Serijal: komunikacija, vikanje i asertivnost 8. Kada struktura daje glas: osobna refleksija o SBAR-u u zdravstvenoj komunikaciji
Foto by: Morana Tomičić
Kada struktura daje glas: osobna refleksija o SBAR-u u zdravstvenoj komunikaciji
Na temelju prethodno prikazanih
empirijskih nalaza o učinkovitosti SBAR metode, u nastavku se iznosi
refleksivni osvrt na njezinu primjenu u stvarnom kliničkom i komunikacijskom
kontekstu.
SBAR model na prvi pogled djeluje gotovo
banalno jednostavno: četiri koraka, jasno definirana struktura i precizan
redoslijed informacija. Upravo u toj jednostavnosti leži njegova najveća snaga,
ali i izazov. U zdravstvenoj praksi, obilježenoj vremenskim pritiscima,
emocionalnim opterećenjem i hijerarhijskim odnosima, SBAR nudi nešto što često
nedostaje sigurnu komunikacijsku „sidrenu točku“.
Kao komunikacijski alat, SBAR ne
pokušava zamijeniti profesionalno znanje, iskustvo ili kliničku intuiciju; on
ih organizira. Pomaže zdravstvenim djelatnicima, osobito medicinskim sestrama,
da ono što već znaju i osjećaju o pacijentovu stanju iznesu jasno, sažeto i
profesionalno. U tom smislu, SBAR nije samo tehnika prijenosa informacija, nego
i alat profesionalnog osnaživanja.
Posebno intrigantan aspekt SBAR-a jest
njegov odnos prema hijerarhiji. Zdravstveni sustav nužno je hijerarhijski
strukturiran, no upravo ta struktura često stvara komunikacijske barijere. SBAR
ne ukida hijerarhiju, ali je „omekšava“ daje medicinskoj sestri legitiman okvir
u kojem može izreći procjenu i preporuku, bez straha da prelazi granice svoje
uloge. Time se komunikacija pomiče s osobne razine („što ja mislim“) na
profesionalnu razinu („što procjenjujem i predlažem u skladu sa strukom“).
Istodobno, SBAR podsjeća da dobra
komunikacija nije isto što i duga komunikacija. U praksi često postoji pogrešna
pretpostavka da je više informacija jednako boljoj informiranosti. SBAR
razotkriva suprotno: ključ je u selekciji relevantnog. On potiče kritičko
razmišljanje što je u ovom trenutku važno, što je sekundarno, a što može
pričekati. Taj proces razmišljanja sam po sebi unapređuje kliničku prosudbu.
Međutim, SBAR nije bez ograničenja.
Njegova strukturiranost može djelovati rigidno, osobito u situacijama koje
zahtijevaju emocionalnu osjetljivost, empatiju ili složene međuljudske
razgovore. Ako se koristi mehanički, bez svijesti o kontekstu i bez ljudskog
tona, može ostaviti dojam hladnoće ili distanciranosti. To nas podsjeća da
nijedan komunikacijski alat ne može i ne smije zamijeniti temeljne
interpersonalne vještine.
Upravo zato SBAR treba promatrati ne kao
konačno rješenje, već kao dio šire komunikacijske kulture. Njegova prava
vrijednost dolazi do izražaja kada se kombinira s aktivnim slušanjem,
međusobnim poštovanjem i kulturom u kojoj je postavljanje pitanja i iznošenje
zabrinutosti poželjno, a ne sankcionirano.
Osobno, SBAR doživljavam kao most:
između znanja i djelovanja, između sestrinstva i medicine, između hijerarhije i
suradnje. On ne čini komunikaciju savršenom, ali je čini sigurnijom. U
okruženju u kojem jedna neizgovorena rečenica može imati ozbiljne posljedice,
alat koji pomaže da se bitno kaže jasno i na vrijeme vrijedan je pažnje, učenja
i dosljedne primjene.


