Učinkovita/efikasna komunikacija u zdravstvu 4. – Logičke zablude
Učinkovita/efikasna
komunikacija u zdravstvu 4. – Logičke zablude
Logičke
zablude povezane su s kulturom pojedinca, njegovim rodom, pozadinom i osobnim
iskustvima te su prepreke za uspješnu komunikaciju. Pojedinci često ne mogu
razdvojiti raspoloženja, misli i percepcije, jer postaju međusobno povezani u
jednom kontinuiranom procesu evaluacije, koji uključuje osjećaj, razmišljanje i
reagiranje. U vremenima povećanog stresa, kao što je uobičajeno u zdravstvenim
ustanovama, vjerojatnije je da će ljudi koristiti pogrešno razmišljanje koje
utječe na komunikacijski proces. Prepoznavanje distorzija i pogrešne logike
promicat će učinkovitu komunikaciju i smanjiti zbunjenost ili čak spriječiti
konflikt.
Ad Hominem
Ad
hominem je argument koji napada osobu umjesto problema. Govornik se nada
diskreditirati drugu osobu svraćajući pozornost na nevažnu činjenicu o toj
osobi. U nedostatku argumenata za pobijanje izrečene misli, napadamo sugoornika
kao čovjeka i to predstavljamo kao relevantan razlog za odbacivanje njegova
mišljenja. Primjere možemo vidjeti u svakodnevnom životu i koriste je gotovo
svi, od političara, zdravstvenih, nezdravstvenih profesionalaca, unutar
obitelji, prijatelja, poznanika… Npr. “sada zastupaš zakon od 0 promila, a prošle subote si
vozio doma nakon 3 piva, Odvjetnik koji tvrdi da njegov klijent ne bi trebao
biti odgovoran za krađu jer je siromašan, Roditelj koji kaže da učitelj ne zna
podučavati jer je diplomirala na koledžu“. Možda je medicinska sestra upravo
imala nesporazum s liječnikom u vezi laboratorijskih rezultata koji nisu
propisno prijavljeni. Sestra daje sljedeće komentare kolegama: "Ona misli
da je tako pametna samo zato što je liječnica." Kakve to ima veze s
nesporazumom? Ništa. To je neopravdan napad na liječnika. Ispunjava li svrhu? Ne! Vrlo je
vjerojatno da će na grupu utjecati omalovažavajući komentar. Oni se također
mogu naljutiti na liječnika, koji je imao legitiman razlog da se uzruja zbog
toga što nije primio laboratorijske rezultate. Na kraju, pitanje neprijavljenih
laboratorijskih vrijednosti gubi se u osobnom napadu na liječnika.
Poziv na uobičajenu praksu
Pozivanje
na uobičajenu praksu događa se kada se izloži argument da je nešto u redu jer
to većina ljudi radi. Ova logika vjerojatno će biti pogrešna na dva načina: 1)
Je li "većina" ljudi to stvarno čini? (2) Je li uobičajena praksa
stvarno čini postupak u redu? Lako je zamisliti situaciju u kojoj se pomoću
objašnjenja da ste nešto učinili jer ste vidjeli nekog drugog da to čini,
umjesto da ste provjerili organizacijsku politiku i proceduralni priručnik,
koja bi mogla dovesti do značajnih profesionalnih i zakonskih problema.
Poziv na emociju
Poziv
na emociju je pokušaj manipuliranja tuđim emocijama kako bi se izbjegao pravi
problem. Na primjer, razmotrite slučaj Marije, registrirane medicinske sestre
(diplomirana medicinska sestra sa položenim stručnim ispitom) sestre, koja je
više puta propustila ispravno
dokumentirati skrb o pacijentu. Pozvana je na razgovor i upozorena na propust.
Izlazi u suzama. Njenim kolegicama je bilo očigledno da je bila ukorena.
Počinje raspravljati o problemu i iznosi sljedeće tvrdnje: ''Ja sam prva osoba
u svojoj obitelji koja je čak išla na fakultet. Ja sam samohrana majka, i toliko sam se trudila da stignem tamo gdje
jesam. Našu glavnu sestru uopće nije briga za to. Ona samo želi pokrit sebe.
Ona ne mari za nas kao pojedince." Nakon ovakve vrste razgovora,
cjelokupno osoblje će se najvjerojatnije naljutiti na glavnu sestru - koja će se možda osjećati loše jer je morala upozoriti
na propust zato što stvarno brine za svoje osoblje. Međutim, Marija je uspješno
odvratila pažnju od stvarnog problema, propusta da ispravno dokumentira, što je
bilo legitimno riješeno.
Poziv na tradiciju
Poziv
na tradiciju je argument da je činjenje stvari na određeni način najbolje zato
što su one uvijek činjene na taj način. Taj se argument često izražava sa
"to je upravo onako kako se ovdje radi". Druga verzija bi trebala
biti: "Oh, pokušali smo jednom i to nije uspjelo pa smo se vratili na
stari način." Promjena uvijek donosi nekakvu neizvjesnost, ali odabir
nastavka prakse samo zato, "to je način na koji smo to uvijek činili"
nije veoma razumno razmišljanje. Zdravstvena skrb je vrlo dinamična. Stari
načini činjenja stvari rijetko uspijevaju da budu najbolji u ovom trenutku brze
promjene.
Zbunjujući uzrok i posljedica
Zbunjujući
uzrok i posljedica događaju se kada netko pretpostavlja da jedan događaj mora
prouzročiti drugi, samo zato jer često vidimo da se dva događaja dešavaju
zajedno. Jasmina i Zdenka su primalje. U noćnoj smjeni, dvije majke su rodile
bebe sa značajnim ''madežima''. To je bila noć punog mjeseca. Jasmine
izjavljuje, "Vau! Bebe rođene u noći punog mjeseca imaju veću vjerojatnost
da imaju madeže." Ona čini pogrešnu pretpostavku da, budući da je mjesec
bio pun i dvije bebe su rođene sa madežima neki odnos uzroka i posljedice mora
postojati.
Nepromišljena generalizacija
Nepromišljena
generalizacija uključuje dolazak do zaključka na temelju vrlo malog broja
primjera. Nepromišljena generalizacija se događa kada se pretpostavi da mala
skupina predstavlja cijelu populaciju. Ivana i Bruna raspravljaju o velikom
broju pedijatrijskih pacijenata na njihovom odjelu koji imaju respiratorni
sincicijalni virus (RSV). Bruna primjećuje da je većina beba s poremećajem
rođena tijekom ljetnih mjeseci. Ona iznosi komentar Ivani: "Bebe rođene u
ljetnim mjesecima imaju veću vjerojatnost da će razviti RSV." Pravljenje
pretpostavke o svim bebama rođenim svugdje, temeljene na malom broju beba u
jednoj bolnici je nepromišljena generalizacija.
Crvena haringa
Crveni
haringa je uvođenje nevažne teme kako bi se odvratila pozornost od stvarnog
problema. Naziv „crvena haringa“ dolazi iz britanskog tradicionalnog sporta –
lova na lisice. Lovci koji bi nepravedno sudjelovaliposipali bi mrtve ribe
haringe,prepoznatljive po svom oštrom mirisu. Time bi pse iz drugih ekipa
preusmjeravali na drugi put, koji ne bi vodio do lisica. U poslovnom
pregovaranju ovlašteni pregovarači pokušavaju skrenuti pažnju drugoj strani
daleko od glavnih pitanja s ciljem postizanja glavnog cilja (postizanje
nagodbe). Dvije medicinske sestre, Brian i Nikoah, imaju prepirku u vezi
Brianovog neuspjeha da dovrši svoje dodijeljene zadatke. Brian kaže: "Nije
u pitanju moj posao zbog čega si stvarno ljuta. U pitanju je što sam ja
muškarac. Ti samo ne voliš muške medicinske sestre.“ Nikoah se tada počinje
braniti, negirajući bilo kakve predrasude prema muškim medicinskim sestrama.
Fokus prepirke okrenuo se od pravog problema, Brianov neuspjeh da dovrši svoje
dodijeljene zadatke, u situaciju u kojoj je Nikoah u defanzivi u svom mišljenju
o muškim medicinskim sestrama. Primijeti li druga pregovaračka strana da se prva
strana koristi ovom taktikom bilo bi dobro da ustraje o pitanjima vezanim za
stvarnu tematiku ili pak uzvratiti pitanjem o razlozima takvog zanimanja te na
taj način provjeriti radi li se o „klopci“. Taktika odvlačenja pozornosti
osobito je korisna kada smo vremenski ograničeni pa je vrijeme provedeno nakon
„crvene haringe“ vrijeme koje se ne može potrošiti više na druga pitanja i
područja. Skretanje pozornosti i govorenje o nekim drugim problemima koji
zapravo nisu važni, imaju ponekad velike učinke. Na primjer, može se odraziti u
pozitivnom smislu kao spremnost na isticanje problema koji se mogu okrenuti
protiv nas. Također, kreiranje problema koji zapravo nisu problemi, stvara
povoljniju atmosferu za postizanje ciljanog dogovora.
Sklizak teren
Sklizak
teren je uvjerenje da će jedan događaj neizbježno slijediti drugi bez ikakve
stvarne potpore tom uvjerenju. Zapravo, ova vrsta logike često vodi od prilično
bezopasne situacije do pretpostavke slične ideji da nebo pada.
Strašilo
Strašilo
se pojavljuje kada je stav osobe o nekoj temi pogrešno prikazan. Vesna, glavna medicinska
sestra, potiče svakoga da bude svjestan troškova tijekom sastanka osoblja. U
kasnijoj raspravi s drugim medicinskim sestrama, Sabina daje sljedeću izjavu:
"Vesna je toliko zabrinuta za uštedu novca da ona želi od nas da
izbjegavamo korištenje materijala i time narušava sigurnost pacijenata i nas".
Sabina tada počinje “praviti slučaj” protiv Vesne i njezinog vodstva,
implicirajući da Vesna nije zainteresirana za kvalitetu njege pacijenta. Sabina
stvara strašilo (logički nevaljano retoričko argumentiranje, a opisuje argument
protiv strašila umjesto protiv pravog čovjeka ili stava) promovirajući ideju da
je Vesnina molba za brigu medicinskih sestara o svjesnom trošenju zapravo pokušaj da se podrži rezanje troškova
na račun pacijenta. Razgovor ostavlja Vesnu u lošem svjetlu pošto
kompromitiranje skrbi nije bila njezina namjera.
Razumijevanje
kognitivnih distorzija i logičkih zabluda trebalo bi pomoći medicinskoj sestri
da prepozna razliku između legitimnih i pogrešnih zaključaka. Jasno
razumijevanje i korištenje zdrave logike će pomoći pružateljima zdravstvene
skrbi u rješavanju problema i da ostanu fokusirani na stvarna pitanja.
Izvor:
Angelfire: Stiles of Communication, 2009.
A. M.
Sallee: Effective Communication and Conflict Resolution, in: B.
Cherry, S. R. Jacob: Contemporary Nursing – Issues, Trends nad Management,
Elsevier, 2014.
D. Booher: Gender
banders: gender negation communication style differences, 2012.
J. Newburn: Generational
communications styles, 2009.
B. Cherry, S. R.
Jacob: Contemporary Nursing – Issues, Trends nad Management, Elsevier, 2014.
American Nurses
Association: Principles for nursing documentation, Silver Spring,
MD, 2010.