Znate, ono što je stvarno važno jeste da su ljudi oko Vas sretni i zdravi.
Sve je ostalo poput kapi kiše na pijesku...
PAUL WALKER (1973.-2013.)

Učinkovita/efikasna komunikacija u zdravstvu 6. – Komunikacijski stilovi

kolovoza 06, 2019


Učinkovita/efikasna komunikacija u zdravstvu 6. – Komunikacijski stilovi

Učinkovita komunikacija u zdravstvenoj organizaciji vrlo je kompleksna i zahtijeva stalnu edukaciju. Međutim, na komunikaciju utječe mnoštvo individualnih osobina naučenih tijekom života. Stručnjaci za komunikaciju općenito prepoznaju četiri osnovna načina komunikacije: (l) asertivni, (2) agresivni, (3) pasivni, (4) pasivno-agresivni.

Asertivna komunikacija
Najzdraviji oblik komunikacije je asertivan način. Asertivni pojedinci izgovaraju svoja osnovna prava bez kršenja prava drugih. Asertivni komunikatori su iskreni i izravni dok vrednuju i poštuju stavove drugih i traže win-win rješenje (rješenje u kojem su obje strane zadovoljne jer su nešto dobile) bez korištenja manipulacije ili igranja igara. Asertivnost uključuje aktivno slušanje i refleksivnu povratnu informaciju, tako drugima pokazuju kako su njihova mišljenja cijenjena jer asertivni komunikator pokušava pronaći prihvatljivo rješenje bez ugrožavanja vlastitih potreba.
Asertivna komunikacija zahtijeva samopouzdanje i sposobnost postavljanja ograničenja, umjesto da se podlegne pritisku kako bi se izbjeglo razočaranje ili nanošenje štete drugima na štetu nečijih vlastitih potreba i očekivanja. Iako je to najučinkovitiji način komunikacije, zdravu asertivnost je teško razviti za mnoge ljude. Stoga je asertivna komunikacija način koju ljudi najmanje koristi.

Agresivna komunikacija
Agresivni komunikatori donose odluke za sebe i druge s namjerom da uvijek izlaze kao pobjednici. Agresivni pojedinci žele svoje potrebe ispuniti isključivo i odmah, koristeći krivnju, nanošenje boli, ljutnju i repertoar drugih alata za manipulaciju. Agresivnost može uključivati iskrenost, ali na škodljiv, manipulativan način. Agresivni pojedinci obično se osjećaju superiornijim od drugih i ponašaju se na vrlo kontrolirajući način. Osobe s kojima oni komuniciraju često se osjećaju poniženo, defanzivno, uvrijeđeno i povrijeđeno. Agresivno ponašanje često dovodi do sukoba.

Pasivna komunikacija
Pasivni komunikatori su potpuno suprotni od agresivnih komunikatora. Oni dopuštaju drugima da donose odluke za njih u nadi da će izbjeći sukobe ili teške situacije. Pasivni komunikatori su obično je inhibirani/sputani, neizravni i samo-disciplinirani jer osjećaju da je to siguran put. Ako oni pobijede u situaciji, to je sasvim slučajno, obično zato što dijele mišljenje agresivnije osobe u razmjeni. Pasivni pojedinci su ne iskreni jer bi radije podlegli nego izjavili svoje istinske osjećaje ili potrebe.

Pasivno-agresivna komunikacija
Pasivno-agresivni komunikatori kombiniraju najgore od oba načina. Ovi pojedinci izbjegavaju izravnu konfrontaciju dok manipuliraju drugima kako bi ostvarili svoje osobne ciljeve. Čini se da su iskreni, ali "dolaze na stražnja vrata" potkopavanjem drugih pojedinaca kroz tračeve, durenje, igranje žrtve i druga manipulativna ponašanja koja stvaraju ili eskaliraju u sukob. Pobjeđuju u situacijama prikazujući druge pojedince lošima.

Izvor:
B. Cherry, S. R. Jacob: Contemporary Nursing – Issues, Trends nad Management, Elsevier, 2014.
A. M. Sallee: Effective Communication and Conflict Resolution, in: B. Cherry, S. R. Jacob: Contemporary Nursing – Issues, Trends nad Management, Elsevier, 2014.
D. Booher: Gender banders: gender negation communication style differences, 2012.
J. Newburn: Generational communications styles, 2009.
American Nurses Association: Principles for nursing documentation, Silver Spring, MD, 2010.

Pokreće Blogger.