Učinkovita/efikasna komunikacija u zdravstvu 6. – Komunikacijski stilovi
Učinkovita/efikasna komunikacija
u zdravstvu 6. – Komunikacijski stilovi
Učinkovita komunikacija u
zdravstvenoj organizaciji vrlo je kompleksna i zahtijeva stalnu edukaciju.
Međutim, na komunikaciju utječe mnoštvo individualnih osobina naučenih tijekom
života. Stručnjaci za komunikaciju općenito prepoznaju četiri osnovna načina
komunikacije: (l) asertivni, (2) agresivni, (3) pasivni, (4) pasivno-agresivni.
Asertivna komunikacija
Najzdraviji oblik
komunikacije je asertivan način. Asertivni pojedinci izgovaraju svoja osnovna
prava bez kršenja prava drugih. Asertivni komunikatori su iskreni i izravni dok
vrednuju i poštuju stavove drugih i traže win-win rješenje (rješenje
u kojem su obje strane zadovoljne jer su nešto dobile) bez korištenja
manipulacije ili igranja igara. Asertivnost uključuje aktivno slušanje i
refleksivnu povratnu informaciju, tako drugima pokazuju kako su njihova
mišljenja cijenjena jer asertivni komunikator pokušava pronaći prihvatljivo
rješenje bez ugrožavanja vlastitih potreba.
Asertivna komunikacija
zahtijeva samopouzdanje i sposobnost postavljanja ograničenja, umjesto da se
podlegne pritisku kako bi se izbjeglo razočaranje ili nanošenje štete drugima
na štetu nečijih vlastitih potreba i očekivanja. Iako je to najučinkovitiji
način komunikacije, zdravu asertivnost je teško razviti za mnoge ljude. Stoga
je asertivna komunikacija način koju ljudi najmanje koristi.
Agresivna komunikacija
Agresivni komunikatori
donose odluke za sebe i druge s namjerom da uvijek izlaze kao pobjednici. Agresivni
pojedinci žele svoje potrebe ispuniti isključivo i odmah, koristeći krivnju,
nanošenje boli, ljutnju i repertoar drugih alata za manipulaciju. Agresivnost
može uključivati iskrenost, ali na škodljiv, manipulativan način. Agresivni
pojedinci obično se osjećaju superiornijim od drugih i ponašaju se na vrlo
kontrolirajući način. Osobe s kojima oni komuniciraju često se osjećaju
poniženo, defanzivno, uvrijeđeno i povrijeđeno. Agresivno ponašanje često
dovodi do sukoba.
Pasivna komunikacija
Pasivni komunikatori su
potpuno suprotni od agresivnih komunikatora. Oni dopuštaju drugima da donose
odluke za njih u nadi da će izbjeći sukobe ili teške situacije. Pasivni
komunikatori su obično je inhibirani/sputani, neizravni i samo-disciplinirani
jer osjećaju da je to siguran put. Ako oni pobijede u situaciji, to je sasvim
slučajno, obično zato što dijele mišljenje agresivnije osobe u razmjeni.
Pasivni pojedinci su ne iskreni jer bi radije podlegli nego izjavili svoje
istinske osjećaje ili potrebe.
Pasivno-agresivna komunikacija
Pasivno-agresivni
komunikatori kombiniraju najgore od oba načina. Ovi pojedinci izbjegavaju
izravnu konfrontaciju dok manipuliraju drugima kako bi ostvarili svoje osobne
ciljeve. Čini se da su iskreni, ali "dolaze na stražnja vrata"
potkopavanjem drugih pojedinaca kroz tračeve, durenje, igranje žrtve i druga
manipulativna ponašanja koja stvaraju ili eskaliraju u sukob. Pobjeđuju u
situacijama prikazujući druge pojedince lošima.
Izvor:
B. Cherry, S. R. Jacob:
Contemporary Nursing – Issues, Trends nad Management, Elsevier, 2014.
A. M. Sallee: Effective
Communication and Conflict Resolution, in: B. Cherry, S. R. Jacob: Contemporary
Nursing – Issues, Trends nad Management, Elsevier, 2014.
D. Booher: Gender
banders: gender negation communication style differences, 2012.
J. Newburn: Generational
communications styles, 2009.
American Nurses
Association: Principles for nursing documentation, Silver Spring, MD, 2010.