"Mirisna karta mozga": putovanje od osjeta do emocija
Foto by: Tetyana Kovyrina
Prije nego što su znanstvenici ucrtali na
“Google kartu mozga” put kojima miris putuje, Marcel Proust u svom
romanu „U potrazi za izgubljenim vremenom“ već je nacrtao kartu do skrivenog
blaga i obilježio je simbolima koje svi nosimo u sebi. Jedno od najpoznatijih
djela svjetske književnosti, kroz sjećanja pripovjedača istražuje djetinjstvo,
odrastanje i francusko društvo s kraja 19. i početka 20. stoljeća. Najpoznatija
scena ostala je trenutak kada pripovjedač kuša madeleine kolačić umočen u čaj. Taj
okus i miris postaju ključ, tajni znak na karti koji otključava zakopano blago
uspomena i osjećaja. Iza tog jednostavnog zalogaja otvara se cijeli svijet:
djetinjstvo, zaboravljeni prizori, mirisi i slike koji ponovno ožive.
Znanost je kasnije objasnila zašto je to
moguće: miris putuje izravno u limbički sustav, u središte emocija i pamćenja.
No Proust je prvi pokazao da je naše pravo blago upravo u osjetilima i
emocijama, a ne samo u mislima. Ovaj doživljaj danas poznajemo kao “Proustov
efekt” znanstveno potvrđen fenomen da mirisi i okusi snažnije od bilo kojeg
drugog podražaja pokreću uspomene i emocije.
Već od antičkih vremena ljudi su promišljali
moć mirisa. Aristotel mu je posvetio posebnu pažnju u svojim raspravama o
osjetilima i percepciji, posebno u djelu O duši (De Anima) i u radovima o biologiji i psihologiji
osjetila. On je tvrdio da mirisi nastaju od sitnih čestica ili “emitiranih
tvari” koje objekti oslobađaju u zrak, a naš nos ih hvata i pretvara u
neposredni doživljaj. Ali Aristotel nije vidio miris samo kao ugodnu ili
neugodnu senzaciju prepoznao je njegovu moć da pobudi emocije, od ugode do gađenja, i da nas
vodi prema hrani ili tvari koje su dobre ili opasne za tijelo. U njegovoj
teoriji elemenata mirisi su se povezivali s prirodnim svojstvima stvari vlažno, suho, toplo, hladno što je pokazivalo
koliko su praktični i vitalni za preživljavanje. Za Aristotela, miris nije bio
tek osjećaj; bio je alarm, vodič i emotivni most između tijela, uma i
svijeta oko nas. Snažan i neposredan, gotovo instinktivan instrument našeg
iskustva. U 19. stoljeću profesor fiziologije u Colege de France Claudea
Bernarda u svom najpoznatijem djelu, Introduction à l’étude de la médecine
expérimentale (1865), postavio je temelje za
razumijevanje živčanog sustava i njegovih funkcija. Iako nije izravno proučavao miris kao specifičan osjet, njegova
istraživanja o funkciji živčanih vlakana i autonomnog živčanog sustava pružila
su ključne uvide u način na koji osjetila, uključujući miris, utječu na naše
tijelo i ponašanje. A krajem 20. stoljeća dolazi prava revolucija: Linda
Buck i Richard Axel otkrivaju da naš nos skriva golemo carstvo gena – receptore
koji prepoznaju svaku molekulu mirisa i pretvaraju ih u simfoniju doživljaja.
Ako bismo taj put mirisa kroz mozak usporedili s putovanjem, onda bi to za mene
bilo putovanje od Zagreba do Splita, od početka do konačne odluke, kroz pejzaže
uspomena i emocija. Zašto baš Zagreb–Split? Jer su to moji putovi: Split je grad
u kojem sam rođena, pun mirisa djetinjstva, mora i ljeta, a Zagreb je moj
današnji dom i mjesto rada, grad u kojem mirisi svakodnevice oblikuju nova
sjećanja. Moja osobna karta mirisa. Ali vi, dok čitate, možete zamisliti neki
drugi, svoj put, možda od rodnog sela do metropole, možda od mora do planine,
ili jednostavno između dvije ulice koje za vas nose uspomene kroz svoje
stanice, vlastite mirise koji vas prate. Miris uvijek putuje kroz naš mozak na
isti način – ali svatko od nas ima vlastitu mapu emocija i sjećanja.
Pa krenimo:
1. Zagreb – Nosna šupljina
Sve počinje u nosu. Molekule mirisa ulaze
poput putnika na kolodvoru, susrećući olfaktorijske receptore. Svaka stanica
zna svoj “vlak” – prepoznaje određeni miris i šalje signal dalje.
2. Karlovac – Olfaktorijski živac
Signal kreće na put autocestom –
olfaktorijskim živcem. To je brzi prijenos, bez zastoja, prvi pravi korak prema
mozgu.
3. Slunj – Olfaktorijski bulbus
Stižemo na prvu važnu stanicu. Kao što slapovi
u Slunju usmjeravaju tok vode, tako bulbus filtrira buku i naglašava bitne
mirise. Ovdje se odlučuje koji miris vrijedi poslati dalje.
4. Gospić – Olfaktorijski trakt i striae
Signal se odvaja u više traka i nastavlja
dalje, baš kao ceste koje vode prema moru. Ovdje se mirisi usmjeravaju prema različitim
centrima mozga, uključujući i one gdje žive naše emocije i sjećanja.
5. Sveti Rok – Olfaktorijski korteks
Kao ulazak u tunel nakon kojeg puca pogled na
more. Ovdje miris postaje iskustvo: prepoznajemo ga i povezujemo s osjećajima.
Limbički sustav uključuje emocije – zato miris može odjednom probuditi sjećanja
na djetinjstvo ili more.
6. Zadar – Hipokampus i amigdala
Na ovoj točki miris postaje glazba uspomena.
Kao što u Zadru more svira na Morskim orguljama, tako ovdje miris “svira”
emocionalne note, vraćajući nas u prošlost i prizivajući slike koje smo
zaboravili.
7. Šibenik – Orbitofrontalni korteks
Ovdje se sve kombinira: miris, emocija,
uspomene i racionalna procjena. To je trenutak kada mozak donosi zaključak –
sviđa li nam se ili ne, hoćemo li ga zapamtiti ili pustiti da prođe.
8. Split – Konačna odluka i ponašanje
Na kraju puta, u Splitu, sve dolazi na svoje
mjesto. Miris je obrađen, emocije su probuđene i odluka donesena. To je
trenutak kada kažemo: “Ovaj miris volim, ovo je moje.”
Za razliku od vida ili sluha, koji prolaze složene kognitivne procese prije nego što utječu na naše osjećaje, miris putuje, „autoputem“ do amigdale i hipokampusa, dijelova mozga koji čuvaju naša najsnažnija sjećanja i emocionalne reakcije. Mirisne stanice u nosu su jedine senzorne stanice koje šalju signale izravno u limbički sustav. Ova neurobiološka veza objašnjava zašto mirisi mogu trenutno prizvati sjećanja koja su duboko ukorijenjena u prošlosti, često čak i one koje nismo svjesno zadržali. Miris je moćan regulator našeg emocionalnog stanja, no miris ima i društvenu dimenziju. Ljudi ne samo da opažaju mirise, nego ih koriste i kao suptilan način komunikacije, tihi jezik koji oblikuje naše međuljudske odnose. Oblikuju našu percepciju i utječu na način na koji percipiramo i reagiramo prema drugima. Kulturne i osobne razlike dodatno oblikuju našu percepciju: ono što je nekome ugodno, drugome može biti neugodno, a mirisi mogu aktivirati i duboko pohranjena sjećanja koja nesvjesno utječu na naš odnos prema ljudima i situacijama.
U sljedećem nastavku detaljnije ćemo istražiti
kako mirisi oblikuju našu komunikaciju,
od nesvjesnih reakcija do svjesnih odluka. Čeka nas i praktična vježba koja će
vam pokazati kako prepoznati vlastite mirisne senzacije i kako svjesno njima
upravljati, što može potpuno promijeniti način na koji doživljavamo ljude i
situacije oko sebe.
Literatura:
Buck, L.,
& Axel, R. (1991). A Novel Multigene Family May Encode Odorant Receptors: A
Molecular Basis for Odor Recognition. Cell, 65, 175-187.
http://dx.doi.org/10.1016/0092-8674(91)90418-X