću ih uspješnim i korisnim.
Učinimo druge važnim
U komunikaciji s drugim osobama jako je važno podizati im samopoštovanje. Da bi u tome uspjeli vrlo je važno da se druge osobe osjete važnim u vašoj komunikaciji. Sve ono što radimo i izgovaramo što  čini druge osobe da se osjećaju važnim pojačat će njihovo samopoštovanje, a istovremeno pojačat će i naše samopouzdanje u podjednakoj mjeri. Takvo samopouzdanje  utjecat će na naše zdravlje, sreću i dati će nam više zadovoljstva u životu. Smanjit će nam i stres i povećat će energiju.
Izgrađujmo samopoštovanje kod drugih osoba
Polazna točka u podizanju stupnja samopoštovanja kod drugih je prestati ga narušavati. Taj savjet bi upućivao na činjenicu da odmah, sada, momentalno prestanemo raditi ili govoriti bilo što što smanjuje samopoštovanje drugih osoba. Ako vam nedostaje takve mentalne energije i snage, onda nastojte šutiti ili ne govoriti ništa. Znamo da je često šutnja zlato. Baš po onoj poznatoj „da si šutio filozof bi ostao“.
Kritika
Destruktivna kritika bilo koje vrste  brže uništava ili umanjuje samopoštovanje nego bilo koji drugi postupak. Destruktivna kritika je  narušila ili uništila više veza i osoba nego svi ostali negativni utjecaji zajedno. Destruktivna kritika napada jezgro čovjekove osobnosti, potiče osjećaj krivnje, inferiornosti i puno toga drugog. Kada netko kritizira osobu, pa makar to bila i tzv. „konstruktivna kritika“ ona se odmah razljuti, počinje se braniti i želi se povući ili uzvratiti udarac. Prema načelu reciprociteta, kada god uradite ili kažete nešto čime uvrijedite druge ljude, posebno ako to napada njihovo samopoštovanje, u njima se budi želja, pa čak i potreba, da uzvrate napad, da vrate „milo za drago“.
Nikada ne kritizirajte
Jedan od najvažnijih savjeta vrhunskih komunikatora, kada je riječ o snazi destrukcije putem kritike, je PRESTATI KRITIZIRATI DRUGE LJUDE. Odstranite destruktivnu kritiku bilo koje vrste iz svog rječnika i iz svojih konverzacija i razgovora. Gradite se kao jaka i pizitivna osoba na taj način što ćete ljudima govoriti samo one stvari koje im pomažu da se uzdignu, a ne ono što ih ponižava.
Zakon sjetve i žetve
Poziv za kritiziranje izvire iz želje ljudi da osude i krive druge, i da se na neki način postave u nadređen položaj. Međutim osuđivanje drugih aktivira Zakon sjetve i žetve. To uzrokuje da i drugi vama sude oštrije. To povlači za sobom da iste negativne posljedice osjetite i sami na svojoj koži.  Kritiziranje drugih uzrokuje da i drugi kritiziraju vas. A poznato je da se gotovo sve negativne na kritiku emocije bude u atmosferi osuđivanja i okrivljavanja.
Izbjegavanje i odbijanje kritiziranja ljudi omogućuje osobi da se distancirate i ne uvučete u negativan tijek emocija. Istraživanja pokazuju da se lako „navući“ na kritiziranje ljudi. No isto tako istraživanja pokazuju da je važno odbaciti kritiku kao naviku, ako se zaista želite razviti u uspješnu osobu.
Savjet velikih komunikatora
Moramo prestati narušavati samopoštovanje drugih osoba. Moramo prestati o drugim osobama pričati negativno. Bez obzira na to što je neka osoba uradila ili rekla, ma koliko mi to smatramo pogrešnim, zadržimo svoje mišljenje za sebe. Odlučimo se zaustaviti sve kritike, osuđivanja i tužakanja. Kako pjesma kaže. „Ako već nemaš reći nešto lijepo, onda šuti….“ Time ćete biti zadovoljni sami sobom, kao i svi drugi ljudi kojima ste okruženi.
Lit.:
Brian Tracy: Maximum Achievement: Strategies and Skills That Will Unlock Your Hidden Powers to Succeed, 1995.
S. Tubbs: Human Communication-Principles and Contexts, Mc Graw Hill, New York, 2010.

Pokreće Blogger.