Učinkovita/efikasna komunikacija u zdravstvu 7. – Posebni utjecaji na komunikaciju
Učinkovita/efikasna
komunikacija u zdravstvu 7. – Posebni utjecaji na komunikaciju
Razvoj istinski efikasne komunikacije
zahtijeva razumijevanje različitih okolnosti koje utječu na komunikaciju. Osim
razmatranih koncepata do ove točke, postoje karakteristike koje bi mogle omesti
djelotvornu razmjenu informacija. Pitanja, kao što su rodne, generacijske
razlike, kulturalna raznolikost i različitosti u profesionalnom pristupu
različitim disciplinama zdravstvene skrbi, sve pridonosi različitim shvaćanjima
i interpretacijama. Treba napomenuti da je ovo američki pristup problemu. Neke
karakteristike moguće je naći i u hrvatskom društvu. Stoga ova tema ima svrhu
prikaza a manje edukacije mada ni nju ne treba odbaciti.
Komunikacija
i rodne razlike
Potrebno
je napraviti značajno pojašnjenje komunikacije između muškaraca i žena.
Informacije o rodnim razlikama koje proizlaze iz socijalizacije, iako se
temelje na istraživanju i višegodišnjem promatranju i zapisivanju, su
generaliziranja i treba ih promatrati iz te perspektive. Mnoga promatranja
upućuje na to da muškarci i žene rješavaju probleme, donose odluke i
komuniciraju iz različitih perspektiva na temelju socijalizacije koja počinje
ubrzo nakon rođenja. Tipično, dječaci se uče da budu čvrsti i da se natječu;
djevojke se uče biti lijepe i da izbjegavaju sukob.
Igrajući timske sportove dječake učimo da
se natječu, budu agresivni, igraju za pobjedu, razvijaju strategiju, riskiraju,
maskiraju emocije i fokusiraju se na liniju gola. Što se tiče igre djevojaka,:
odnosi su ključni u kulturi djevojčica i stoga se one uče da pregovaraju o
razlikama, traže win-win rješenja i fokusiraju se na ono što je pravedno za sve
umjesto da pobjede.
Postignut je određeni napredak tijekom
godina otkako je Heim dao ove komentare i kako su se žene premjestile u više
lateralne radne situacije, ali problem razlika u načinu rodne komunikacije i
dalje postoji. Malo smo znali da će se komunikacijske razlike koje smo
doživljavali kao djeca na igralištu premjestiti iz učionice u salu za sastanke.
Tko su bolji komunikatori, muškarci ili
žene? Ni muškarci ni žene, oni su samo
različiti.
Jasno je da učenje pristupu životu na tako
različite načine - s različitim pravilima - može dovesti do frustracije,
ponekad u smislu potpunog poraza u komunikacijskoj areni. U najvećem dijelu,
žene rade na kompromisu, čak i kada to znači odreći se nekih od prvobitnih
ciljeva. Žene često koriste neizravne kanale kao što su pitanja kako bi vodili
razgovor prema cilju koji žele postići. Očuvanje odnosa obično je od najveće
važnosti za žene. Uloga mirotvorca i odgajatelja bila je tradicionalno
očekivanje žena tijekom stoljeća.
S druge strane, muškarci rade na pobjedi.
Tradicionalna uloga očekivanja muškaraca podrazumijevala je pružatelja i
zaštitnika. Muškarci u ranom životu uče kako se usredotočiti na ciljeve i
agresivno se kretati prema ostvarenju. Timski sportovi uče muškarce da se
odnosi ne uništavaju u "borbi". Posljedično tome, muškarci su se
socijalizirali kako bi se ponašali asertivno kada je takvo izvođenje potrebno
za ostvarenje cilja, i zatim krenu dalje bez gubitka prijateljstva. Žene su se
socijalizirale da će asertivno ponašanje ugroziti odnose i da treba izbjegavati
sukob kako bi se sačuvala prijateljstva.
Kao izravni, moćni, a ponekad i netaktični
komunikatori, muškarci ne prepoznaju uvijek nijanse u tekstovima ili neizravnim
porukama. Zanimljivo je da se žene koje usvajaju muške obrasce izravnosti
percipiraju kao one koje se konfrontiraju, zapovjedničke ili pakosne,
jednostavno zato što su izašle iz svoje stereotipne rodne uloge.
Muškarci obično koriste komunikaciju kao
sredstvo za pružanje informacija, dok žene cijene proces komunikacije kao važan
dio odnosa. Stoga, u nastojanju da se poboljša komunikacija, muškarci bi mogli
pokušati potrošiti više vremena na raspravu , a žene bi mogle pokušati izraziti
komentare jezgrovitije.
Komunikacija
i generacijske razlike
U posljednjih nekoliko godina, velika
pozornost je usmjerena na činjenicu da naše društvo ima barem četiri različite
generacijske skupine. Oni su različito opisane kako slijedi: 1) Šutljivi /
Tradicionalisti / Veterani - rođeni prije sredine 1940-ih; 2) Baby Boomeri
(pripadnici generacije rođeni za vrijeme baby boom-a/generacija naglog porasta
nataliteta posebno u SAD-a nakon II svjetskog rata ) - rođeni su od sredine
1940-ih i sredine 1960-ih; 3) Generacija X - rođeni između sredine 1960-ih i
1980-ih; 4) Generacija Y / Milenijalci - rođeni između 1981. i 2000. godine; 5)
Domovinska generacija ili Generacija Z– različito opisani pošto su rođeni od
9/11/01 ili 2000.
Svjesnost o generacijskim razlikama i
pratećim razlikama u stilovima komunikacije važna je iz dvije perspektive -
komunikacija s pacijentima / obiteljima i komunikacija jednih s drugima.
Tradicionalisti
Članovi ove najstarije preživjele
generacije slijede pravila, vrednuju autoritet, formalnost i zapovjednu
hijerarhiju. Ponosni su na postignuća, snažni su u donošenju odluka i imaju
dobar osjećaj sebe. Tradicija im je važna, što ih čini sklonijim za donošenje
odluka na temelju onoga što je imalo učinka ili nije imalo učinka u prošlosti.
Pojava i poštovanje za njih su važni. Stoga cijene komunikaciju u više
formalnom stilu, odgovarajućoj odjeći i iskazivanjima poštovanja. Vjerojatnije
je da će odgovoriti na formalnu komunikaciju nego na povremeni ili izravni pristup
u spontanom okruženju. Mlađe medicinske sestre mogu smanjiti nepovjerenje koje
pojava može inicirati, verbalnim potvrđivanjem svoje predanosti sestrinstvu i
njezi bolesnika. Ovaj pristup je naročito važan za starije pacijente.
Baby
Boomeri (generacija nataliteta)
Baby boomeri (generacija nataliteta) su
odrasli u eri prosperiteta koja je oblikovala njihov pogled na svijet,
vrijednosti i radnu etiku. Premda su dovodili u pitanje političke postupke,
autoritet, i društvenu etiku, prihvatili su rad kao određivanje vlastite
vrijednosti, usvajajući jaku radnu etiku, postajući usmjereni prema cilju, i
proživljavajući dodatnu borbu s radnom-osobnom životnom ravnotežom. Ovi
atributi vode do očekivanja sličnim predanosti od mlađih generacija. Efikasna
komunikacija sa Baby Boomerima uključuje izravne informacije u privlačnom pristupu,
formalni plan i priznanje vrijednosti, svrhe i poštovanja. Takav način
komunikacije jednako je primjenjiv i kod suradnika i kod pacijenata.
Izvor:
B. Cherry, S. R. Jacob: Contemporary Nursing – Issues, Trends nad
Management, Elsevier, 2014.
A. M. Sallee: Effective
Communication and Conflict Resolution, in: B. Cherry, S. R. Jacob:
Contemporary Nursing – Issues, Trends nad Management, Elsevier, 2014.
D. Booher: Gender
banders: gender negation communication style differences, 2012.
J. Newburn: Generational
communications styles, 2009.
American Nurses
Association: Principles for nursing documentation, Silver Spring,
MD, 2010.