Razgovor/Konverzacija 1.
U svakodnevnom životu, svi mi koristimo se
razgovorom kako bi uspostavili, održali ili unaprijedili odnose. Tako je i u
zdravstvu. Medicinsko osoblje svako jutro pa i tijekom dane mnoštvo puta
razmjenjuju informacije, mišljenja, sadržaje i sl. Često je ta komunikacija
uspješna, ali i ne mali broj puta neuspješna toliko da dovede do sukoba i
konflikta. Nesposobnost izlaska iz takve situacije dalje može dovesti do kriza
i značajno narušiti međuljudske odnose. Ne treba ni spomenuti kako takva
situacija pojačava stres kod pojedinaca i umanjuje učinkovitost u radu. Ako je
riječ o situaciji u nekom odjelu zdravstva, bolnici onda posljedice mogu biti
teške čak i katastrofalne za sve i u konačnici i po pacijenta.
Kako upravljamo svojim svakodnevnim
razgovorima
Kako osobe upravljaju svojim svakodnevnim
razgovorima, odnosno, svojom konverzacijom? Razgovor tj. konverzacija nije
nešto što se događa tek tako, samo od sebe. On je rezultat visokog stupnja
koordinacije i suradnje između sudionika u razgovoru. Svaka osoba unosi u
razgovor ili konverzaciju skup pravila o tome kako će se govoriti, koliko dugo,
kolikoće biti kontakta očima, kakva će biti udaljenost među osobama, o jačini
njihova glasa i o mnoštvu drugih stvari. Ako dvije osobe potječu iz istog
područja ili kulture, vjerojatno će imati ista pravila u razgovoru tj.
konverzaciji. Takva zajednička pravila omogućuju uspješno vođenje razgovora. To
još uvijek ne jamči uspjeh jer je vođenje razgovora složena aktivnost, čak i
kada osobe imaju ista pravila. Napokon, osobe unose u razgovor svoja
raspoloženja, predrasude, svoju osobnost i svoje predrasude.
Nenamjerna i namjerna konverzacija
U svakodnevnoj komunikaciji osobe
upravljaju svojim razgovorom, na namjerno ili nenamjerno. Nenamjerno
upravljanje razgovorom uključuje primjenu pravila, a da toga nismo ni svjesni.
Primjerice, osobe se mogu izmjenjivati u uzimanju riječi, odrediti
udaljenost između sebe i drugih, služiti se gestama i upuštati se u druge
aktivnosti a da pri tome uopće ne misle na primjerenost svojih postupaka.
Budući da smo još za djetinjstva naučili kako razgovarati, mnoga su od tih ponašanja
skriptirana.
Naravno, svaki razgovor ili konverzacija
može dovesti i do novih situacija, na koja nije moguće reagirati samo
uvježbanim ponašanjem. Takvi izazovi zahtijevaju planiranje kako bismo
razgovore očuvali od pretvaranja u neželjeni sukob ili od preranog kraja. U tom
smislu razgovor je zahtjevna aktivnost.
Znanje o načinu uspješna vođenja razgovora
važno je ne samo za postizanje neposrednih komunikacijskih ciljeva nego i za
dugoročne odnose. Razgovor možemo zamišljati kao tvar od kojeg se grade odnosi.
Ljude upoznajemo upravo kroz razgovor, a na jednak način stvaramo odnose s
prijateljima, liječnicima, pacijentima, kolegicama i kolegama i drugima.
Razgovorom održavamo, poboljšavamo, slabimo i razaramo naše odnose.
Sposobnost upravljanja razgovorom
Razgovor i vođenje razgovora je vrlo
složena aktivnost i zahtjeva mnoštvo vještina. Organizacija razgovora izrazito
je strukturirana. Tome je tako jer osobe koje razgovaraju surađuju u primjeni
pravila o tome kako se razgovor treba (ili ne treba) odvijati. Pravila
razgovora su propisi o verbalnim (usmenim) i neverbalnim ponašanjima koje bi
osobe trebale očitovati u određenim načinu razmjene sadržaja govora. Pod tim
načinima razmjene sadržaja mislimo na neslaganja, rasprave, pregovaranja,
pozdravljanja i sl.
Poznavanje pravila dopušta osobama
upravljanje tijekom razgovora. Sposobnost upravljanja razgovorom ovisi o
postojanju nekih pravilnosti što ih jedna ili druga osoba u razgovoru mogu
iskoristiti, a to opet ovisi o stupnju poznavanja tih pravila. Na primjer, uz
postojanje tipičnog pravila u razgovoru, koji kaže da „nije pristojno prekidati
nekog dok govori“, samo prekidanje govornika i promjena teme može osobi koja je
govorila nagovijestiti da je to bilo predugo i da je tema o kojoj je govorila
dosadna. Ljudi nisu uvijek svjesni pravila što ih primjenjuju u razgovoru.
Iako pravila razgovora učimo od drugih,
učitelja, nastavnika, profesora i sl., ipak svatko može unositi i neka svoja
načela i promjene. Pokazalo se, s ti u vezi, da pojedinci utječu na pravilnosti
ponašanja u razgovoru. Uređenost ponašanja, koja nazivamo PRAVILIMA, ne
preuzimamo nedirnuta od drugih, nego da osobe više ili manje oblikuju svoje
obvezne verzije tih društvenih pravila.
O pravilima možemo misliti kao o preuzetim
i osobnim. PREUZETA PRAVILA su ona koja učimo od drugih ne mijenjajući ih značajno.
U pogledu tih pravila vlada visoko slaganje među ljudima iste kulture ili
područja. „Nije pristojno okrenuti se od osobe koja govori“ i „ne prekidaj
govornika ako za to nemaš dosta dobre razloge“, primjeri su preuzetih pravila.
OSOBNA PRAVILA su propisi pojedinih osoba za vlastito ponašanje, primjerice:
„Kad me netko uvrijedi, neću mu dati prigodu da se ispriča“, ili „ako netko
sluša mene, slušat ću i ja njega“.
Lit.:
K. K. Reardon: Interpersonalna
komuniakcija-Gdje se misli susreću, Alineja, Zagreb, 1998.
S. Tubbs: Human Communication-Principles
and Contexts, Mc Graw Hill, New York, 2010.