Znate, ono što je stvarno važno jeste da su ljudi oko Vas sretni i zdravi.
Sve je ostalo poput kapi kiše na pijesku...
PAUL WALKER (1973.-2013.)

Učinkovita/efikasna komunikacija u zdravstvu 4. – Logičke zablude

lipnja 23, 2019


Učinkovita/efikasna komunikacija u zdravstvu 4. – Logičke zablude

Logičke zablude povezane su s kulturom pojedinca, njegovim rodom, pozadinom i osobnim iskustvima te su prepreke za uspješnu komunikaciju. Pojedinci često ne mogu razdvojiti raspoloženja, misli i percepcije, jer postaju međusobno povezani u jednom kontinuiranom procesu evaluacije, koji uključuje osjećaj, razmišljanje i reagiranje. U vremenima povećanog stresa, kao što je uobičajeno u zdravstvenim ustanovama, vjerojatnije je da će ljudi koristiti pogrešno razmišljanje koje utječe na komunikacijski proces. Prepoznavanje distorzija i pogrešne logike promicat će učinkovitu komunikaciju i smanjiti zbunjenost ili čak spriječiti konflikt.
Ad Hominem
Ad hominem je argument koji napada osobu umjesto problema. Govornik se nada diskreditirati drugu osobu svraćajući pozornost na nevažnu činjenicu o toj osobi. U nedostatku argumenata za pobijanje izrečene misli, napadamo sugoornika kao čovjeka i to predstavljamo kao relevantan razlog za odbacivanje njegova mišljenja. Primjere možemo vidjeti u svakodnevnom životu i koriste je gotovo svi, od političara, zdravstvenih, nezdravstvenih profesionalaca, unutar obitelji, prijatelja, poznanika… Npr. “sada zastupaš zakon od 0 promila, a prošle subote si vozio doma nakon 3 piva, Odvjetnik koji tvrdi da njegov klijent ne bi trebao biti odgovoran za krađu jer je siromašan, Roditelj koji kaže da učitelj ne zna podučavati jer je diplomirala na koledžu“. Možda je medicinska sestra upravo imala nesporazum s liječnikom u vezi laboratorijskih rezultata koji nisu propisno prijavljeni. Sestra daje sljedeće komentare kolegama: "Ona misli da je tako pametna samo zato što je liječnica." Kakve to ima veze s nesporazumom? Ništa. To je neopravdan napad na liječnika. Ispunjava li svrhu? Ne! Vrlo je vjerojatno da će na grupu utjecati omalovažavajući komentar. Oni se također mogu naljutiti na liječnika, koji je imao legitiman razlog da se uzruja zbog toga što nije primio laboratorijske rezultate. Na kraju, pitanje neprijavljenih laboratorijskih vrijednosti gubi se u osobnom napadu na liječnika.
Poziv na uobičajenu praksu
Pozivanje na uobičajenu praksu događa se kada se izloži argument da je nešto u redu jer to većina ljudi radi. Ova logika vjerojatno će biti pogrešna na dva načina: 1) Je li "većina" ljudi to stvarno čini? (2) Je li uobičajena praksa stvarno čini postupak u redu? Lako je zamisliti situaciju u kojoj se pomoću objašnjenja da ste nešto učinili jer ste vidjeli nekog drugog da to čini, umjesto da ste provjerili organizacijsku politiku i proceduralni priručnik, koja bi mogla dovesti do značajnih profesionalnih i zakonskih problema.
Poziv na emociju
Poziv na emociju je pokušaj manipuliranja tuđim emocijama kako bi se izbjegao pravi problem. Na primjer, razmotrite slučaj Marije, registrirane medicinske sestre (diplomirana medicinska sestra sa položenim stručnim ispitom) sestre, koja je više puta propustila  ispravno dokumentirati skrb o pacijentu. Pozvana je na razgovor i upozorena na propust. Izlazi u suzama. Njenim kolegicama je bilo očigledno da je bila ukorena. Počinje raspravljati o problemu i iznosi sljedeće tvrdnje: ''Ja sam prva osoba u svojoj obitelji koja je čak išla na fakultet. Ja sam samohrana majka,  i toliko sam se trudila da stignem tamo gdje jesam. Našu glavnu sestru uopće nije briga za to. Ona samo želi pokrit sebe. Ona ne mari za nas kao pojedince." Nakon ovakve vrste razgovora, cjelokupno osoblje će se najvjerojatnije naljutiti na glavnu sestru - koja  će se možda osjećati loše jer je morala upozoriti na propust zato što stvarno brine za svoje osoblje. Međutim, Marija je uspješno odvratila pažnju od stvarnog problema, propusta da ispravno dokumentira, što je bilo legitimno riješeno.
Poziv na tradiciju
Poziv na tradiciju je argument da je činjenje stvari na određeni način najbolje zato što su one uvijek činjene na taj način. Taj se argument često izražava sa "to je upravo onako kako se ovdje radi". Druga verzija bi trebala biti: "Oh, pokušali smo jednom i to nije uspjelo pa smo se vratili na stari način." Promjena uvijek donosi nekakvu neizvjesnost, ali odabir nastavka prakse samo zato, "to je način na koji smo to uvijek činili" nije veoma razumno razmišljanje. Zdravstvena skrb je vrlo dinamična. Stari načini činjenja stvari rijetko uspijevaju da budu najbolji u ovom trenutku brze promjene.
Zbunjujući uzrok i posljedica
Zbunjujući uzrok i posljedica događaju se kada netko pretpostavlja da jedan događaj mora prouzročiti drugi, samo zato jer često vidimo da se dva događaja dešavaju zajedno. Jasmina i Zdenka su primalje. U noćnoj smjeni, dvije majke su rodile bebe sa značajnim ''madežima''. To je bila noć punog mjeseca. Jasmine izjavljuje, "Vau! Bebe rođene u noći punog mjeseca imaju veću vjerojatnost da imaju madeže." Ona čini pogrešnu pretpostavku da, budući da je mjesec bio pun i dvije bebe su rođene sa madežima neki odnos uzroka i posljedice mora postojati.
Nepromišljena generalizacija
Nepromišljena generalizacija uključuje dolazak do zaključka na temelju vrlo malog broja primjera. Nepromišljena generalizacija se događa kada se pretpostavi da mala skupina predstavlja cijelu populaciju. Ivana i Bruna raspravljaju o velikom broju pedijatrijskih pacijenata na njihovom odjelu koji imaju respiratorni sincicijalni virus (RSV). Bruna primjećuje da je većina beba s poremećajem rođena tijekom ljetnih mjeseci. Ona iznosi komentar Ivani: "Bebe rođene u ljetnim mjesecima imaju veću vjerojatnost da će razviti RSV." Pravljenje pretpostavke o svim bebama rođenim svugdje, temeljene na malom broju beba u jednoj bolnici je nepromišljena generalizacija.
Crvena haringa
Crveni haringa je uvođenje nevažne teme kako bi se odvratila pozornost od stvarnog problema. Naziv „crvena haringa“ dolazi iz britanskog tradicionalnog sporta – lova na lisice. Lovci koji bi nepravedno sudjelovaliposipali bi mrtve ribe haringe,prepoznatljive po svom oštrom mirisu. Time bi pse iz drugih ekipa preusmjeravali na drugi put, koji ne bi vodio do lisica. U poslovnom pregovaranju ovlašteni pregovarači pokušavaju skrenuti pažnju drugoj strani daleko od glavnih pitanja s ciljem postizanja glavnog cilja (postizanje nagodbe). Dvije medicinske sestre, Brian i Nikoah, imaju prepirku u vezi Brianovog neuspjeha da dovrši svoje dodijeljene zadatke. Brian kaže: "Nije u pitanju moj posao zbog čega si stvarno ljuta. U pitanju je što sam ja muškarac. Ti samo ne voliš muške medicinske sestre.“ Nikoah se tada počinje braniti, negirajući bilo kakve predrasude prema muškim medicinskim sestrama. Fokus prepirke okrenuo se od pravog problema, Brianov neuspjeh da dovrši svoje dodijeljene zadatke, u situaciju u kojoj je Nikoah u defanzivi u svom mišljenju o muškim medicinskim sestrama. Primijeti li druga pregovaračka strana da se prva strana koristi ovom taktikom bilo bi dobro da ustraje o pitanjima vezanim za stvarnu tematiku ili pak uzvratiti pitanjem o razlozima takvog zanimanja te na taj način provjeriti radi li se o „klopci“. Taktika odvlačenja pozornosti osobito je korisna kada smo vremenski ograničeni pa je vrijeme provedeno nakon „crvene haringe“ vrijeme koje se ne može potrošiti više na druga pitanja i područja. Skretanje pozornosti i govorenje o nekim drugim problemima koji zapravo nisu važni, imaju ponekad velike učinke. Na primjer, može se odraziti u pozitivnom smislu kao spremnost na isticanje problema koji se mogu okrenuti protiv nas. Također, kreiranje problema koji zapravo nisu problemi, stvara povoljniju atmosferu za postizanje ciljanog dogovora. 

Sklizak teren
Sklizak teren je uvjerenje da će jedan događaj neizbježno slijediti drugi bez ikakve stvarne potpore tom uvjerenju. Zapravo, ova vrsta logike često vodi od prilično bezopasne situacije do pretpostavke slične ideji da nebo pada.
Strašilo
Strašilo se pojavljuje kada je stav osobe o nekoj temi pogrešno prikazan. Vesna, glavna medicinska sestra, potiče svakoga da bude svjestan troškova tijekom sastanka osoblja. U kasnijoj raspravi s drugim medicinskim sestrama, Sabina daje sljedeću izjavu: "Vesna je toliko zabrinuta za uštedu novca da ona želi od nas da izbjegavamo korištenje materijala i time narušava sigurnost pacijenata i nas". Sabina tada počinje “praviti slučaj” protiv Vesne i njezinog vodstva, implicirajući da Vesna nije zainteresirana za kvalitetu njege pacijenta. Sabina stvara strašilo (logički nevaljano retoričko argumentiranje, a opisuje argument protiv strašila umjesto protiv pravog čovjeka ili stava) promovirajući ideju da je Vesnina molba za brigu medicinskih sestara o svjesnom trošenju  zapravo pokušaj da se podrži rezanje troškova na račun pacijenta. Razgovor ostavlja Vesnu u lošem svjetlu pošto kompromitiranje skrbi nije bila njezina namjera.
Razumijevanje kognitivnih distorzija i logičkih zabluda trebalo bi pomoći medicinskoj sestri da prepozna razliku između legitimnih i pogrešnih zaključaka. Jasno razumijevanje i korištenje zdrave logike će pomoći pružateljima zdravstvene skrbi u rješavanju problema i da ostanu fokusirani na stvarna pitanja.

Izvor:
Angelfire: Stiles of Communication, 2009.
A. M. Sallee: Effective Communication and Conflict Resolution, in: B. Cherry, S. R. Jacob: Contemporary Nursing – Issues, Trends nad Management, Elsevier, 2014.
D. Booher: Gender banders: gender negation communication style differences, 2012.
J. Newburn: Generational communications styles, 2009.
B. Cherry, S. R. Jacob: Contemporary Nursing – Issues, Trends nad Management, Elsevier, 2014.
American Nurses Association: Principles for nursing documentation, Silver Spring, MD, 2010.

Pokreće Blogger.