Učinkovita/efikasna komunikacija u zdravstvu 3. – Tehnike negativne komunikacije
Učinkovita/efikasna
komunikacija u zdravstvu 3. – Tehnike negativne komunikacije
Nakon predstavljenih
tehnika pozitivne komunikacije ukazat ću na nekoliko tehnika negativne
komunikacije koje koriste medicinske sestre u komunikaciji u zdravstvenoj
instituciji i prema ključnim javnostima. Komunikolozi se slažu da stilovi
zatvorene komunikacije, kao što su postavljanje pitanja "da" ili
"ne" ili postavljanje pitanja ili izjava koje zahtijevaju druge
odgovore od jedne riječi, potencijalno ograničavaju odgovor osobe i mogu
spriječiti otkrivanje primjerenih činjenica. Zatvoreni govor tijela također
može ometati učinkovitu komunikaciju. Prekrižene ruke, ruke na bokovima,
izbjegavanje kontakta s očima, okretanje od osobe i udaljavanje od osobe sve to
nameće osjećaj udaljenosti u odnosu. Tri druge tehnike koje su štetne za dobru
komunikaciju nazivaju se blokiranjem,
lažnim uvjeravanjima i proturiječnim
porukama.
Blokiranje
Blokiranje se događa
kada medicinska sestra odgovara neodređenim ili uopćenim odgovorima. Pacijent
se tada ne osjeća umireno. Teško da će on pokazivati tendenciju da započne
ponovo razgovor sa sestrom. Iako
medicinske sestre ponekad u svoj odgovor uključila neke važne aspekte pozitivne
komunikacije - vedrinu i dodir - ali to nije dovoljno za dobru i učinkovitu
komunikaciju. Uopćenim odgovorom blokira pokušaj pacijenta da dobije umirenost
uvjeravanjem koju je on želio od nje. Generalizirajući problem ili dijagnozu
misli se na više ljudi ili općenito. No, pacijent nije "više osoba".
Potrebno mu je potvrditi se kao pojedinac koji doživljava legitiman osjećaj.
O nekim situacijama
teško je razgovarati s pacijentima. Umirući pacijent može željeti razgovarati o
tome kako se on ili ona osjećaju, postavljati pitanja ili raspitivati se o
životu. Medicinska sestra koja se ne osjeća ugodno s takvim temama može svjesno
ili nesvjesno blokirati komunikaciju kroz generalizacije ili zatvorene
odgovore. Izbjegavanje tehnike blokiranja zahtijeva dobro razumijevanje sebe.
Ako nije u mogućnosti pružiti otvorenu komunikaciju koju pacijent očigledno
treba, medicinska sestra bi trebala razmisliti o korištenju neutralnog facilitatora
koji razumije njegovu ili njezinu ulogu tražiti pomoć kod drugih članova tima
koji mogu odgovoriti ili maju više iskustva u takvim situacijama.
Lažna
uvjeravanja
Lažna uvjeravanja slična su
blokiranju i imaju gotovo isti učinak. Kada netko pokušava dobiti stvarne
odgovore ili izraziti ozbiljnu zabrinutost, odgovor kao što je "Ne
brini" ili "Bit će sve u redu" šalje nekoliko neželjenih poruka.
Takve odgovore pacijent može tumačiti kao umirujuće ili pokazivanje nedostatka
zabrinutosti ili nedostatka znanja. Pacijent čak može zaključiti da je
medicinska sestra nemarna trivijalizirajući problem koji je njemu ili njoj
važan. U najmanju ruku, medicinska sestra nije prepoznala potrebu koju je
pacijent izrazio niti je dala potvrdu. Da je to zaista tako govori i FB post meni
drage osobe koju s pravom nazivam Heroinom jer je u životu bila sučena I suočava
se s teškom dijagnozom, ali je ostala pozitivna, vedra I svijetlo svima nama.
Napisala je: “U ponedeljak ležim na stolu i slušam kling-kling -moj kirurg
prikuplja alatke koje će mu trebati za operaciju. Mirna sam. Ili sam
rezignirana? Imam svo povjerenje svijeta u njega. A i navikla sam. Ko magare na
batine, tako sam se i ja navikla na operacije.
I psujem.Kada velim da
idem na operaciju, a druga mi strana lakonski odgovori “bit će sve u redu”,
malo iskočim iz kože.
Gle, nemaš pojma što će
biti. Stota koja mi je servirala tu frazu dobila je od mene sljedeću salvu
(doslovno kopipejstam iz svoga inboxa):“Ikskjuz my frenč, ali lako je tuđim
gloginje mlatiti. Svatko tko mi kaže da će sve biti ok, pošaljem ga u tri p.m.
uz mejdžor kolutanje očima. Apsolutno imam pravo na reakciju fuck fuck fuck
opet sranje. Meni više pomogneš nekom sočnom psovkom nego “bit će ok”. Rečenica
“sve će biti u redu” zdenfa i blokira. U momentu kada bih psovala ili možda
bila tužna, rečenica “bit će sve u redu” betonira, ne dozvoljava zdravi protok
emocija. Nakon te rečenice nema više komunikacijske razmjene. Ali frustracija, strah
ili tuga nisu nestali, nismo ih izbrisali. Samo im se zapriječio izlaz. Još
gore, neprihvaćeni trio - frustracija, strah, tuga - poslan je u podzemlje, u
ilegalu i tamo će nastaviti svoj život, jačat će u truleži i kanalizaciji. I
učinit će poslije jos veću štetu.
Moj osobni guru uvijek sa
mnom psuje. Ili šuti i samo je prisutan ako mi je to potrebno. Nikada mi nije
rekao “bit će sve u redu”. A on jedini zna da će sve biti u redu.
Alergična sam na
penicilin, pelud trave i olako danu izjavu “sve će biti u redu”.”
Proturječne poruke
Ako osoba iskazuje
zadovoljstvo kad vidi nekoga, ali se povlači kad ta osoba pruži ruku pozdrava,
neverbalna poruka govori glasnije od izgovorenih riječi. Ako medicinska sestra
uđe u sobu i krene rutinskim pozdravom mehanički (čak i uz nasmijano lice i
živahan korak), pacijent to može brzo uočiti i smatrati medicinsku sestru manje
pristupačnom. Izjava medicinske sestre da je pacijentovo stanje važno za
medicinsku sestru, nakon čega slijedi neuspjeh pravovremenog odgovaranja na
zvono poziva ili zaboravljanje da se pacijentu donesu stvari koje su obećane,
šalje dvostruku poruku. Takvo ponašanje može ostaviti pacijenta zbunjenim,
frustriranim ili ljutim. Ako kažete da ćete se za nešto pobrinuti ili nešto
promijeniti, učinite to. Zatim potražite osobu kojoj ste se obvezali i
prijavite svoje djelovanje i rezultat. Nastavljanje sa predanosti, bez obzira
koliko se to činilo nevažno, najviša je metoda govorenja osobi: "Vi ste mi
važni“.
Izvor:
Angelfire: Stiles of Communication, 2009.
A. M.
Sallee: Effective Communication and Conflict Resolution, in: B.
Cherry, S. R. Jacob: Contemporary Nursing – Issues, Trends nad Management,
Elsevier, 2014.
D. Booher: Gender
banders: gender negation communication style differences, 2012.
J. Newburn: Generational
communications styles, 2009.
B. Cherry, S. R.
Jacob: Contemporary Nursing – Issues, Trends nad Management, Elsevier, 2014.
American Nurses
Association: Principles for nursing documentation, Silver Spring,
MD, 2010.