KLJUČNE KOMPONENTE LJUDSKE KOMUNIKACIJE
KLJUČNE
KOMPONENTE LJUDSKE KOMUNIKACIJE
Svakodnevno komuniciramo
ali i govorimo o komunikaciji. Kao mali test, jednu svoju prijateljicu, jako
obrazovanu sam upitala što ju za nju komunikacija i koji su to najvažniji
elementi. Unatoč već dugotrajnom izučavanju ove znanstvene discipline mučila se
prijateljica ali i ja. U svojoj kolumni „Interpersonalna komunikacija u
zdravstvu pisala sam načelno. No sada se želim fokusirati na bitne komponente komunikacijskog
procesa ili elemente komunikacije kao što su: pošiljatelj (izvor), primatelj (prijemnik),
poruku
i kanal.
Osim kanala, važno je ukazati i na feedback (povratna informacija).
Druge dvije ključne komponente procesa interpersonalne komunikacije su ciljevi
i kontekst.
Temeljno razumijevanje ovih sedam komponenti je ključno za razumijevanje
ljudske komunikacije, a osobito interpersonalne komunikacije.
Pošiljatelj
(izvor)
Pošiljatelj je osoba koja započinje
poruku. U širem smislu komunikacije, pošiljatelj (izvor) bi mogao biti bilo
koji pojedinac ili skup pojedinaca. Bilo da je riječ o organizaciji, grupi,
dijadi ili pojedincu, izvor ima tri
funkcije u komunikaciji: 1) odlučiti
koje specifično značenje treba komunicirati, 2) enkodirati to značenje u jednu ili više poruka, 3) prenijeti poruku/poruke. U
interpersonalnoj komunikaciji tipično je da jedan pojedinac obavlja sve tri ove
funkcije, ali nije neuobičajeno vidjeti svaku od njih koju izvodi različita
osoba.
Enkodiranje
U komunikaciji često koristimo riječ ''enkodiranje '' i ono je glavni zadatak pošiljatelja
(izvor). Možda ovaj pojam treba dodatno razjašnjenje. Važno je spoznati da se značenje se ne može prenijeti, samo poruke mogu. Kada nam je namjera
potaknuti određeno značenje u glavi drugog, mi pokušavamo prenijeti to značenje,
prenoseći poruku za koju osjećamo da predstavlja značenje. Tako je enkodiranje
„proces
stvaranja poruka za koje vjerujemo da predstavljaju značenje koje treba
komunicirati i koje će vjerojatno stimulirati slično značenje u glavi
prijemnika/primatelja“. Jednostavnije, enkodiranje uključuje prevođenje
ideja i informacija u poruke. Enkodiranje zahtijeva određeni stupanj točnosti i
preciznosti kako bi se ostvarila učinkovita komunikacija. Netočno i neprecizno
enkodiranje često može dovesti do slučajne komunikacije ili još gore, potpune
konfuzije. Stoga je vrlo važno da kao izvori odabiremo poruke koje imaju slično
značenje za nas i za našeg primatelja/prijemnika.
Primatelj
(prijemnik)
Pošiljatelj (izvor) u interpersonalnoj komunikaciji je
osoba koja započinje poruku, a primatelj
je osoba za koju je poruka namijenjena. Kao i izvor, i primatelj može biti
pojedinac, dijada, grupa ili velika organizacija. Također, kao i izvor, i
prijemnik/primatelj ima tri funkcije
u ljudskoj komunikaciji. To su: 1) primiti
poruke izvora, 2) dekodirati te
poruke u neko značenje, 3) odgovoriti
na poruke. Opet, u interpersonalnoj komunikaciji je tipično da jedna osoba
obavlja sve ove tri funkcije. Međutim, nije neuobičajeno da je uključeno više
od jedne osobe.
Dekodiranje
U raspravi o primatelju, pojam „dekodiranje“ treba
neko objašnjenje. Jer se značenje ne može prenijeti niti se može primiti. Mi moramo primiti poruke koje nam se
prenose i dodijeliti im značenje. Dekodiranje
je, dakle, prijevod poruke u ideje
ili informacije. Značenje koje dodjeljujemo određenoj poruci u velikoj
mjeri ovisi o prethodnim porukama koje smo primili od izvora i naših prethodnih
iskustava. Često značenje koje dobijemo ili dodijelimo određenoj poruci možda
ne bude ništa slično značenju koje izvor želi. Da bi komunikacija bila učinkovita,
nužno je da mi kao primatelji razmotrimo našu pozadinu i iskustvo u usporedbi s
pozadinom i iskustvom izvora. To može zahtijevati da se "stavimo u poziciju druge osobe".
Poruka
Do sada ste vjerojatno razvili dobru ideju o tome što
je poruka. Naša glavna briga u komunikaciji je značenje, a ne poruke. Dakle,
koja je razlika između poruke i značenja? Jednostavno rečeno, poruka je bilo
koji verbalni ili neverbalni poticaj koji pobuđuje značenje kod prijemnika
(primatelja). Poruka može biti verbalna ili neverbalna.
Najlakši način razlikovanja verbalnih i neverbalnih
poruka jest misliti na verbalne poruke kao one koje su sastavljene od riječi.
Neverbalne poruke su sve ostalo što može potaknuti značenje.
Teško je opisati neverbalne poruke. Sve što znamo iz riječi
'' neverbalne '' jeste da takve poruke nisu verbalne. To nam govori kakve
neverbalne poruke nisu, ali ne ono što one jesu. Neverbalne poruke su bilo
koji poticaj osim riječi koje potencijalno mogu izazvati značenje u umu
primatelja. Kao konkretni primjeri, takvo ponašanje kao što je
namigivanje, pokazivanje kažiprstom, okretanje s olovkom, povlačenje kose,
pucketanje palca, uzdisanje, plaženje jezika, nabiranje nosa, kašnjenje na sat
i sjedenje uz prebačeni gležanj desne noge preko koljena lijeve noge, može
stimulirati značenje u umu promatrača (primatelja) i stoga jesu neverbalne
poruke. Neki od tih primjera ukazuju na važan smisao: Nisu sve poruke, osobito
neverbalne poruke svjesno enkodirane. Vrlo rijetko, mi namjerno, svjesno
sjedimo za svojim stolom i vrtimo olovkom; ipak, to ponašanje može netko drugi
vidjeti kao poruku i može komunicirati mnoge stvari za tu drugu osobu.
Kanali
Poruke nisu samo-mobilizirajuće; one se prenose od
izvora prema primatelju pomoću jednog ili više kanala. Kanal je, dakle, sredstvo/način
kojim se poruka prenosi od jedne osobe do drugu. Kanali dolaze u mnogim
oblicima. Izgleda da svako od naših pet čula može funkcionirati kao kanal. U
interpersonalnoj komunikaciji obično mislimo o vidu i zvuku (ili svjetlosnim
valovima i zvučnim valovima) kao najčešćim kanalima komunikacije. Međutim,
postoji mnogo slučajeva kada šaljemo i primamo poruke putem kanala dodira,
mirisa i okusa. Štoviše, u većini naših interakcija licem u lice, koristimo
kombinaciju ovih kanala: Čujemo glasove jedni drugih i vidimo kretanja jedni
drugih. Također smo skloni da se dodirnemo u različitim vremenima tijekom naše
interakcije. Možemo čak zabilježiti kako ugodno (ili neugodno) svaki miriše.
Poruke koje se prenose preko svakog od tih kanala daju nam mnogo širi repertoar
poticaja do kojeg možemo dodijeliti značenje, stoga nam potencijalno dopuštajući
da više razumijemo određeni komunikacijski događaj.
Kanali komunikacije često se javljaju u drugim
oblicima, koji nisu naša fiziološka osjetila. U organizacijama, na primjer,
supervizori funkcioniraju kao kanali za viši menadžment tako što prenose poruke
menadžmenta zaposlenicima niže razine. Postoje kanali masovnih medija, kao što
su televizija, radio, film i bilbordi/reklamni panoi, koji prenose poruke od
jednog ili više izvora do mnogih primatelja. Na interpersonalnoj razini,
poštanski sustav se može smatrati kanalom preko kojeg se prenose pisane poruke.
Elektronički kanali omogućuju interpersonalnu komunikaciju putem telefona,
faksa i računala. Čak i glazba i umjetnost funkcioniraju kao kanali za poruke
koje su često izražajne. Izvor može stvoriti poruku koja dolazi do primatelja
stoljećima kasnije ili istodobno. Da ponovimo, kanal je bilo koji način kojim poruka
dolazi od izvora do primatelja.
Povratna
informacija
Povratna informacija je vidljivi odgovor primatelja na
poruku izvora. Takvi odgovori mogu biti u obliku specifičnih verbalnih poruka
kao što su ''Ne slažem se s tim.'' Čak i češće, međutim, povratne poruke su
neverbalne. Mrštenje, osmijeh, okretanje, prekrižene ruke ili nervozno
okretanje predmeta, svi se mogu smatrati kao odgovori na poruku izvora. Za
elektroničke medije (posebno za radio i televiziju) obično postoji vrijeme
kašnjenje za povratnu informaciju da dođe do izvora. Ako na kraju nema
pozitivnih odgovora, to će se uzeti kao najjača povratna informacija od svih!
To jest, ako publika (gledateljstvo,
slušateljstvo) ne reagira povoljno, programi više neće biti emitirani.
Povratna informacija je vrlo važna u svakoj komunikaciji,
a posebno u interpersonalnoj komunikaciji. Pošiljatelj (izvor) može pažljivo promatrati odgovor primatelja
kako bi procijenio uspjeh poslanih poruka. Kada je povratna informacija
negativna i promatrana od strane izvora, mogu se oblikovati nove poruke u
pokušaju poboljšanja kanala za uspješnu komunikaciju. Povratna informacija u
interpersonalnoj komunikaciji je metoda koju koristimo da reguliramo poruke
koje šaljemo i one koje se šalju nama.
Ciljevi
Jedna komponenta komunikacije jesu ciljevi. Pošiljatelj
koji komunicira ima namjeru poticanja specifičnog značenja kod primatelja - to
je cilj pošiljatelj (izvor). Općenito, u interpersonalnoj komunikaciji postoje tri glavna cilja: 1) razvijanje
interpersonalnih odnosa, 2) postizanje udovoljenja i 3) postizanje
razumijevanja.
Temeljni
cilj
interpersonalne komunikacije je razvoj
odnosa s drugima. Komunikacija nije samo bitna za razvoj odnosa, nego, neki
tvrde, ona je odnos. Interpersonalna komunikacija sadrži sile koje
"okupljaju ljude, drže ljude zajedno, dijele ih i razdvajaju". Većina
ljudi ima vrlo osnovnu potrebu da im se netko sviđa i da se oni svide drugima.
Ispunjenje ove potrebe je jedan od razloga zašto razvijamo odnose. Također
razvijamo odnose iz potreba druženja, dijeljenja i ljubavi. Ponekad možemo
osjetiti da ne dobivamo ono što nam treba iz odnosa, ili ne možemo u njega
uložiti ono što odnos zahtijeva. Stoga smo motivirani da okončamo odnos. Bilo
da je naš cilj razviti i održati odnos ili ga okončati, moramo komunicirati
kako bismo postigli taj cilj.
Drugi
temeljni cilj komunikacije je postići udovoljenje drugih, drugim riječima, mi pokušavamo na neki
način utjecati na njihove akcije.
Pod „postizanjem udovoljenja“ jednostavno mislimo da drugu osobu (primatelja)
uključimo u neko ponašanje koje traži izvor. Naša motivacija da postignemo
udovoljavanje druge osobe proizlazi iz naše želje ili potrebe za promjenama u
našem okruženju, u neposrednoj situaciji, i u našim odnosima.
Treći
temeljni cilj komunikacije je postići razumijevanje. Svi mi imamo potrebu da znamo i razumijemo.
Da bismo znali i razumjeli, potrebne su nam informacije. Da bismo dobili
informacije, moramo se uključiti u komunikaciju. Stoga, naša potreba da pronađemo
informacije, kako bismo nešto mogli znati i razumjeti, može nas motivirati da
komuniciramo s drugima. Razgovaramo s drugim ljudima kako bismo dobili
informacije, razjasnili određena pitanja, proširili naše znanje o događajima i
shvatili zašto svijet djeluje kao što to čini. Drugi ljudi razgovaraju s nama
iz istih razloga.
Iako su razvoj odnosa, postizanje udovoljenja i
postizanje razumijevanja tri odvojena cilja komunikacije, rijetka je pojava
kada se ostvaruju neovisno. Drugim riječima, za postizanje jednog od tih
ciljeva obično je potrebno postići i druga dva cilja. Razvoj odnosa je dobar
primjer. Kada prvi put upoznamo nekoga, često trebamo ili želimo znati kako će
nam druga osoba odgovoriti. Naša želja za tim znanjem može nas motivirati da
komuniciramo s osobom. Bergen i Calabrese su taj proces nazvali
"smanjenjem neizvjesnosti". Naša želja da znamo kako će se druga
osoba ponašati prema nama u danoj interakciji stvara potrebu za informacijama.
Ta se potreba može zadovoljiti samo komuniciranjem s tom osobom. Kada smo
stekli to znanje, smanjili smo našu neizvjesnost o toj osobi i njegovim ili
njezinim postupcima. Na taj način ciljevi razvoja odnosa i postizanja
razumijevanja funkcioniraju zajedno u našem motiviranju da komuniciramo sa
drugom osobom.
Da bi se održao ili čak okončao odnos često se
zahtijeva postizanje udovoljenja. Primjerice, u svakom odnosu rutinski smo suočeni
sa interpersonalnim razlikama, od kojih mnoge mogu ugroziti opstanak odnosa.
Možda osoba ne provodi toliko vremena s nama koliko bismo željeli. Iako je naš
primarni cilj spasiti odnos, naš sekundarni cilj je da ih nagovorimo da provode
više vremena s nama. Ovaj cilj nas motivira da komuniciramo na način koji će
pridonijeti postizanju udovoljenja druge osobe. Možda druga osoba želi
prekinuti odnos, ali mi ne. Njihov cilj može biti da nas nagovore da ih ostavimo
na miru; stoga provode manje vremena s nama, nadajući se da ćemo mi
"dobiti poruku". Njihova je relativno bezobzirna, ali
često uspješna taktika postizanja udovoljenja. Možete
zamisliti i druge primjere koji ilustriraju međusobnu povezanost između razvoja
odnosa, postizanja udovoljenja i postizanja razumijevanja. Skoro je nemoguće
misliti o jednom da se događa bez drugih. Sva tri su potencijalno moćni
motivatori za komunikaciju. Naš primarni cilj može biti postizanje samo jednog
od njih, ali ostvarenje tog cilja praktički zahtijeva ostvarenje i druga dva.
Kontekst
Kontekst koristimo za upućivanje na okolnosti u kojima
se odvija komunikacija. Kontekst je važan interes u komunikaciji. Važan je jer
mi ne komuniciramo na isti način s različitim ljudima u određenoj situaciji ili
sa istom osobom u različitim situacijama. Stoga, čak i kada komuniciramo s određenom
osobom kako i što mi komuniciramo će se vjerojatno promijeniti kako se kontekst
u kojem komuniciramo mijenja. Kontekst se usredotočuje na dvije važne
varijable: uloge i pravila. To jest, kako i što mi kažemo
drugoj osobi u određenoj situaciji ili kontekstu ovisi o 1) ulogama koje svatko od nas preuzima u toj
situaciji, i 2) pravilima koja
upravljaju našim interakcijama u skladu s tim ulogama. Primjerice,
komuniciramo sa učenicima i nastavnicima u ulozi u učenika, s određenim
prijateljima u ulozi dečka ili djevojke, s liječnicima u ulozi pacijenta i
poslužiteljima u ulozi kupca. Svaka od tih različitih interakcija uključuje
drugačiji komunikacijski kontekst. Ne razlikuju se samo različiti ljudi i
različita mjesta svake interakcije nego je svaka interakcija regulirana
jedinstvenim skupom pravila. Ta su pravila jedinstvena za dani kontekst
interakcije u tome što su povezana s našom posebnom ulogom u tom kontekstu.
Pravila ove vrste nisu uvijek izbor "zapisan na papiru". Ona se
temelje na društvenim i kulturnim normama. Neki ljudi drže da kako i što
izražavamo u svakom razgovoru je u potpunosti odlučeno tim pravilima. Na
primjer, kada smo u ulozi pacijenta u
interakciji s liječnikom, ''pravila'' kažu da bismo trebali komunicirati na
formalniji i stiliziraniji način nego kad komuniciramo s prijateljem u ulozi
cimera. Stoga možemo reći da je funkcija uloga i pravila, pomoći nam da
napravimo predviđanja o tome kako se ponašati u danom kontekstu. Pomažu nam
smanjiti neizvjesnost o drugoj osobi i situaciji. Pomažu nam uskladiti značenje
naših poruka sa značenjem poruka druge osobe. Možemo dobiti jasniju sliku o
tome kako uloge i pravila utječu na interpersonalnu komunikaciju razmatrajući
pet različitih konteksta komunikacije u kojima smo svi bili uključeni ili ćemo
na koncu biti uključeni. To su obitelj, jednaki (vršnjaci), škola, posao i
intimne veze. Umjesto da svakog od njih tretiramo odvojeno, razmotrit ćemo njihov
međusobni odnos u usporedbi sa ulogama i pravilima interakcije koju svaki
zahtijeva.
Naglašavamo kontekst kako bismo naglasili činjenicu da
ono što i kako komuniciramo s drugima ovisi o našim ulogama u danoj interakciji
i pravilima koja su povezana s tim ulogama. Komunikacija je dinamičan i proces orijentiran na promjene.
Promjene se manifestiraju u razlikama u komunikaciji kroz kontekste i sa različitim
ljudima. Iako smo raspravljali samo o pet konteksta, postoje brojni drugi
konteksti u kojima se odvija komunikacija (na primjer, kontekst zabavljanja,
religijski kontekst, politički kontekst itd.). Ako bismo mogli točno i potpuno
navesti sve te kontekste, mogli bismo mnogo lakše shvatiti zadatak istraživanja
i objašnjavanja interpersonalne komunikacije.
Kultura je najveći i često najvažniji aspekt konteksta. Vrlo je važno da shvatite kontekst u kojem se ova knjiga piše. Ono što su norme ili pravila u jednoj kulturi može biti vrlo različito u drugoj kulturi. Konstanta je da sve kulture imaju norme i pravila. Ljudi neformalno uče norme i pravila svoje kulture, živeći unutar te kulture. Kada treba razgovarati s ljudima iz različite kulture, bitno je da se ta kultura temeljito prouči. Kao što se jezični znakovi moraju dijeliti kako bi se olakšala komunikacija, tako se moraju razumjeti i drugi aspekti kulture.
Lit.:
James C. McCroskey, Virginia R. Richmond: Communication: Apprehension, Avoidance and Effectiviness, Pearson, 1997.
McCornack, S., Reflect&Relate an introduction to interpersonal communication, Betford/St. Martin's, Boston/New York, 2010.
Casey Hawley, People Skills, ALPHA, New York, 2014.