Umijeće komuniciranja s drugim osobama 3. - Čarobni osmijeh
Umijeće komuniciranja s drugim osobama 3. – Čarobni osmijeh
Nakon što smo u prethodnoj kolumni ukazali na značenje pozitivnog
pristupa i rekli NE kritiziranju, pa i onom konstruktivnom, razmotrit
ćemo nekoliko pozitivnih, konstruktivnih i psihološki dobro
osmišljenih proaktivnih oblika ponašanja koja možemo primijeniti
kako bismo unaprijedili našu komunikaciju i odnos prema drugim
ljudima. Svaka od njih dopire do dubinskih podsvjesnih potreba ljudi,
do potrebe da se osjete važnim, cijenjenim i poštovanim. Ove
posebne potrebe formirale su se u djetinjstvu.
1. Budite pomirljivi
Prvi savjet i način ponašanja je da budete pomirljiva osoba. Ljudi
vole biti u društvu pomirljivih muškaraca i žena . Kada potvrdno
klimate glavom, smiješite se i slažete sa osobom s kojom pričate i
komunicirate ona će se osjećati vrjednijom i poštovanijom. Kada
osobi kažete da nije u pravu, ona odmah reagira defanzivno, kako bi
zauzela obrambeni stav i postala još nepopustljivija. Naše
samopouzdanje je često vrlo krhko, i kada nam netko kaže da nismo u
pravu, mi reagiramo impulsivno kako bismo sačuvali i obranili svoja
gledišta po svaku cijenu. Budite pomirljivi. Budite takva osoba koja
se lako složi s drugim osobama. Imajte na umi i ovaj savjet „Složite
se uz neznatan otpor“. Ako postanete pomirljiva osoba sa kojom je
lako komunicirati, stvarate daleko manji otpor kod drugih ljudi i u
tome da vam pomognu i da se u svemu razumiju s vama.
2. Prestanite se raspravljati
Pamtim priču mog dragog prijatelja "Kako sam rastao postao sam
veliki diskutant. Raspravljao bi o svemu. No, ubrzo sam se zatekao u
takvoj situaciji da sam često ostajao sama. Ljudi su me počeli
izbjegavati. Ja sam pobjeđivao sa svim argumentima, ali sam gubio
prijatelje. „Čovjek koji radi protiv sebe ostaje čvrsto vezan za
svoje mišljenje“. Veze i odnosi su ono što je važno, a ne biti u
pravu ili pobijediti argumentima." Najbolje što možete učiniti
kada vam netko kaže nešto što osjećate da nije točno jeste da
jednostavno to PREŠUTITE.
3. Prijateljski prihvatite osobe
Svatko od nas je po prirodi takav da traži da ga drugi ljudi
prihvaćaju. Na taj način gradite samopoštovanje kod osoba. Svi mi
osjećamo duboku potrebu da nas drugi ljudi prihvate pa čak i oni
ljudi koje ne poznajemo. Kada se dvije osobe sretnu važno je da
postoji između njih izvjestan stupanj uzajamnog prihvaćanja. Mi
promatramo oči, osmijeh, lice i govor tijela druge osobe da bi
vidjeli jeli nas ta osoba prihvaća i raduje li je naša nazočnost.
Zato je važno da mi napravimo veliki korak u našem ophođenju,
korak prihvaćanja svake osobe kao jednako vrijedne i poštovane.
4. Čarobni osmijeh
Što morate raditi da bi pokazali da nekoga prihvaćate? Jednostavno
samo se nasmiješiti. Treba razlikovati smijeh od osmijeha.
Istraživanja pokazuju da je potrebna aktivnost samo 13 mišića da
se nasmiješite, a 112 mišića da biste se namrštili. Čovjek bez
osmjeha ne bi trebao otvoriti dućan ili radnju. Prodavatelji,
poslovni ljudi i svi oni čija sredstva za život zavise od kupaca
ili financijske potpore drugih moraju naučiti kako da iskažu
prijateljski stav u svojim odnosima. Slično je ili isto i u
medicini. Svako jutro susrećem kolegice i kolege, liječnike, pa na
kraju one najvažnije pacijente. Osmjeh je taj koji gradi povjerenje
i odnose. Polazna točka da postanete omiljeni je da volite druge
ljude.
5. Izrazite zahvalnost
Odajte priznanje. Jedna od najdubljih čovjekovih potreba jeste da
bude priznat. Pohvalite ljude za ono što rade i čine. Pohvalite
ljude odmah ili čim vam se za to ukaže prigoda. Pohvalite ne
općenito. Pohvalite pojedinačne postupke. Hvalite svaki postupak
koji želite da se ponovi. Kad god je to moguće pohvalite ljude
javno. Ako morate nekoga da ispravite u nečemu, ispravite je nasamo,
ali je hvalite pred drugima. Napoleon je jedanput rekao: „Došao
sam do izvanrednog saznanja, muškarci su spremni dati i svoj život
za odlikovanje“. Ili kao što je A. Lincoln rekao: Svatko voli
komplimente“. Pohvala je moćan motivator kada se uputi na pravi
način.
6. Recite HVALA
Riječ hvala ima nevjerojatnu moć. Svaki put kada je uputite drugoj
osobi njezino samopoštovanje raste. Riječ hvala oplemenjuje
nastojanje. Vaša riječ „hvala“ povećava izglede da će vam to
ponovno učiniti. Ako kažete „hvala“ za male stvari, ljudi će
ubrzo za vas činiti velike stvari. Razvijajte naviku da kažete
„hvala“ svakom za sve što učini. Tijekom čitavog dana,
zahvaljujte ljudima koji nešto čine za vas. Zahvalite se ljudima
što su se sastali s vama. Zahvalite im što su izdvojili vrijeme za
vas. Zahvalite im na komentarima, velikodušnosti, za pomoć…
Razvijte stav zahvalnosti!
7. Načelo bumeranga
Svaka iskrena emocija koju iskažete prema nekoj drugoj osobi prije
ili kasnije će vam se vratiti poput bumeranga. Kad iskažete lijepe
osjećaje prema drugoj osobi ili o nekom kažete nešto lijepo, to će
vam se na kraju vratiti, kao bumerang. Isto načelo vrijedi ako
kažete nešto negativno i loše. Zato je važno potruditi se da ono
što pričamo o drugima da bude u skladu sa onim što želimo da nam
se vrati. Odolimo iskušenju da kritiziramo, prigovaramo, osuđujemo…
Važno je biti pomirljiv i prijateljski prihvaćati druge osobe. Kada
drugi pričaju, slušajte ih pozorno, i sjetite se bumeranga.
Lit.:
Brian
Tracy: Maximum
Achievement: Strategies and Skills That Will Unlock Your Hidden
Powers to Succeed,
1995.
S.
Tubbs: Human
Communication-Principles and Contexts, Mc Graw Hill,
New York, 2010.