Učinkovita/efikasna komunikacija u zdravstvu 1. – Komunikacijski proces
Učinkovita/efikasna komunikacija u zdravstvu 1. –
Komunikacijski proces
Učinkovita komunikacija temeljna je
sastavnica profesionalne sestrinske prakse. Razvoj djelotvornih komunikacijskih
vještina može samo poboljšati profesionalnu sliku svake medicinske sestre uz
izgradnju čvrstih odnosa s pacijentima i kolegama. Razumijevanje
komunikacijskih procesa i principa potrebno je kako bi medicinske sestre
profesionalno djelovale s pacijentima, obiteljima i drugim značajnim osobama,
sestrama kolegama, menadžerima, medicinskim sestrama studentima, liječnicima,
drugim članovima interdisciplinarnog tima i javnosti. Medicinske sestre
komuniciraju putem raznih medija, uključujući govornu i pisanu riječ,
demonstraciju, oblikovanje uloge i, povremeno, javne nastupe. Razmjena ideja i
osjećaja vrši se i putem verbalne i neverbalne komunikaciju. Komunikacija tako
složen proces, postoje beskonačne mogućnosti za slanje ili primanje pogrešnih
poruka.
Uspješna komunikacija zahtijeva
razumijevanje komunikacijskog procesa,
stilova komunikacije i načela učinkovite komunikacije u profesionalnom
sestrinstvu, uključujući posebne komunikacijske probleme vezane uz
dokumentaciju, kulturnu raznolikost, rodne i generacijske razlike,
interdisciplinarne timove i korištenje društvenih medija. Glavni fokus u
edukaciji za uspješnu komunikaciju treba staviti na korištenje učinkovitih,
pozitivnih komunikacijskih tehnika koje mogu spriječiti ili smanjiti sukob na
radnim mjestima. Posebno je to važno u mojem poslu jer medicinske sestre moraju biti tako iskusne u
komunikacijskim vještinama kao što su i u kliničkim vještinama, jer je
učinkovita komunikacija sada prihvaćena kao esencijalna komponenta kvalitetne
skrbi i sigurnosti pacijenata.
Komunikacijski proces
U prethodnim
kolumnama pisala sam o elementima i komunikacijskom procesu. Pošto tumačenje
igra važnu ulogu u komunikacijskom procesu naglasak ću staviti na ovaj
komunikacijski element, važan za uspješnu komunikaciju. Komunikacija je proces u
kojem postoje ključni element: pošiljatelj, primatelj i poruka. Učinkovita
komunikacija je dinamičan proces: sa odgovorom (povratnom informacijom), pošiljatelj postaje primatelj, primatelj
postaje pošiljatelj i poruka se mijenja. Način isporuke poruke utječe na
učinkovitost komunikacije. Osim toga, na komunikaciju utječu mnoge
pod-komponente, kako u okruženju tako i u umu komunikatora.
Razmislite o
komunikacijskim aktivnostima koje se događaju u ambijentu zdravstvene njege.
Često je mnogo toga potrebno komunicirati u ograničenom vremenskom razdoblju, a
ponekad i tijekom vrlo visokih stresnih situacija. Osim stvarne poruke, osobni
ciljevi ili skrivene agende mogu utjecati na način na koji se poruka dostavlja
i/ili prima. Zbog toga je vrlo važno razumjeti mnoge elemente koji utječu na
komunikacijski proces.
Tumačenje
Na tumačenje
informacija mogu utjecati činitelji kao što su kontekst, okolina,
precipitacijski (ubrzani) događaj, unaprijed stvorene ideje, osobne percepcije,
stil prijenosa i prošla iskustva. Zbog interakcije tih faktora, poruka
pošiljatelja može značiti za primatelja nešto što je potpuno neplanirano ili
neočekivano od strane pošiljatelja.
Kontekst i okolina
Kontekst se odnosi na
cjelokupnu situaciju relevantnu za komunikaciju, kao što su okolina, pozadina i
posebne okolnosti koje vode do diskusije. Okolina može označavati fizičko
okruženje i događaje i emocionalne uvjete uključene u komunikaciju
Precipitacijski (ubrzani) događaj
Precipitacijski
(ubrzani) događaj odnosi se specifično na događaj ili situaciju koja je
potaknula komunikaciju. Precipitacijski događaj je specifičan pojedinačni
događaj, budući da kontekst opisuje cijeli ambijent situacije s uključivanjem
višestrukih okolnosti koje su dovele do precipitacijskog događaja.
Unaprijed stvorene ideje
Unaprijed stvorene
ideje su koncepcije, mišljenja ili misli koje je primatelj razvio prije
susreta. Takve ideje mogu dramatično utjecati na prihvaćanje i razumijevanje
poruke primatelja.
Stil prijenosa
Stil prijenosa poruke
uključuje mnoge aspekte načina prijenosa poruke. Stilovi prijenosa uključuju
aspekte kao što su otvorene ili zatvorene izjave ili pitanja, govor tijela,
način organiziranja poruke, stupanj pažnje na temu ili primatelja, odabrani
vokabular (profesionalni izričaj nasuprot jeziku koji bi laik mogao lako
razumjeti) i intonaciju.
Prošla iskustva
Svaka osoba dolazi do
neke vrste komunikacije, bilo da je to prijateljski razgovor, informativno
predavanje, sastanak osoblja, evaluacija radnih rezultata ili bilo koji drugi
mogući scenarij, sa „prtljagom“ u smislu prošlih iskustava. Budući da su prošla
iskustva raznolikost pozitivnih, neutralnih i negativnih događaja, utjecaj koji
iskustva mogu ili će imati na komunikaciju može biti pozitivan, neutralan ili
negativan. Važnost prepoznavanja da bilo koja reakcija primatelja može biti
pristrana prethodnim iskustvima ne može se prenaglašavati. Pronicljivi
pošiljatelj će početi istraživati takvu mogućnost ukoliko primatelj reagira
na neočekivan ili neprikladan način prema informacijama za koje se ne očekuje
da će proizvesti takav odgovor, što se može kretati od ne-odgovora do
pretjerano žestoke reakcije.
Osobne percepcije
Osobne percepcije
mogu imati dubok utjecaj na kvalitetu komunikacije. Percepcija je svijest kroz
uzbuđenje svih osjetila. Percepcija se može opisati kao sve što osoba zna o
situaciji ili okolnosti na temelju onoga što svako od osjetila, okusa, mirisa,
vida, zvuka, dodira i intuicije, otkriva i interpretira.
Filtriranje
Najsažetiji prikaz
informacija podložan je određenoj količini filtracije. Da ljudi nisu mogli
filtrirati dio podražaja koji ih svakodnevno bombardira, nered bi bio
neizvodljiv. U isto vrijeme, međutim, moguće je filtrirati neki dio namjeravane
komunikacije koja je bitna za olakšavanje razumijevanja.
Povratna informacija
Povratna informacija,
jednostavno rečeno, odgovor je primatelja. Međutim, kao i kod svih
komunikacija, povratne informacije su dinamičan proces. Kako primatelj
interpretira i odgovara na izvornu poruku, pošiljatelj započinje isti proces
povratne veze s prijemnikom. Zbog tog kružnog svojstva, proces se često naziva
petlja povratne veze. Kao i kod izvorne poruke, povratna informacija nije
ograničena samo na verbalni odgovor. Oba komunikatora također neprestano
ocjenjuju neverbalnu komunikaciju. Povratna informacija se formira na temelju
svih komponenti interpretacije i filtracije.
Izvor:
A. M. Sallee: Effective Communication and Conflict
Resolution, in: B. Cherry, S. R. Jacob: Contemporary Nursing – Issues,
Trends nad Management, Elsevier, 2014.
D. Booher: Gender banders: gender negation
communication style differences, 2012.
J. Newburn: Generational communications styles,
2009.
B. Cherry, S. R.
Jacob: Contemporary Nursing – Issues, Trends nad Management, Elsevier, 2014.