Učinkovita/efikasna komunikacija u zdravstvu 5. – Slušanje
Učinkovita/efikasna
komunikacija u zdravstvu 5. – Slušanje
Grčki
komediograf Epikrat (iz Ambrakije)
isticao je kako je priroda ljudima dala jedan jezik i dva uha, kao znak
da bismo trebali slušati dvostruko više nego što govorimo. To potvrđuje kako je
slušanje svakako važan element jasne i učinkovite komunikacije kao i svaka
druga komponenta. Mnogi distraktori pridonose lošim navikama slušanja.
Oblikovanje odgovora dok druga osoba još govori ometa primanje cjelokupne
poruke. Ometanja okoline mogu uzrokovati velike poremećaje. Galama, povišeni
tonovi, šuškanje papirima ili višestruki istodobni razgovori u prometnom odjelu
medicinskih sestara samo su neki od prekida koji unose metež u najjednostavnije
instrukcije.
Slušanje
je jedna ili najvažnija tehnika učinkovite komunikacije. Ono uključuje tri
svrsishodna koraka: 1) Saslušavanje je dovoljno slušanje da se zna što je
rečeno. 2) Razumijevanje je obrada
informacija koje ste čuli. 3) Prosudba je donošenje odluke o onome što ste
čuli.
Primatelj,
možemo ga promatrati kao zdravstvenog djelatnika u zdravstvenoj ustanovi, može
koristiti brojne tehnike kako bi si olakšao sposobnost slušanja:
- Pružite nepodijeljenu pažnju
pošiljatelju tako što ćete se pomaknuti u mirnije područje kako biste izbjegli
odvraćanja i zaustavljanje govornika da
razjasni bilo koju točku koja nije shvaćena.
- Pružite povratnu informaciju u smislu
percipiranog značenja poruke preformuliranjem u vlastite riječi primatelja.
- Obratite pozornost na pozicioniranje
tako da se suočite s pošiljateljem i uspostavite kontakt očima.
- Zabilježite neverbalne poruke, kao što
je govor tijela, i odgovorite na njih.
- Završite sa slušanjem prije nego
počnete govoriti.
Ako
ste izvršili svaki od ovih koraka, uključili ste se u aktivno slušanje. Aktivno
slušanje dramatično će poboljšati vjerojatnoću primanja ispravne poruke.
Jednako važno, aktivno slušanje podrazumijeva poštovanje za govornika i
komunicira uvažavanje onoga što govornik ima za ponuditi. Neverbalna poruka
koju aktivno slušanje donosi je: "Cijenim vas i ono što imate za reći
važno je za mene."
Izvor:
B. Cherry, S. R. Jacob:
Contemporary Nursing – Issues, Trends nad Management, Elsevier, 2014.
A. M. Sallee: Effective
Communication and Conflict Resolution, in: B. Cherry, S. R. Jacob: Contemporary
Nursing – Issues, Trends nad Management, Elsevier, 2014.
D. Booher: Gender
banders: gender negation communication style differences, 2012.
J. Newburn: Generational
communications styles, 2009.
American Nurses
Association: Principles for nursing documentation, Silver Spring, MD, 2010.